Recensie: David Baldacci – Verlossing

Verlossing is alweer het vijfde deel in de reeks boeken over de man met het bijzondere geheugen, Amos Decker. Ditmaal duikt hij in het verleden om nogmaals onderzoek te doen naar een zaak waarvan hij dacht dat hij die ooit al opgelost had. Heeft hij toen misschien fouten gemaakt? Het boek komt uiteindelijk wat traag op gang en is ook redelijk voorspelbaar. Hier en daar komt de nodige actie wel voorbij, maar Verlossing is zeker niet het beste boek van David Baldacci.
6

Een fout

Amos Decker heeft een onfeilbaar geheugen en een fout zal hij dan ook niet snel maken, maar wat nou als hij ooit lang geleden wel een fout gemaakt heeft? Een fout met ernstige gevolgen? Het boek start met Decker die de graven van zijn overleden familie bezoekt als er opeens een man op hem afkomt. Hoewel Decker hem niet meteen herkent, gaan alle alarmbellen af als de man zijn naam noemt. Meryl Hawkins was de eerste persoon die Decker ooit arresteerde toen hij net als beginnend rechercheur aan de slag ging.

Hawkins kreeg levenslang voor moord, maar doordat hij terminaal ziek is hebben ze hem vrijgelaten. Zijn laatste wens voor hij sterft? Dat Decker nog een keer de moord onderzoekt, want Hawkins claimt dat hij toch echt onschuldig is, ondanks de vele overtuigende bewijsstukken. Decker weet eigenlijk niet zo goed of hij de man moet geloven. Het kan toch niet zo zijn dat hij iets gemist heeft? Maar dan begint er toch langzaam iets aan hem te knagen en voor hij het weet heeft hij het onderzoek opnieuw geopend.

Amos Decker

Amos Decker was ooit een topsporter tot hij een ongeluk kreeg op het footballveld. Sindsdien is zijn hele persoonlijkheid veranderd en heeft hij een onfeilbaar geheugen gekregen. Hij onthoud alles wat hij gezien heeft en kan elke gebeurtenis uit zijn verleden in zijn gedachten oproepen. Dit is natuurlijk super handig als je een moord probeert op te lossen, maar super vervelend als je een traumatische gebeurtenis probeert te vergeten. Dit alles maakt Decker een interessant personage, maar helaas valt schrijver David Baldacci enigszins in de herhaling door dit levensverhaal en de problemen net iets te vaak te benoemen.

Verlossing is ondertussen al het vijfde boek van Baldacci met Amos Decker in de hoofdrol. Eerder verschenen al De geheugenman, De laatste mijl, Het motief en Doodskleur. Het is handig om de boeken op volgorde te lezen in verband met terugkerende personages. Ook in Verlossing komen namelijk weer veel personages en herinneringen uit vorige boeken voorbij. Hoewel deze wel kort toegelicht worden zodat het begrijpelijk blijft als je voorgaande boeken niet gelezen hebt, is een beetje achtergrondinformatie vaak toch wel handig.

Langzaam op gang

Baldacci is een schrijver die vaak met de meest intrigerende complotten op de proppen komt. Zijn boeken zijn actievol, goed doordacht en lezen vlot weg. Ze zitten vaak vol met overheidsagenten die maar net de wereld kunnen redden. Amos Decker zit tegenwoordig ook bij de FBI en dan verwacht je eigenlijk wel dat er weer een complot op hoog niveau voorbij komt, maar niets is minder waar. Het boek speelt zich af in een klein stadje en gaat over een oude zaak die eigenlijk al afgerond was. Het verhaal begint dan ook aardig rustig met wat gegraaf in het verleden en dit gaat misschien wel net iets te lang door.

Uiteindelijk lijkt het haast alsof het boek pas halverwege een beetje actie begint te omvatten. Langzaam maar zeker beginnen de intriges tevoorschijn te komen en begint het steeds meer een echte Baldacci te worden. Helaas wordt het echter niet echt super spannend meer en blijft het boek vrij voorspelbaar. De Baldaccifans zullen het boek vast nog wel kunnen waarderen en het kent ook zeker wel zijn goede momenten, maar het mag duidelijk zijn dat dit boek zeker niet zijn beste werk is.

Amos Decker 5 - Verlossing
Amos Decker 5 - Verlossing
€21,99