Recensie: Chantal Schinkels – De IT girl

De IT girl is het eerste boek van Chantal Schinkels waarin ze informatie en tips geeft aan vrouwen om zich staande te kunnen houden in een door mannen gedomineerde werkomgeving. Een boek dat helaas anno 2021 nog steeds hard nodig blijkt te zijn. Ondanks dat er zeker wel wat verbeterpunten te vinden zijn in dit debuut, is het toch een absolute aanrader voor iedereen.
8

In welk jaar leven we ook alweer?

Het voelt haast een beetje vreemd dat er anno 2021 een boek uit moet komen dat tips geeft aan vrouwen om zich staande te houden in een door mannen gedomineerde werkomgeving. Vreemd, maar helaas ook nodig zo blijkt. Of zijn vrouwen zich misschien gewoon een beetje aan het aanstellen? Valt het toch eigenlijk allemaal wel mee met die ongelijkheid? Hebben mannen het eigenlijk gewoon net zo zwaar? Ja natuurlijk hebben de mannen het ook niet altijd allemaal even makkelijk, maar dat ze het nog steeds vaak veel beter hebben dan vrouwen blijkt wel uit dit boek.

Geen aanval op de man

Voor iedereen die nu gelijk vast de stekels uitzet of zuchtend denkt aan een feministisch pleidooi dat waarschijnlijk gaat komen: het valt allemaal wel mee. Dit boek is zeker geen aanval op de man, maar het geeft informatie en zorgt voor een stukje bewustwording. En ja, natuurlijk is het feministisch, want zodra jij vindt dat een vrouw een gelijke behandeling verdient als een man, dan ben je in feite al feministisch. Daarvoor hoef je helemaal niet zonder bh met plukken haar onder je oksels voor rond te lopen. Al mag dat natuurlijk wel als je dat graag wilt, mannen doen dat immers vrijwel standaard.

Stel je voor dat je in een zelfrijdende auto zit en de herkenningssoftware van de auto stopt wel voor een overstekende kat (omdat er een kattenliefhebber in het ontwikkelteam zat) maar niet voor een hond. Dat zou bizar zijn.

Informatie, tips en een helpende hand

De IT girl bestaat uit drie delen. Het eerste deel gaat vooral om een stuk bewustwording. Een geschiedenisles, veel informatie, veel voorbeelden en veel cijfertjes. Het is vooral erg interessant en soms ook vrij verbazingwekkend. Wist jij bijvoorbeeld dat er vroeger meer vrouwelijke programmeurs waren dan mannelijke? Gauw door naar het tweede deel dan, de tips van Chantal. Hier kan je wat mee en leer je hoe jij je tussen de mannen staande kan houden. Dit is ook het deel dat volstaat met de o zo herkenbare verhalen waar elke vrouw in de techniek wel eens tegenaan gelopen is. Tot slot is er het laatste deel met een manifest om het systeem te veranderen en een speciaal hoofdstuk geschreven voor mannen, want de hulp van de mannen is natuurlijk zeer welkom.

Chantal Schinkels

Chantal Schinkels werkt inmiddels al meer dan tien jaar in de techwereld. Ze is een echte Rotterdamse (al woont ze nu in Groningen) die vooral veel weet van e-commerce en seo. Daarnaast spreekt ze graag op congressen, geeft ze trainingen en zet ze zich in voor meer diversiteit en inclusie in tech. Hoewel ze graag een blog schrijft, voelde ze dat ze voor dit onderwerp meer ruimte nodig had. En zo ontstond daar haar eerste boek: De IT girl. Het is duidelijk merkbaar dat dit een eerste boek is en er is wel wat ruimte voor verbetering, maar voor een eerste poging ook lang niet slecht.

De kracht van de herhaling?

Herhaling is de kracht van de boodschap wordt er wel eens gezegd. Zeker waar natuurlijk, deze techniek is al lang bewezen. Toch voelt het in het boek een beetje alsof er misschien te vaak herhaald wordt. Voor het gevoel komt het stukje op de achterkant van het boek nog eens tien keer voorbij in het boek zelf. Niet helemaal natuurlijk, overdrijven is ook een vak, maar toch net iets te vaak. Dit geldt helaas ook voor een aantal andere stukjes. Belangrijke stukjes, stukjes met inhoud, maar ook stukjes die bijna een beetje beginnen te schuren omdat je ze al een paar keer gelezen hebt.

Een must-read voor iedereen

Oké, er zijn dus wel wat verbeterpuntjes te vinden, maar die wegen zeker niet op tegen alle positieve punten van dit boek. Het boek is dan misschien wel gericht aan een vrouw of, specifieker nog, aan vrouwen die werken in een mannenomgeving, maar eigenlijk is dit boek een aanrader voor iedereen. Mannen, vrouwen en alle andere personen, het maakt niet uit waar je werkt of woont. Het is simpel geschreven en dus voor iedereen te volgen. Het staat bomvol met quotes en leuke, interessante of schrijnende verhalen. Maar het belangrijkste? Het zorgt voor een stukje bewustwording en dat is de eerste stap naar verandering. Een must-read dus voor iedereen.

De IT girl
De IT girl
Hoe overleef je een door mannen gedomineerde werkvloer?