Recensie: Bo Svernström – Wie zonder zonde is

Wie zonder zonde is is het tweede boek van Bo Svernström, met rechercheur Carl Edson als hoofdonderzoeker. Hiermee lijkt hij dus bezig te zijn aan een reeks detectiveboeken en is het dus al snel de vraag: Gaat dit een reeks worden die zichzelf kan onderscheiden binnen dit genre of niet? Vooralsnog lijkt het er helaas op van niet, want hoewel Wie zonder zonde is een prima verhaal is, bevat het helaas ook niet veel vooraanstaande kwaliteiten. Het verhaal verloopt eigenlijk redelijk voorspelbaar en is - door de complexiteit van heden en verleden - niet diepgaand genoeg uitgewerkt. Dit is jammer, want zoals uit het eerste deel al is gebleken heeft Bo Svernström genoeg in huis om wel een uitstekende kwaliteit neer te zetten. Het is dus afwachten of hij zichzelf (eventueel) weer kan herpakken met andere boeken.
6.5

Kindermoordenaar of onschuldige puber?

Robert Lindström heeft als kind van toen elf jaar zijn vriendje en leeftijdsgenootje Max Sanders vermoord door met een betonblok op zijn hoofd te hebben geslagen. Jaren later heeft hij hier nog altijd last van: behalve zijn baan, die hij door middel van maatschappelijk maatwerk heeft bemachtigd, leidt hij een kluizenaarsachtig bestaan. Dan wordt hij benaderd door een journalist die samen met hem een boek wil schrijven over zijn verleden. Zij trekt zijn schuld in twijfel; klopt het wel écht dat Robert de schuldige is aan de moord op Max? Intussen wordt er een veertienjarig meisje dood gevonden op een afgelegen plek in een grot, die ogenschijnlijk op precies dezelfde manier is omgekomen: namelijk met een slag tegen het hoofd met een steen. De politie start een onderzoek en komt hiermee o.a. uit bij Robert als een van de verdachten. Het wordt een race tegen de klok: Is Robert schuldig? Of zit hier meer achter?

Van Bo Svernström zijn er nu twee boeken verschenen: Wie zint op wraak en deze titel: Wie zonder zonde is. Allebei de boeken hebben rechercheur Carl Edson als onderzoeker in de hoofdrol. Toch zijn de titels afzonderlijk goed te lezen en is er (vooralsnog) geen rode draad of achterliggend verhaal voor deze rechercheur aan de orde. Het verhaal van Wie zonder zonde is kent trouwens een normale afsluiting en hint verder niet heel erg op een vervolg. Desondanks is het niet ondenkbaar dat er meerdere titels zullen verschijnen met ditzelfde karakter.

Kan Bo Svernström het onderscheid maken?

De vraag is nu in elk geval: kan Bo Svernström, nu blijkt dat hij bezig is aan een detective-reeks, zichzelf gaan onderscheiden binnen dit toch wel alom vertegenwoordigd genre? En hoe gaat hij dit dan aanpakken? Het eerste boek is in elk geval goed ontvangen en scoort goed, zoals ook te zien in de reeds verschenen recensie op onze site. Maar hoe zit dat dan met dit tweede boek?

In grote lijnen zit Wie zonder zonde is prima in elkaar. Het verhaal is redelijk spannend, de karakters zijn interessant en de schrijfstijl van Bo Svernström is ook in dit boek weer prettig om te lezen. Toch moet dit deel helaas wat punten inleveren ten opzichte van het eerder verschenen boek. Dit komt eigenlijk omdat het verhaal is opgebouwd op een manier waarbij het de bedoeling is dat meerdere vragen tot op het einde onbeantwoord blijven, terwijl dit tegelijk niet heel lekker uit de verf komt. Er wordt eigenlijk vanaf het begin al teveel aangestuurd op Roberts onschuld en er komen ook al vrij snel andere karakters aan bod op een manier waarop ze gelijk al verdacht zijn.

‘Misschien goed voor jullie om te weten dat ik de drie kindermoordenaars heb nagetrokken waar Rickard mee kwam…’ Hij scheurde een blaadje uit zijn schrijfblok. ‘Eén zit in de bak voor mishandeling,’ las hij op. ‘De tweede is geëmigreerd en zit ergens aan de Spaanse zuidkust.’
‘En de derde?’ vroeg Carl.
‘Dood.’
Carl ging met zijn hand door zijn haar. ‘Oké, dus onze sporen van dit moment zijn de verdwenen tieners en – Erik Olofsson.’

Nergens echt uitmuntend

Uiteraard gebeurt dit ook in andere detectives, maar het verschil zit hem in de opbouw richting de uiteindelijke ontknoping. Er wordt door Svernström gaandeweg het verhaal al teveel verklapt waardoor, zodra de ontknoping komt, er geen verrassing meer overblijft. Het verhaal is hierdoor iets te voorspelbaar en dit is erg jammer. Het hele doel van een detective is uiteindelijk natuurlijk dat het tot op het laatste moment spannend blijft wie wat heeft gedaan en waarom.

Het verhaal wekt de indruk dat de schrijver met dit boek iets teveel hooi op zijn vork genomen. Er lopen namelijk twee kwesties door elkaar heen: de moord op Max toen Robert nog een kind was en zijn twijfelachtige schuldvraag hierin, versus de moord en de daarop volgende twee andere moorden die in de huidige tijd zijn gepleegd. Toegegeven, doordat ook bij deze moorden Robert als mogelijke dader wordt aangehaald en door een aantal andere factoren zijn deze twee verhaallijnen ook wel met elkaar verweven, maar zijn elk ook weer te complex om in een boek uitgebreid genoeg toe te lichten. Hierdoor lijkt het dus alsof de schrijver concessies heeft moeten plegen en de diepgang die nodig is niet door hem is bereikt.

Wie zonder zonde is
Wie zonder zonde is
Score 3.9 van 5 sterren.