Recensie: Ellen de Visser – Die ene patiënt

Een verzamelbundel met arts-patiëntverhalen met één gemeenschappelijke noemer: compassie. Het boek 'Die ene patiënt' van Ellen de Visser laat zien hoe artsen (van huisartsen tot dierenartsen) allemaal één patiënt hebben gehad die ze tot op de dag van vandaag nog steeds is bijgebleven. Een patiënt die hun kijk op de zorgverlening, hun werkwijze en soms zelfs het leven zelf heeft veranderd.
7.5

Wie is jou bijgebleven?

Van huisartsen tot aan ziekenhuispersoneel. Op enig punt in ons leven krijgen we er allemaal weleens mee te maken. De omstandigheden waarin we een zorgverlener ontmoeten kan (gelukkig) variëren, maar een ontmoeting laat hoe dan ook een indruk achter. En dan niet alleen bij de patiënt. Ellen de Visser schreef stukken die behoorden tot een serie die in de zomer van 2017 het daglicht zag. Een serie waarin zij zorgverleners aan het woord liet en hen openhartig liet vertellen over die patiënt die hun leven of kijk op dingen veranderde. Waarbij ze in eerste instantie nog twijfelde over het animo van zo’n serie, bleek het een serie te zijn waarin artsen maar wat graag hun verhaal wilden delen. Het resultaat is het boek ‘Die ene patiënt’ geworden. Een verhalenbundel met korte verhalen, maar die voor de zorgverleners allemaal belangrijk zijn. Verhalen over die ene patiënt die hun manier van werken veranderde.

Dit boek vertelt het verhaal van al die patiënten die hun zorgverleners de kans gaven om te leren; over hun vak, over zichzelf en over het leven.

Geen opvallend boek

In eerste instantie voelt het boek wat oubollig aan. De kaft ziet er niet heel aansprekend uit en zal er dan ook niet uitspringen tussen andere boeken. De omslag maakt dat het boek een gevoel geeft alsof het al jaren op de markt is, maar niets is minder waar. Op de dag van de liefde zag dit boek het licht van de winkels. Dat het boek niet zo’n opvallende kaft heeft is niet heel erg. De verhalen zijn immers ingetogen, kunnen raken en… ze geven de zorgverleners een menselijk gezicht. Stiekem zou iedereen die een hekel heeft aan zorgverleners of op een andere manier negatief tegenover het vak staat eens één of twee verhalen moeten lezen. Uiteraard zullen er altijd uitzonderingen zijn, maar die daargelaten laat het zien dat artsen ook weleens buiten de boekjes willen werken.
Het boek is opgedeeld in een flink aantal verhalen, maar mist wel een inhoudsopgave. Hierdoor is het voor de lezer onmogelijk om te weten hoeveel verhalen het boek daadwerkelijk telt en voor de geïnterviewde een zoektocht waar hun verhaal staat. Zonde, maar tegelijkertijd begrijpelijk. Het boekt telt immers 236 pagina’s en met een gemiddelde verhaallengte van vier pagina’s wordt het wel een ellendig lange inhoudsopgave. De vormgeving heeft daar echter wel weer handig op ingespeeld. Bij elk nieuw hoofdstuk springt de tekst een stuk in waardoor het bovenste deel van de bladzijde veel wit heeft en er alleen de titel van het stuk, plus de naam en leeftijd van de zorgverlener in kwestie staat.

Ellen de Visser

Wie denkt dat de auteur het maar makkelijk heeft gehad met het opstellen van de verhalen heeft het mis. In het voorwoord vertelt Ellen op een mooie wijze over de totstandkoming van de serie voor de Volkskrant. Iedereen die ook maar enigszins empathisch is ingesteld kan zich voorstellen dat het afnemen van kwetsbare interviews je niet in de koude kleren gaat zitten. Ellen laat zich hier ook even kort over uit en dat geeft het boek iets lieflijks mee.

Deze vrouw heeft mij een spiegel voorgehouden door, dwars door haar boosheid heen, bij mij terug te keren. Ik sta nog steeds achter mijn beslissing van toen. Maar door haar heb ik geleerd hoe belangrijk het is om allereerst een vertrouwensband op te bouwen met patiënten.

Conclusie

Het boek is zeker een aanrader voor iedereen die in de zorg werkt of daar op een andere manier affiniteit mee heeft. Elke soort zorgverlener komt aan bod in het boek, dus niet alleen medische beroepen. Zo is er ook een verhaal opgetekend van een dierenarts, die dagelijks meemaakt welke heftige emoties mensen kunnen ervaren als hun dier(en) ziek en/of stervende zijn. Voor zover het nog niet duidelijk was, het is dus geen boek om bij te lachen. Dat maakt het tegelijkertijd ook niet een heel makkelijk boek of een boek om eens lekker te lezen voor het slapengaan. Het boek geeft stof tot nadenken en bovenal veel herkenning voor mensen uit het vak zelf. Het is dan ook een perfect cadeauboek voor afstudeerders of gewoon zomaar.

Die ene patiënt
Die ene patiënt
Zorgverleners over de patiënt die hun leven voor altijd veranderde
Score 4.7 van 5 sterren.
€16,99
Op voorraad. Voor 23:59 uur besteld, dinsdag in huis
Stephanies voorliefde voor geschiedenis maakte haar studiekeuze simpel. Na het behalen van haar bachelor Geschiedenis heeft ze zich verder verdiept in de Oudheid. Naast haar liefde voor het vak is ze ook veel bezig met schrijven. Als columnist en auteur beschrijft ze met kritische noot wat haar bezig houdt en/of opvalt. Naast schrijven gaat ze ook graag naar musea en houdt ze zich bezig met fotografie en kindercoaching.