Recensie: David Koepp – Koelcel

User Rating: 7.5
Koelcel van David Koepp is een interessante en originele thriller. Koepp neemt je mee op avontuur en sleept je mee in de zenuwslopende scènes waarin het een strijd tegen de klok is. De toekomst van de mensheid staat op het spel en het dreigende gevaar komt - letterlijk - steeds dichter bij. Drie onbekenden moeten samenwerken tegen een allesverwoestende dreiging. Lukt het ze om de wereld te redden?
7.5

Biochemische aanval

Roberto Diaz is een eliteagent van het Pentagon. Hij werkt in het antibioterrorismeteam en krijgt de opdracht om naar een gehucht in Australië te gaan om hier een mogelijke biochemische aanval te onderzoeken. Eenmaal aangekomen treft hij iets wat nog veel zorgwekkender is; hij vindt een gemuteerde schimmel, de cordyceps novus, die in staat is om andere organismen over te nemen. Diaz weet de gevaarlijke schimmel te verslaan en slaat een monster van het materiaal van de schimmel op in een koelcel in een ondergrondse, militaire opslag in de VS.

Ongeveer dertig jaar daarna horen twee beveiligers van een Self Storage-complex tijdens hun nachtdienst een aanhoudende piep. In de eerste instantie wuiven ze het weg, maar op een gegeven moment kunnen ze het niet meer negeren en gaan ze op onderzoek uit. Achter een alarmpaneel vinden ze de bron; er blijkt een storing te zijn in de kelder, maar ze wisten niet eens dat deze er was. Ze besluiten op avontuur te gaan en uit te zoeken wat er in de kelder aan de hand is, zonder te weten dat ze op deze manier de opgesloten schimmel een uitweg bieden naar de bewoonde wereld. Het gevaar ligt op de loer.

De toekomst van de mensheid

De enige persoon die de dreiging kan stoppen is Diaz. Om de beveiligers te helpen moet hij helemaal naar de andere kant van het land reizen. De vraag is of hem dit op tijd lukt en of zijn tactiek wel de juiste is om de schimmel tegen te houden. Terwijl Diaz af en toe communiceert met de beveiligers over de stand van zaken in het pand, tikt de tijd door. Uiteindelijk hebben ze één nacht om het gemuteerde organisme te isoleren, maar zullen ze op tijd zijn om de mensheid te redden? Of zullen er meer slachtoffers vallen? De toekomst van de mensheid staat op het spel.

Alles valt op zijn plek

Het begin van het verhaal speelt zich af in 1983, waar Roberto en Trini een gemuteerde schimmel (cordyceps novus) ontdekken. Na een aantal hoofdstukken verandert de tijd naar 2019. Hier begint het verhaal met verschillende startpunten die uiteindelijk allemaal samenkomen. Ook blijkt de schimmel na heel wat jaren eindelijk te zijn vrijgekomen uit de plek waar hij was opgesloten en dus gaat hij op pad om andere organismen over te nemen. Er is sprake van een alleswetende verteller, waardoor je als lezer van iedereen weet hoe hij of zij denkt. Aan de ene kant is dit fijn, maar het kan je soms ook een beetje in de war brengen, doordat de overgangen van het ene personage naar de ander af en toe een beetje onduidelijk zijn.

Het verhaal steekt goed in elkaar en je hebt vooral in het begin misschien het idee dat het wat op het verhaal van Stranger Things lijkt. Althans, dat gevoel krijg je. Het tegendeel is waar en uiteindelijk is het een originele verhaallijn. Koelcel neemt je mee in een interessant avontuur vol spanning.

Het was al vijf of zes jaar niet meer voorgekomen dat Roberto Diaz midden in de nacht werd gebeld. Het was nog toeval ook dat de telefoon op zijn nachtkastje was overgegaan; sinds hij met pensioen was had hij de gewoonte het ding ‘s avonds rond tien uur uit te zetten en pas de volgende ochtend na de koffie weer aan te zetten.

David Koepp

David Koepp is een Amerikaanse scenarist en filmregisseur. Je kunt hem kennen van onder andere Jurassic Park, Spider-Man, Panic Room, Mission: Impossible, War of the World en Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull. Als scenarioschrijver heeft hij meer succesvolle films op zijn naam staan dan als regisseur. Momenteel is hij 56 jaar en heeft hij vier kinderen. Koelcel is zijn debuut.

Koelcel
Koelcel
Score 2.0 van 5 sterren.
€19,99
Siska Schorn
Siska Schorn is een 19-jarige Social Work studente. Op rock- en metalmuziek kan ze helemaal los gaan en ze heeft een zwak voor coole koffiemokken. Ook is Siska een echte boekenwurm en ze is dan ook vaak te vinden in een boekenwinkel waar ze zich uren kan vermaken.