Recensie: C.J. Tudor – De Krijtman

De Krijtman is het debuut van C.J. Tudor en ze verovert al gelijk menig hart. Dit komt mede doordat het boek opvalt in het schap. Toch zal je dit boek vooral herinneren als spannend tot aan de laatste bladzijde. De schrijfster weet het juist spannend te maken door veel informatie te geven, maar tegelijkertijd gebeurt er eigenlijk maar heel weinig in het boek. Het wisselen tussen de tijden zorgt ervoor dat je graag verder wilt lezen omdat het naadloos op elkaar aansluit.
9

De Krijtman

Het probleem was, we werden het nooit eens over het precieze begin. Was het toen we voor het eerst de krijtmannetjes tekenden, of toen ze opeens uit zichzelf verschenen? Was het dat afschuwelijke ongeluk? Of toen ze het eerste lichaam vonden? Achteraf begon het allemaal op de dag dat het verschrikkelijke ongeluk plaatsvond op de kermis. Toen de twaalfjarige Eddie De Krijtman voor het eerst ontmoette.

C.J. Tudor is geen bekende auteur en De Krijtman is dan ook haar debuut in de schrijverswereld. Toch heeft zij al heel wat op haar naam staan. Deze Engelse schrijfster is op haar zestiende gestopt met school en heeft sindsdien gewerkt als verslaggever, televisiepresentator en copywriter. De Krijtman is haar eerste boek en was voor de publicatie al een succes. De vertaalrechten werden aan maar liefst 39 landen verkocht. Een betere start van je schrijverscarrière kun je je toch niet wensen?

Krijtmannetjes

In de Krijtman volgen we het verhaal van Eddie en zijn vrienden. Het is zomervakantie en tijdens de kermis gaat het gruwelijk mis als een attractie loskomt. Tijdens dat moment ontmoet Eddie zijn nieuwe leraar, die hij de bijnaam De Krijtman geeft. Wanneer één van Eddies vrienden stoepkrijt krijgt voor zijn verjaardag gaan de vrienden ermee los. Ze tekenen geheime codes bij elkaars voordeur en op een dag worden ze door mysterieuze krijtmannetjes geleid naar het zwaar verminkte lichaam van een meisje. Dertig jaar later probeert Eddie deze gebeurtenissen te vergeten, tot hij een envelop ontvangt met daarin een krijtje en een krijtmannetje. Het verleden is daarmee dertig jaar later weer heel actueel.

De Krijtman profileert zich als een thriller en dat is het zeker. De schrijfster neemt je mee naar het verleden en het heden. We krijgen meer te weten over de vriendengroep van Eddie en de geheimzinnige leraar Halloran, ook wel De Krijtman genoemd. Een ander gedeelte is het heden, dat zich afspeelt in 2016. Eddie ontvangt een envelop met een krijtje en een tekening. Hij woont nog steeds in het ouderlijk huis, samen met huisgenoot Chloe, en is inmiddels leraar geworden. Daarnaast heeft hij nog steeds contact met een paar van zijn oude vrienden en staat ineens een andere oude bekende op zijn stoep die het verleden komt oprakelen.

Gwen slaakte een gil. De hele binnenkant van de kerk was overdekt met tekeningen. Op de stenen vloer, de houten banken en de kansel. Overal waar ze keek. Vele tientallen witte krijtpoppetjes. Sommige dansten, sommige zwaaiden. Sommige waren veel heidenser. Krijtmannetjes met krijtpenissen. Krijtvrouwtjes met enorme krijtborsten.

1986 vs. 2016

Wat de Krijtman zo spannend maakt is dat er erg weinig gebeurt maar je tegelijkertijd veel informatie krijgt. Het boek kent geen vaste hoofdstukken, maar is onderverdeeld in tijdnotaties. De schrijfster neemt ons mee naar een gebeurtenis of gebeurtenissen in 1986. Daarna schakelt ze terug naar 2016 waar de gebeurtenis(sen) uit het vorig ‘hoofdstuk’ aan bod komen. En andersom gebeurt er precies hetzelfde. Deze manier zorgt ervoor dat beide tijdzones erg spannend blijven en dat je het ook per se verder wilt lezen. De opbouw naar het einde zit daarmee goed in elkaar. Het voelt nergens aan alsof dingen onbeantwoord blijven. Het boek weet zelfs tot aan de laatste letter spannend te blijven. Waar je in andere thrillers al halverwege het gevoel krijgt wat er aan de hand is, is dat in de Krijtman zeker niet het geval. Tel daar ook nog eens bij op dat de schrijfster je op een dwaalspoor probeert te zetten. Fans van de boeken van Stephen King zullen dit boek niet kunnen wegleggen. Het boek lijkt veel inspiratie te halen uit Stephen Kings IT waar ook een groep jongeren de hoofdrol speelt en waarbij de schrijver ervoor kiest om tussen heden en verleden te wisselen.

Night School
Night School
Mogelijk niet beschikbaar