Recensie: David Baldacci – Daglicht

Daglicht is het derde deel van de boekenserie over FBI-agent Atlee Pine en hierin is ze nog steeds op zoek naar haar verdwenen tweelingzus. Met een nieuwe aanwijzing op zak vertrekt ze naar Trenton, New Jersey waar ze niet alleen tegen een groot complot oploopt, maar ook tegen John Puller. Ook hij heeft van Baldacci een eigen serie gekregen en dit boek zorgt dus voor een cross-over tussen de Pine- en Puller-reeksen. Daglicht is snel en actievol zoals we van Baldacci gewend zijn, maar ook reuze spannend.
8.5

Een naam

Al op zeer jonge leeftijd raakte FBI-agent Atlee Pine haar zusje kwijt nadat een onbekende man hun kamer binnendrong, Atlee neersloeg en haar zusje Mercy ontvoerde. Nog altijd is het totaal onbekend wat er met Mercy gebeurd is, maar na lang zoeken heeft Atlee Pine eindelijk een spoor gevonden. Een spoor in de vorm van de vermoedelijke dader met de naam Ito Vincenzo. Pine vertrekt voor het onderzoek naar Trenton, New Jersey, waar Vincenzo woonde voordat hij plotseling van de aardbodem verdween en brengt daar een bezoekje aan zijn kleinzoon in de hoop informatie te krijgen.

Dat bezoekje loopt echter anders dan verwacht als Pine opeens special agent John Puller van het U.S. Army Criminal Investigation Command tegenkomt, die op het punt staat de persoon te arresteren die zij juist wil ondervragen. De arrestatie mislukt echter als de verdachte op de vlucht slaat en weet te ontkomen. Hierop besluiten Pine en Puller om samen te gaan werken en komen ze er tot hun verbazing achter dat er een verband is tussen de Vincenzo-familie en een groot complot waarbij belangrijke mensen in de regering betrokken zijn.

‘FBI!’ brulde ze, witheet van woede. ‘Laat je wapen zakken. Nu!’
‘CID!’ brulde de man terug. ‘Laat je wapen zakken. Nu!’
Pine herkende hem meteen. Ze knipperde snel, alsof ze hoopte dat hij niet was wie ze dacht. Dat hielp niet.
Ze liet haar wapen zakken. ‘Puller?’
John Puller stak zijn M11-dienstpistool in de holster, keek al even verbijsterd en schudde zijn hoofd. ‘Pine?’
Tony Vincenzo was allang verdwenen.

Deel drie

Daglicht is het derde deel van de boekenserie over FBI-agent Atlee Pine. De reeks begon met De lange weg naar genade, waar heel kort aan bod komt dat Pine op zoek is naar haar zusje, maar daar wordt verder niet echt diep op ingegaan. Dat is anders in het tweede deel, Één minuut voor middernacht. Hierin neemt Pine vrij van haar werk om samen met haar assistent de verdwijning van Mercy te onderzoeken. Tijdens dit onderzoek lopen ze echter tegen een andere zaak aan en dus worden er in dit boek twee zaken tegelijk onderzocht. De ene zaak wordt keurig opgelost, maar de zoektocht naar Mercy is nog niet ten einde hoewel ze nu wel een verdachte hebben.

En daar start vervolgens dit derde deel. Je zou het deel eventueel los kunnen lezen, voornamelijk met de basisinformatie in de alinea hierboven. Handiger is echter om sowieso het tweede deel eerst te lezen en als je dan toch met deze reeks aan de slag gaat, dan kan je het eerste boek net zo goed ook nog even meenemen natuurlijk. Als je een beetje fan bent van David Baldacci dan klinkt de naam Puller je waarschijnlijk ook niet onbekend in de oren. Ook met hem in de hoofdrol is al een reeks boeken verschenen, nog voordat Atlee Pine haar serie kreeg. Een leuke cross-over dus in dit boek.

De lijn gaat weer omhoog

David Baldacci heeft al behoorlijk wat boeken op zijn naam staan. De meeste hiervan zijn series zoals die van John Puller bijvoorbeeld of deze serie over Atlee Pine. Hij schrijft veel en snel en hoewel zijn personages verschillen, is het onderwerp vrijwel altijd het zelfde en wordt er een groot complot aan het licht gebracht waarbij verschillende overheidsinstanties en belangrijke figuren betrokken zijn. Baldacci heeft veel oog voor detail en weet duidelijk waar hij over schrijft, maar lang niet elk boek van zijn hand is even goed. Elk van zijn series heeft zo een paar hele goeie boeken en een paar waarvan je het gevoel hebt dat ze puur geschreven zijn om nog maar een boek aan de serie toe te voegen. Ook zijn niet alle personages even interessant om zo veel boeken over te schrijven, waardoor er soms echt wel wat mindere exemplaren tussen zitten.

In de Atlee Pine-reeks laat Baldacci echter weer zien dat hij ook heel goed kan schrijven. Het eerste boek was erg spannend en zeker een van zijn betere werken. Het tweede boek was iets meer doorsneewerk van hem, maar toch nog steeds bovengemiddeld. Daglicht is echter weer een stuk beter dan zijn voorganger en weer net zo spannend als het eerste boek over Pine. Er zit volop actie in, een leuke samenwerking met Puller, een groot overheidscomplot en dit alles in een hoog tempo waarbij Baldacci de spanning goed weet te behouden. Dit zorgt ervoor dat je het boek bijna niet weg kan leggen en het het liefste in één ruk uit wil lezen. Een aanrader dus voor alle Baldacci fans.

Atlee Pine 3 -   Daglicht
Atlee Pine 3 - Daglicht
€21,99