Recensie: David Baldacci – Eindspel

Eindspel is het vijfde deel in de Will Robie-reeks. Het boek is op en top Amerikaans en vooral in het begin worden de helden (Will Robie en Jessica Reel) de hemel in geprezen. Daarnaast komt het boek ook vrij traag op gang en dat is jammer. Gelukkig weet Baldacci nog juist op tijd het boek te redden en zorgt hij uiteindelijk alsnog voor voldoende spanning, interessante gebeurtenissen en boeiende personages.
6.5

Will Robie en Jessica Reel hebben elkaar al enige tijd niet gesproken als ze samen op een nieuwe missie worden gestuurd. Deze missie is er echter niet zomaar één, ze moeten op zoek naar hun baas, Blauwe Man. Hij is vermist geraakt tijdens zijn vakantie in Colorado en het is totaal onduidelijk wat er gebeurd is. Will en Jessica vertrekken zo snel mogelijk naar het rustige plattelandsstadje Grand waar hij voor het laatst gezien is en doen zich voor als FBI-agenten. Dit stadje blijkt echter lang niet zo rustig als gedacht en het duurt niet lang of ze moeten zelf vrezen voor hun leven.

In Grand wemelt het van de vreemde groeperingen en de criminaliteit. De politiemacht bestaat uit slechts twee personen en ook de staatspolitie is maar klein. Grand is daarmee een paradijs geworden voor iedereen die op de vlucht is of iets illegaals wil doen. De vraag is of één van de plaatselijke criminelen de aandacht heeft getrokken van Blauwe Man. Zou hij iets ontdekt hebben wat er voor gezorgd heeft dat hij moest verdwijnen? Er zijn totaal geen aanwijzingen te vinden en Will en Jessica staan dan ook voor een raadsel.

David Baldacci is een schrijver die al vele bestsellers op zijn naam heeft staan, de meeste hiervan thrillers. Baldacci is een vrij snelle schrijver en levert vaak meerdere boeken per jaar. Soms lijkt dit ten koste te gaan van de kwaliteit, maar over het algemeen blijven zijn boeken spannend en goed geschreven. Veel boeken die hij schrijft zijn onderdeel van een reeks. Zo is er al een reeks over John Puller, The Camel Club, King & Maxwell, Shaw & James, Amos Decker en natuurlijk Will Robie. Deze laatste heeft ondertussen min of meer een vaste partner gekregen in Jessica Reel en ook in dit boek zijn ze weer samen aan het werk.

Eindspel is al het vijfde boek in de Will Robie-reeks en hoogstwaarschijnlijk ook niet de laatste. Hoewel het niet nodig is de eerdere delen te lezen voor je aan dit boek begint, zorgt het lezen van voornamelijk deel 4 er wel voor dat je sommige verwijzingen beter snapt. Er wordt namelijk wel regelmatig gerefereerd naar de gebeurtenissen uit dat deel, ook al is het niet direct van belang voor het verhaal van dit boek. Hoewel het boek geschreven is vanuit het personage van Will Robie is ook Jessica Reel een belangrijk en telkens terugkerend personage. Beide werken ze bij de geheime dienst voor een baas die als codenaam Blauwe Man heeft.

‘Dat lijkt er meer op’, zei Reel, terwijl Robie de Yukon aan de kant van de weg tot stilstand bracht. Ze namen positie in achter de SUV en Robie keek door een verrekijker in de richting waaruit het schot was gekomen.

Een minpunt van het boek dat vooral in het begin erg opvalt is de ophemeling van de helden. Op zijn op en top Amerikaans wordt even regelmatig duidelijk gemaakt hoe goed ze wel niet zijn, dat ze de beste zijn, dat niemand aan ze kan tippen, etc… Hoewel de meeste boeken van Baldacci er wel een beetje last van hebben, lijkt het bij dit boek nog net iets extremer. Bij elke gelegenheid die er lijkt te zijn wordt nog even verteld dat Will en Jessica toch echt de beste van de besten zijn. Hoe ze dan nog telkens in allerlei problemen weten te geraken, is dan ook bijna een beetje vreemd.

Toch weet Baldacci wel weer een spannend boek neer te zetten. Erg Amerikaans, maar desalniettemin wel goed. Het begin lijkt nog wat slapjes en het duurt even voor het verhaal goed op gang komt, maar uiteindelijk weet Baldacci het toch weer voor elkaar te krijgen om spannende situaties te creëren, meesterlijke plannetjes te verzinnen en interessante personages neer te zetten. Hij blijft een meester in het schrijven van boeken die vlot weglezen en dat is ook hier weer het geval. Voor je het weet, is het boek alweer uit en dat is dan toch een beetje jammer. Ondanks het matige begin is dit uiteindelijk toch weer een boek geworden dat goed in elkaar zit en leuk is om te lezen.

Escape Room
Escape Room
Score 3.6 van 5 sterren.