Recensie: C.J Tudor – Brandende meisjes

In het kleine dorpje Chapel Croft komt een nieuwe pastoor, haar voorganger heeft zich van het leven beroofd nadat hij zich in de geschiedenis van het dorp heeft verdiept. Een verleden waarbij vijfhonderd jaar geleden acht martelaren tot de brandstapel veroordeeld zijn en dertig jaar geleden twee meisjes verdwenen zijn. Houden deze zaken verband met elkaar?
8

Vijfhonderd jaar geleden werden er in Chapel Croft acht protestanten martelaren terechtgesteld. Dertig jaar geleden verdwenen er twee tienermeisjes. Is er een connectie tussen deze twee gebeurtenissen? Zo ja, welke? Wat was de rol van de vorige pastoor? Pleegde hij zelfmoord of was het toch moord? Vragen genoeg! Of je overal een antwoord op krijgt is nog maar de vraag. De nieuwe pastoor komt voor een misschien wel onmogelijke taak te staan in een dorpje waarin de martelaren jaarlijks worden herdacht met brandende poppetjes, ook wel brandende meisje genoemd.

Een nieuw begin?

Pastoor Jack Brooks moet noodgedwongen haar parochie verlaten, ze heeft een fout gemaakt. Een fout die niet snel vergeten zal worden. Daarom moet ze zich even gedeisd houden en wordt ze overgeplaatst naar Chapel Croft, een kleine plaats waarvan de vorige pastoor zichzelf van het leven heeft beroofd. Jack verhuist samen met haar dochter Flo (Florence), een pubermeisje dat graag foto’s maakt. Bij aankomst in Chapel Croft zien moeder en dochter een aantal poppetjes van twijgentakjes, een oud gebruik waarmee de martelaren herdacht worden die tijdens Queen Mary op de brandstapel werden terechtgesteld. Chapel Croft wordt ook in de ban gehouden door de verdwijning van twee tieners ongeveer dertig jaar geleden. Jack duikt in de verdwijning en krijgt allerlei rare berichten en een luguber pakketje. Tijdens haar zoektocht wordt ze tegengewerkt door bepaalde leden van de plaatselijke bevolking. Flo heeft in het begin niet echt veel zin in de verhuizing, totdat ze kennis maakt met Wrigley. Hij is een jongen met een afwijking waardoor hij door de anderen op school gepest wordt, maar Flo kiest zijn kant en ze worden goede vrienden. Samen ondernemen ze allerlei activiteiten, zoals het bezoeken van een verlaten huis waar het lijkt alsof de bewoners van de één op de andere dag vertrokken zijn. Of Jack de verdwijning oplost en ze voet aan de grond krijgt in Chapel Croft moet nog maar blijken, want een geest uit het verleden is op zoek naar Jack.

Schoolverlater

C.J. Tudor (1972) werd geboren in Salisbury en groeide op in Nottingham, waar ze nog steeds woont met haar partner en dochtertje. Ze stopte op haar zestiende met school en had daarna diverse baantjes, waaronder winkelbediende, junior-verslaggever, radio-tekstschrijver, copywriter en voice-over. In de jaren negentig presenteerde ze het filmprogramma Moviewatch op Channel 4. Alhoewel ze geen enkel talent had voor presenteren, kreeg ze de kans filmlegendes als Sigourney Weaver, Michael Douglas, Emma Thompson en Robin Williams te interviewen. Haar debuut, De krijtman, was direct een succes en werd vertaald in meer dan 39 talen.

Meeslepend

Het verhaal is grotendeels geschreven in de ik-vorm waardoor je direct meegezogen wordt het verhaal in. De hoofdstukken waarin dat juist niet gebeurd, zijn de hoofdstukken waarin er vanuit andere personages dan de hoofdpersoon wordt gekeken of gehandeld. Dit zorgt er voor dat je tijdens het lezen goed kunt schakelen tussen de personages. Het boek heeft zeventig hoofdstukken, deze bestaan dus uit redelijk weinig pagina’s waardoor je snel geneigd bent om verder te lezen. De zinsbouw is eenvoudig en de zinnen zijn redelijk kort waardoor het lekker makkelijk leest.

“Ik open mijn ogen. Mijn hemd plakt aan mijn huid, klam van het zweet, en mijn dekens heb ik van mij afgeschopt en ze liggen op de grond. De slaapkamer om mijn heen wordt langzaam scherp. Mijn slaapkamer in het huisje. Weer een nachtmerrie.”

In één adem

Dat neigen tot verder lezen geldt helemaal voor dit boek. Dit is zo’n boek dat je in één ruk uit leest, het verhaal grijpt je direct. De proloog begint goed, namelijk met een vraag, en je wilt weten of er antwoord komt op die vraag. Ook het eerste hoofdstuk begint goed, waarin we gelijk een schets krijgen van een personage, waarbij bij sommige mensen de nekharen rechtop kunnen gaan staan! De verschillende verhaallijnen komen langzaam bij elkaar en zijn niet altijd voor de hand liggend waardoor je pas op een later moment de verbinding ziet. De puberdochter van de hoofdpersoon zorgt ook voor een extra dimensie aan het verhaal, hiervoor zal Tudor waarschijnlijk uit eigen ervaring putten, zo mooi beschreven af en toe.

Brandende meisjes
Brandende meisjes
Score 4.3 van 5 sterren.
€20,99
Hasso Hofstede
Hasso is allereerst vader van drie kinderen, daarnaast staat hij voor de klas binnen het mbo. Naast zijn gezin en zijn leuke baan leest hij graag een boek, maakt hij goed gebruik van zijn Netflix-account en is hij niet vies van stevige rockmuziek. Op het gebied van boeken probeert hij graag allerlei genres uit.