Recensie: Dries Muus – De afwijking

Mattias Groen, in het boek ook wel Matty genoemd leeft zijn droom als voetballer wanneer een kleedkamerincident zijn leven overhoopgooit. De wereld stort zich op hem. Zijn moeder en zijn trainer kunnen niet meer tot hem doordringen en duwen hem onbewust dichter naar de afgrond. Muus snijdt met De afwijking een gevoelig, maar urgent onderwerp aan en doet dit in de vorm van een psychologische roman over homofobie in de voetbalwereld. De korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je als lezer in het begin wat lastiger in het verhaal komt, maar eenmaal in het verhaal lees je door tot het einde.
7.5

De Afwijking
Vlak voordat de veertienjarige Mattias Groen het veld op stapt bij zijn nieuwe club, maakt hij een afspraak met de goden. In ruil voor een toekomst als proefvoetballer mogen ze hem alles aandoen. Het werkt: Matty verovert een basisplaats, blijft scoren en er is zelfs sprake van interesse uit het buitenland. Dan gooit een kleedkamerincident zijn leven overhoop.

Mattias, in het boek ook wel Matty genoemd, krijgt een klap in zijn gezicht wanneer er na een wedstrijd in de kleedkamer zich een incident voordoet die niet alleen zijn teamgenoten en vrienden anders naar hem laat kijken, maar ook hijzelf weet niet wat hij er mee aan moet. Waar zijn moeder normaliter nog tot hem door kon dringen, lukte ook haar dat nu niet meer. Matty trok zich terug van zijn moeder en ook uit het voetbal, zijn droom, haalde hij geen plezier meer. Matty’s gevecht brengt ook bij zijn moeder Lize en zijn voetbalcoach Albert weggedrukt leed naar boven. Terwijl zij blijven proberen om de jongen door de ellende heen te slepen, duwen zij hem ongemerkt met elke poging dichter naar de afgrond.

@robins.moedt

Opzet en Schrijfstijl
De Afwijking wordt geschreven vanuit drie perspectieven. Allereerst volgen we de veertienjarige Matty, aspirant voetballer. Daarnaast worden ook de perspectieven van zijn moeder Lize en die van zijn voetbalcoach Albert meegenomen. De Afwijking is een spannende psychologische roman over normen en waarden, homoseksualiteit en pesterijen. Muus gebruikt hiervoor erg korte hoofdstukken waarin hij per hoofdstuk vaak wisselt van perspectief. Deze korte hoofdstukken maken dat het aan het begin lastig is om echt in het verhaal te komen. Echter wanneer je in het verhaal bent gedoken, lees je deze in één teug uit. Het boek is opgedeeld in vijf delen: de voorbeschouwing, de eerste helft, rust, de tweede helft en de nabeschouwing.

Doordat je als lezer echt in het hoofd van Matty kruipt en Muus al zijn gedachten uitgebreid heeft omschreven is het als lezer makkelijk om je in te leven in zijn gevoel en situatie. Het verhaal heeft een vrij rap tempo en is lekker compact, maar weet genoeg aandacht te schenken aan de belangrijke momenten in het verhaal. Zo wordt het perspectief van Matty het meest benadrukt, maar wordt er ook aandacht geschonken aan zijn moeder, hun relatie en de situatie met zijn vader. Daarnaast wordt ook de relatie met zijn coach en zijn perspectief belicht. Dit maakt de afwijking een sterk driedubbelportret van een verscheurde jongen, een gebroken moeder en een trainer met een geheim. Door het psychologische aspect in de roman word je verschillende keren op het verkeerde spoor gezet en blijf je als lezer geïntrigeerd.

Homofobie in de voetbalwereld
In het persbericht waarbij het debuutroman van Dries Muus wordt aangekondigd wordt toegelicht dat er niet eens één persoon van de duizenden actieve voetbalspelers in het mannenvoetbal in 2021 openlijk homoseksueel is. Op het voetbalveld is het woord ‘homo’ een veel gebruikte term, echter fungeert deze op het veld als scheldwoord. Vredig uit de kast komen binnen de voetbalwereld is dan ook niet mogelijk. Alleen de schijn tegen je hebben is al gevaarlijk, vertelt Dries Muus tijdens een interview voor Het Parool (Het Parool: De Gier, 2021).

Zo is het boek De afwijking gebaseerd op Dries Muus’ eigen ervaringen binnen het voetbalwereldje. Zo is Dries Muus ongeveer hetzelfde overkomen als zijn hoofdpersonage Matty. Ook over hem ging het gerucht te ronde dat hij een stijve heeft gehad toen hij met zijn teamgenoten onder de douche stond, wat ook gepaard ging met veel ‘homo-opmerkingen’ en pesterijen.
In zijn boek laat Muus van binnenuit zien hoe het voetbalklimaat doorwerkt op jonge voetballers die niet volledig aan de strikte heteronormen voldoen.

Dries Muus
Dries Muus is geboren in 1985 en studeerde filosofie en sociologie in Amsterdam. Dries Muus schrijft al jaren over boeken en cultuur. Uit zijn kritieken spreekt behalve eruditie en humor ook vooral heel veel liefde voor literatuur. Die liefde deelt hij met zijn lezers van de Correspondent, met wie hij iedere maand een nieuw boek leest en in delen bespreekt.
Hij heeft hiernaast gewerkt als redacteur van Propria Cures en schreef over literatuur voor onder meer Vrij Nederland en De Correspondent. Momenteel beschrijft hij voor Het Parool de Nederlandse fictie. Na jaren vol omtrekkende bewegingen en mislukte pogingen, is het Muus gelukt om die ervaringen vorm te geven in zijn eigen debuutroman.

De afwijking
De afwijking
Score 4.4 van 5 sterren.