Recensie: Carole Johnstone – Spiegeltweeling

De spiegeltweeling is een retespannend boek, die in het verhaal van kaft tot kaft enorm spannend is, maar die in de details dan juist weer vaak verzand in clichés. Sommige toch al spannende momenten worden extra aangedikt met standaard details als onweer, uitgevallen licht en dat soort elementen. Dit heeft het verhaal niet nodig, en bereikt eigenlijk een tegenovergesteld effect van wat het zou moeten doen. Daarentegen zijn er zat momenten en plottwists die wel heel goed neer zijn gezet, en hoewel het verhaal soms verwarrend is hoort dit er juist ook wel bij door de gemoedstoestand en confrontatie die Catriona constant ervaart sinds haar terugkeer.
7

Spiegelland

Cat woont inmiddels al 12 jaar in LA. Ze is haar leven in Edinburgh ontvlucht na een traumatische jeugd. Als haar echter het nieuws bereikt dat haar tweeling zus El wordt vermist, heeft ze voor zichzelf geen andere keuze dan terug te keren naar de Schotse plaats, waar haar zus met haar man al die tijd in hun ouderlijk huis heeft gewoond. Geconfronteerd met deze plek, haar verleden en de vermissing van haar zus moet Cat op zoek gaan naar de waarheid achter de vermissing van El. Het duurt dan ook niet lang of de zoektocht leidt haar naar Spiegelland, een fantasieplek achter een verstopte deur in het huis, waar zij en El als kind vaak hun toevlucht zochten. Heden en verleden raken steeds meer in elkaar verstrengeld en Cat heeft geen andere keuze dan hier steeds verder in meegezogen te worden.

Wanneer je de achterflap van Spiegeltweeling leest denk je waarschijnlijk iets in de richting van: ‘Spannend, maar ook wel een clichéplot’. De vraag is dan ook: is dit ook zo bij dit boek, of weet Johnstone toch te verrassen?

Het Eerste en Tweede Leven

Het verhaal trapt af met een flashback naar 5 september 1998, de laatste dag van het ‘Eerste leven’ van Cat en El. Dit proloog is meteen al gehuld in mysterie; de fantasie van de twee jonge meisjes loopt naadloos over in de realiteit, en je weet als lezer dus niet wat er werkelijk gebeurt en wat zij zelf bedacht hebben. Ook wordt er alleen in details duidelijk gemaakt dat zij zojuist iets ernstigs hebben meegemaakt waarvan zij zijn weggelopen. Wat dit is geweest, laat staan het waarom, wordt (uiteraard) niet prijsgegeven.

Het boek begint hierna met de huidige tijd waarin Cat op het vliegveld van LA is, klaar om terug te keren naar Edinburgh. Langzaamaan worden er wat details gegeven over de vermissing van haar zus, wat er in de eerste uren voor haar verdwijning vermoedelijk is gebeurd en hoe haar man Ross ten einde raad is. Tot dan toe zijn het eigenlijk elementen die je standaard kunt verwachten in een vermissingsmysterie. Desalniettemin duurt het niet lang of je wordt ondergedompeld in spanning, chaos, verwarring en een vervaging van de realiteit.

Origineel in het geheel, cliché in de details

Het lukt Johnstone om je mee te nemen naar Spiegelland en alles wat er door Cat en El in hun kinderjaren is verzonnen (en is ingefluisterd/ingeprent door hun moeder). Voorin in het boek staat overigens een plattegrond van het huis en van Spiegelland, wat een mooie toevoeging is en wat je als lezer ook een beetje houvast geeft aan waar ze zich in het verhaal bevinden. Door de wisseling tussen heden en verleden en het Spiegelland in- en uitstappen wordt het verhaal soms letterlijk en figuurlijk verwarrend, wat je als lezer allemaal maar moet bijbenen. Hoewel dat misschien niet voor iedereen is weggelegd, is het wél passend bij de emotionele toestand waarin Cat zich steeds meer en meer verkeert en waar je je meer gaat afvragen wát er is gebeurd die laatste dag van ‘het Eerste Leven’, of de boodschappen van El wel te vertrouwen zijn en die van Ross niet, of andersom.

Het verhaal is erg origineel, kent nog een aantal plottwists, houdt je als lezer goed op het verkeerde been en het verhaal is niet direct afgelopen wanneer je dit verwacht. Waar het misschien niet helemaal aanspreekt is gek genoeg op de details. Soms verzandt het verhaal toch alsnog in een aantal clichés, maar vooral zoals genoemd in details en op momenten dat deze eigenlijk niet nodig zijn om het spannend te maken. Zo is er een spannende confrontatie tussen Ross en Catriona, waar Carole Johnstone ervoor kiest om het op dat moment ook te laten onweren. Dit is uiteraard nogal cliché voor een thriller, maar meer nog is dit totaal overbodig in het toch al spannende moment. Op die manier komt er eigenlijk nog een aantal andere details voorbij dat het verhaal dus helemaal niet nodig heeft en hiermee juist de verkeerde toon zet.

Bij mijn ooghoek registreer ik beweging en ik draai me vliegensvlug om, duizelig van angst, mijn zenuwen tot het uiterste gespannen. In een wazige flits zie ik iemand bij het raam. Iemand die snel loopt en vlug verdwijnt. Ik ren naar de bijkeuken, ruk de achterdeur open en zie een envelop met Catriona op de bovenste trede liggen, waarna ik de trap af storm. Op de tegels blijf ik staan, draai me naar links, naar rechts. Luister. Alleen de wind in de appelbomen, het verkeer in de verte aan de andere kant van het huis.

Gemakzucht in de verwarring?

Ook de twee keer dat het verhaal toch nog doorgaat ondanks het idee dat het al is geëindigd, voelt, hoewel de toevoegingen wel leuk zijn om te lezen, toch meer als een afbreuk dan als een verrijking. Ja, een en ander wordt nog in de ‘verlenging’ verklaard, maar is niet per se nodig en zou je als lezer ook wel als afbreuk kunnen zien. Wederom een stukje cliché wat hier wellicht meespeelt. Tot slot krijg je de indruk dat er door de chaos ook een setting wordt neergezet waarop de auteur vrij spel krijgt om de continuïteit niet zo nauw te nemen. Er lijkt dus af en toe iets niet helemaal te kloppen aan het verhaal, maar doordat het vaak verwarrend leest krijg je er de vinger niet helemaal op gelegd waar dit dan aan ligt. Of dit expres is, of toch een tikje gemakzucht, kom je niet echt achter.

Spiegeltweeling
Spiegeltweeling
Score 3.7 van 5 sterren.