Recensie: Christina de Stefano – Maria Montessori

De vrouw achter methode, Maria Montessori was veel meer dan alleen maar de methode om kinderen te laten ontdekken en te stimuleren om bezig te zijn met nieuwe materialen. In dit boek krijgen we een goed beeld wie Maria Montessori nog meer was, welke ideeën ze had en welk leven ze leefde.
8

Iedereen heeft op school wel eens gewerkt met de materialen van Maria Montessori, bewust of onbewust; vaak dat laatste! Wie was die vrouw die dat materiaal ontwikkelde, waar kwam haar drive vandaan om dit te doen en was ze meer dan alleen maar een vrouw met oog voor het kleine kind? In deze biografie krijg je een mooi kijkje in het leven van Maria Montessori; haar keuzes, dilemma’s, worstelingen, haar dieptepunten en haar overwinningen.

Maria Montessori

Geboren in 1870 en door haar moeder op handen gedragen wordt Maria een sterke jonge vrouw, een feministe, en tevens één van de eerste vrouwelijke artsen in Italië. Ze wordt vanaf het jonge begin al aangetrokken tot het jonge kind. Naast alle dingen die ze in haar leven doet, zoals arts worden en opkomen voor de rechten van de vrouw, blijft de ontwikkeling van dat jonge kind haar grootste inspiratiebron om aan de slag te gaan met deze ontwikkeling. De ontwikkeling van een methode om het beste in de kinderen naar boven te halen in hun eigen tempo. Ze komt in het begin van haar carrière in aanraking met het werk van Séguin, een arts die veel orthopedagogisch werk heeft verricht met zwakzinnigen. Maria gebruikt dit als de basis voor haar methode, al zal ze later in haar carrière steeds verder van Séguin verwijderd raken en haar eigen richting inslaan. We zien vooral de mens Maria Montessori in plaats van alleen de persoon die een methodiek heeft ontwikkeld.

Een Italiaanse in Parijs

Cristina De Stefano is een veelgeprezen Italiaanse biograaf. Haar werk verschijnt bij de prestigieuze Italiaanse uitgeverij Adelphi en wordt vertaald in het Spaans, Duits, Frans, Fins, Pools en Chinees. Voor het boek Oriana, een vrouw gaf de familie Fallaci voor het eerst inzage in de persoonlijke archieven. Ook voor dit boek kreeg ze als eerste toegang tot de familiearchieven van Montessori in Amsterdam. Behalve auteur is Cristina De Stefano journalist, recensent en literair scout. Ze woont samen met haar man en kinderen in Parijs.

Hapklare brokken

Het boek is geschreven in de derde persoon. De schrijfstijl is prettig, de zinnen zijn niet te lang tenzij er geciteerd wordt. Het taalgebruik is goed, zeker niet te eenvoudig en ook niet te moeilijk. Het boek is opgedeeld in vijf delen welke onderverdeeld zijn in een groot aantal kleinere hoofdstukken. De meeste van deze hoofdstukken zijn niet langer dan een aantal bladzijdes, dit maakt het een uiterst leesbaar boek.

“We willen het oude omdat we het nieuwe niet kennen, en we zoeken altijd de grootsheid, zowel in spullen als in zonsondergangen, zonder de nederige eenvoud te herkennen van een nieuw begin, een zaadje dat in de toekomst kan uitlopen.”

Op iedere boekenlijst van de docentenopleidingen

Dit boek zou opgenomen moeten worden in iedere boekenlijst voor elke pedagogische academie basisonderwijs en iedere lerarenopleiding in Nederland. Het geeft zoveel inzicht in het gedachtegoed van Maria Montessori en de ontwikkeling die deze vrouw heeft doorgemaakt. Het enthousiasme, het doorzettingsvermogen en de opofferingen die zij gedaan heeft voor de ontwikkeling van het kind komen hierin naar voren. Ze heeft groepen mensen die vaak niet door één deur konden en met hun ideeën lijnrecht tegenover elkaar stonden bij elkaar gebracht. Te denken valt aan de katholieken die een afkeer hebben van de Vrijmetselaren en die toch samen werden gebracht door Maria Montessori omdat ze alle drie hetzelfde wilden voor het kind. Het lezen van deze levendige biografie heeft gezorgd voor een stroom aan ideeën die in de dagelijkse praktijk direct toegepast kunnen worden en die het onderwijs aangenamer maken voor de student. Het is geen saaie biografie waarin een feitelijke weergave van het leven van de hoofdpersoon wordt gegeven. Er worden anekdotes aangehaald en voorbeelden en stukken uit brieven of verslagen gebruikt. Eén ding wordt wel duidelijk en geldt voor iedereen; een leven lang leren.

Maria Montessori
Maria Montessori
het kind is de meester
€24,99
Hasso Hofstede
Hasso is allereerst vader van drie kinderen, daarnaast staat hij voor de klas binnen het mbo. Naast zijn gezin en zijn leuke baan leest hij graag een boek, maakt hij goed gebruik van zijn Netflix-account en is hij niet vies van stevige rockmuziek. Op het gebied van boeken probeert hij graag allerlei genres uit.