Recensie: Chris McGeorge – Kiekeboe

In Kiekeboe gaat schrijver Robert Ferringham de verdachte Matthew McConnell helpen die verdacht wordt van de moord op zijn vijf vrienden. Hun lichamen zijn nooit gevonden en ze lijken gewoon verdwenen te zijn, net als Roberts vrouw Sam. Wat is het verband en hoe kent Matthew haar? Wat volgt is een spannend boek wat wel traag op gang komt, maar lekker weet weg te lezen. Een mooi succesvol vervolg op het vorig jaar verschenen Tik Tak.
8

Kiekeboe

De Standedge-tunnel: de langste scheepvaarttunnel in Engeland. Vorig jaar gingen zes studenten naar binnen op een boot. Na tweeënhalf uur kwam alleen Matthew aan het andere eind van de tunnel tevoorschijn, buitenbewustzijn.

Het verhaal van de Standedge Zes is zo veel mogelijk buiten de landelijke pers gehouden. Het politieonderzoek kon slechts concluderen dat Matthew zijn vrienden had vermoord en de lichamen zo had verborgen dat hij later kon terugkomen om de lijken te verplaatsen naar een geheime locatie. Maar Matthew blijft volhouden dat hij onschuldig is.

Robert Ferringham is nog steeds in rouw na de verdwijning van zijn vrouw, Sam. Dus als Matthew hem om hulp vraagt, en zegt dat hij is doorverwezen door Sam, heeft Robert geen andere keuze dan in te stemmen met het vreemde verzoek. Maar kan hij Matthew wel vertrouwen? En hoe lost hij deze onoplosbare zaak op?

Chris McGeorge

De Engelse schrijver Chris McGeorge debuteerde vorig jaar nog met Tik Tak en dat boek kreeg op PlayWatchRead een 9. In deze recensie werd al gehint naar een tweede boek waar hij druk mee bezig was en dat is dus Kiekeboe geworden. Sinds het succes van Tik Tak is hij door blijven schrijven en Kiekeboe zal daarom ook niet zijn laatste boek worden. Hij schrijft de boeken zo dat het allemaal in het universum afspeelt waarin ook Tik Tak verscheen. Zo krijg je als lezer wel verschillende verhalen die op de inhoud niets met elkaar te maken hebben of verbonden zijn met elkaar. Wel refereren ze naar elkaar op een subtiele manier.

Spannend verhaal

Wat Kiekeboe zo spannend maakt is het verhaal waarvan je in eerste instantie niks van snapt. Twee gebeurtenissen lijken met elkaar verbonden, maar de manier waarop is nog raadselachtig. Robert Ferringham heeft een boek geschreven na de plotselinge verdwijning van zijn vrouw Sam. Tijdens een signeersessie drie jaar later krijgt hij een telefoontje van een gevangenis waar ene gevangene Matthew McConnell hem wilt spreken. In eerste instantie wil hij hem niet helpen, tot hij te horen krijgt dat Matthew de laatste is die Sam heeft gesproken. Sam heeft Matthew zelfs gezegd dat als hij in de problemen komt, dat hij naar Robert Ferringham moet gaan. Sceptisch als Robert is vertrekt hij toch richting Marsden om meer te weten te komen over de verdwijning van zijn vrouw, maar ook wat er met de Vijf van Standedge gebeurd is.

In Marsden komt Robert erachter dat er veel meer speelt. Klopt het verhaal van Matthew misschien dan toch dat hij onschuldig is? Maar wat heeft dit allemaal te maken met zijn vrouw? Dit zijn vragen waar je als lezer continu over aan het nadenken bent. Wat is er toch aan de hand? En hoe kunnen mensen zomaar verdwijnen? Je wordt ook af en toe meegenomen naar die bewuste dag van de verdwijning van de vijf vrienden van Matthew en wat zijn rol daarin is geweest.

“Robin knikte. Hij had nooit aan claustrofobie geleden, maar zelfs hij kreeg een beetje pijn in zijn buik als hij naar foto’s van de tunnel keek, in de wetenschap hoe lang die was.”

Vlot geschreven

De hoofdstukken in Kiekeboe zijn niet al te lang en dat leest dan ook best wel prettig. Ze zijn opgedeeld in genummerde hoofdstukken waarvan er 76 zijn. Vaak beslaan deze hoofdstukken maar drie tot vijf bladzijdes. Het is daarom een makkelijk boek om er tussendoor even bij te pakken. Toch zal je snel meerdere hoofdstukken lezen omdat je toch getriggerd wordt met de gedachtegang achter dit boek. Tot aan de laatste bladzijdes blijft het verhaal namelijk spannend. Ook komen er kleine verwijzingen naar Tik Tak. Dit zijn meer kleine verwijzingen als refereren naar het programma waarin de hoofdpersoon van Tik Tak het presenteerde of ‘die gebeurtenissen waarbij die mensen ontvoerd waren’. Kleine referenties die de lezers van Tik Tak zeker zullen herkennen.

Het boek neemt je dus ook geregeld mee naar de gebeurtenissen van die dag waarop de vijf mensen verdwenen. Maar ook word je tegen het einde meegenomen naar de verdwijning van Sam. Want wat is er nu met haar gebeurd? Vragen die tegen het einde van het boek gelukkig beantwoord worden. Maar de andere grote vraag nu is: is Kiekeboe net zo spannend als zijn voorganger, Tik Tak? Het verhaal komt misschien wat traag op gang en dat is wel anders dan bij Tik Tak. Daar was de spanning de hele tijd voelbaar. In Kiekeboe is dat minder het geval, maar is er meer ruimte voor ontwikkeling van de personages. Dus minder spannend dan Tik Tak, maar zeker nog spannend genoeg om het uit te willen lezen.

Kiekeboe
Kiekeboe
Score 3.3 van 5 sterren.