Recensie: Corinne Hartman – De nieuwe dood

De nieuwe dood belooft met haar thematiek een spannend en meeslepend verhaal, maar helaas blijkt al snel dat deze belofte niet waargemaakt kan worden. Er zijn teveel verschillende thema's die elk een goede uitwerking vragen, maar door de veelvuldigheid ontbreekt het hieraan. Je voelt als lezer waarschijnlijk maar weinig binding met het hoofdpersonage en trekt haar acties en reacties vaak in twijfel. Waar je het boek dan nog zou kunnen lezen als een luchtige actiethriller die je met een knipoog moet lezen, lukt ook dit echter niet, omdat de thema's pas goed passen als deze diepgaander zouden zijn uitgewerkt.
3

Psychiatrische instelling als experimenteel instituut

De nieuwe dood is het derde boek in een reeks over hoofdpersonage Faye van Laar. Dit keer wordt de instelling Groot Loenen ingezet als een soort kweekvijver om het gedachtengoed van een visionair genaamd Max Harris uit te leven. Max Harris pleit namelijk voor een radicale verandering in hoe de mensheid tegen gezondheidszorg aankijkt. Zijn methode volgt de volgende stappen: herinneringen aan het verleden worden selectief gewist op basis van hoe traumatiserend de ervaring destijds is geweest. Daarnaast worden de patiënten door middel van Virtual Reality nieuwe herinneringen ingeprent, krijgen zij een gezonde levensstijl met voeding e.d. aangemeten, worden alle medicatie en medische behandelingen afgezworen en als blijkt dat iemand ongeneeslijk ziek is, krijgt deze een ‘kuur’ van een aantal weken die het einde van het leven zal bewerkstelligen. Met name dit laatste is bedoeld onder het mom van ‘overbevolking tegengaan’, wat het voortbestaan van de mensheid moet garanderen.

Auteur: Conrinne Hartman

bron: de Gelderlander

Een flink aantal losse eindjes

Wanneer je het plot leest en de thematiek erachter zou je een boek verwachten met veel spanning, een boeiend verhaal en uiteraard ook veel stof om over na te denken. Het plot belooft met name een filosofisch en moralistisch thema waarbij je de voors en tegens van het gedachtengoed van Max Harris zou kunnen bediscussiëren. Jammer genoeg komen al deze verwachtingen amper tot niet uit. Het boek leest met zijn diverse thematiek eigenlijk zo versplintert dat er teveel losse eindjes ontstaan en je als lezer maar weinig begrip kan opbrengen waarom Faye of andere personages nou bepaalde keuzes maken. Het verhaal leest enerzijds alsof het met een knipoog is bedoeld en eigenlijk niet al te serieus zou moeten worden genomen (een beetje in de categorie ‘gooi-en-smijt-actie/spanning’), maar de auteur heeft een aantal zware thema’s gekozen die je eigenlijk niet op die manier kunt benaderen.

Teveel thema’s tegelijk

Dit boek is het derde boek uit een reeks over Faye van Laar, en hoewel er in vorige delen al meer over Faye te lezen is vraag je je over dit personage toch een aantal dingen af. Je begint de geloofwaardigheid al meteen in twijfel te trekken, zoals: waarom woont Faye nog steeds in de psychiatrische instelling? Dit wordt deels verklaard omdat ze het als haar thuis beschouwd, maar tegelijk is ze er nog altijd onder behandeling en lijkt het meer een gegeven dat zij dit permanent ondergaat dan dat echt duidelijk wordt waarom. Ook de andere cliënten van Groot Loenen zouden daar zitten vanwege psychische aandoeningen, echter komen deze verder summier tot niet aan bod. Daarnaast gaat het natuurlijk over het gedachtengoed van Harris: schijnbaar kunnen herinneringen aan het verleden gewist worden. Wat dit echter nou wezenlijk voor consequenties heeft als dit mogelijk zou zijn, daar wordt overheen gestapt. Ook de grotere consequenties van de ‘fatale kuur wanneer iemand ongeneeslijk ziek is’ komen eigenlijk niet aan bod.

Niets lijkt goed uitgewerkt

En dan is er nog het halfslachtige detectivethema. Wat geheel onduidelijk is, is dat Faye van Laar en haar collega-patiënt Lisa klaarblijkelijk ingezet worden als een soort (dubbel)spionnen, waar zij eerst door Harris worden ingezet als een soort boegbeelden voor zijn filosofie, maar ook dwarsliggende tegenstanders moeten ‘uitschakelen’. Gaandeweg moeten zij echter ook uitzoeken wat er schuilt achter de duistere handelingen van Max Harris. Waarom zij hiervoor worden ingezet is eerlijk gezegd nogal onduidelijk en waarom zij er haast blindelings in meegaan is nog onduidelijker. Je zou van Faye verwachten dat zij met haar langdurige ervaringen in de psychiatrie een stuk kritischer zou zijn op wat er van haar verwacht wordt en waarom. Echter, ze volgt op wat er van haar gevraagd wordt op een haast naïeve manier, terwijl de auteur haar tegelijk probeert neer te zetten als een intelligente volwassen vrouw. Helaas, die boodschap komt helemaal niet over.

De nieuwe dood
De nieuwe dood
Score 4.1 van 5 sterren.