Recensie: Ed James – Zonder zintuigen

Zonder zintuigen is het eerste boek van schrijver Ed James dat vertaald is in het Nederlands. Het is het begin van een reeks over inspecteur Corcoran en dokter Palmer die in dit boek samen proberen een ontvoerder te vinden die zijn slachtoffers martelt en vervolgens weer vrij laat. Een super goed Nederlands debuut is het niet, maar het boek is ook niet slecht te noemen. Het is vooral heel gemiddeld. Zonder zintuigen doet het prima als simpele misdaadthriller voor tussendoor, maar echt super spannend wordt het eigenlijk niet.
6

Inspecteur Aiden Corcoran

Inspecteur Aidan Corcoran is net in een nieuw team begonnen als hij volle bak aan de slag mag met een macabere, nieuwe zaak. Een vrouw die al wekenlang vermist wordt is namelijk opeens bovenwater gekomen. Ze leeft nog, maar is zwaar ondervoed en het is nog maar de vraag of ze er weer bovenop zal komen. Naar eigen zeggen is ze ontvoerd en zat ze al die weken opgesloten in een cel. De jacht op de dader wordt geopend en Corcoran doet zijn best om de zaak zo snel mogelijk op te lossen, vooral als er een dag later nog een vermiste persoon opduikt die aangeeft gevangen te zijn gehouden in een cel.

Dokter Marie Palmer

Dokter Marie Palmer is opgeleid als crimineel psycholoog en wordt bij de zaak betrokken om met de slachtoffers te praten en een profielschets te maken van de mogelijke dader. Ze is normaal gesproken gewend om met de meest gestoorde criminelen te praten, maar wel als ze al opgepakt zijn. Nu moet ze echter proberen een dader te vinden die nog vrij rondloopt en dat is toch net iets anders. Dat deze man gevaarlijk is dat blijkt wel, want al zijn slachtoffers worden op steeds een andere manier gemarteld voordat ze in verwarde toestand weer vrijgelaten worden. Samen met inspecteur Corcoran, die sceptisch is over alles wat Palmer zegt, doet ze echter haar best om de ontvoerder te vinden.

Ed James

Schrijver Ed James werd geboren in Edinburgh, Schotland en woont daar nog steeds vlakbij. Oorspronkelijk werkte hij in de IT en spendeerde hij zijn vrije tijd aan het schrijven, maar ondertussen heeft hij zijn baan al lang opgezegd om fulltime schrijver te worden. In Schotland doet hij goede zaken en zijn er al veel boeken van hem verschenen. De meeste boeken van hem zijn politiethrillers zoals ook Zonder zintuigen. Vaak is dit een reeks met een persoon in de hoofdrol. In Nederland is Ed James echter nog niet zo bekend, Zonder zintuigen is namelijk ook pas het eerste boek van hem dat in het Nederlands vertaald werd. Ook dit boek is echter de start van een nieuwe reeks (met Aiden Corcoran en Marie Palmer in de hoofdrol), dus de kans is groot dat er in de toekomst meer boeken van hem naar het Nederlands vertaald zullen worden.

James zijn schrijfstijl is vlot en simpel te noemen. Hij gebruikt geen ingewikkelde woorden of lange zinnen en dat zorgt ervoor dat het boek toegankelijk wordt en lekker makkelijk wegleest. Helaas zorgt dit simpele en snelle er echter ook een beetje voor dat de spanning uitblijft. In een rap tempo volgt alles elkaar op en voor je het weet is het boek alweer uit. Vermakelijk en lekker voor even tussendoor, maar niet echt een boek dat je bij zal blijven. Het is net interessant genoeg dat je door wilt blijven lezen, maar niet zo spannend dat je door móét blijven lezen en echt het verhaal ingezogen wordt.

Hij probeert zich te bewegen, maar iets houdt hem tegen. Er bijt iets scherps in zijn enkels en polsen….
Een ketting?
Wat is dit?
En hoe is hij hier verdomme terechtgekomen?

Tijd en personages

Zoals hierboven al aangegeven volgen de gebeurtenissen in het boek elkaar in een rap tempo op. Dit is ook duidelijk in de verhaallijn, want het hele verhaal speelt zich maar in een paar dagen tijd af. Elke keer wordt er ook keurig aangegeven dat er een nieuwe dag aangebroken is en vaak staan er tijdsaanduidingen boven de tekst die soms gepaard gaan met de naam van een persoon. Dit is dan logischerwijs het personage van waaruit op dat moment het verhaal geschreven wordt. Het boek biedt je dus de perspectieven aan van verschillende personen. Het grootste gedeelte wordt belicht vanuit het personage Aidan Corcoran en natuurlijk zijn er ook een heel aantal stukken geschreven vanuit Marie Palmer. Soms zitten er korte stukjes bij vanuit de slachtoffers of andere personages. De meeste van dit soort perspectieven zijn een toevoeging aan het verhaal, maar het perspectief (en eigenlijk het hele personage) van Thompson voegt echt niets toe.

Gemiddeld

Uiteindelijk is deze politiethriller gewoon gemiddeld te noemen. Nergens blinkt het boek echt in uit, maar slecht is het ook niet. Het is niet spannend, maar toch net interessant genoeg om door te willen blijven lezen. De uiteindelijke gemeenschappelijke factor van de slachtoffers is wel een verrassende plotwending, maar dat is dan ook eigenlijk wel het enige verrassende in het boek. Het is ook net goed genoeg om toch wel benieuwd te zijn naar het vervolg, maar niet het boek dat je nu direct bovenaan je leeslijst hoeft te plaatsen. Al met al dus en prima boek voor als je even niets anders te lezen hebt.

Zonder zintuigen
Zonder zintuigen
€19,99