Recensie: Emily Gunnis – Het meisje in de brief

Het meisje in de brief is een hartverscheurende roman die ook wel wat richting een thriller gaat. Nadat Sam Harper een brief in handen krijgt van een meisje, genaamd Ivy, waarin ze smeekt om gered te worden, gaat Sam op onderzoek uit. Langzaamaan komt ze steeds meer te weten over de gebeurtenissen in St. Margaret's, een opvangtehuis voor alleenstaande, zwangere vrouwen. Kan Sam het mysterie rondom St. Margaret's ontrafelen voordat de waarheid voorgoed verloren gaat?
7.5

Brieven

Het meisje in de brief speelt zich voornamelijk af in twee tijden: 1956 en 2017. Een alleenstaand tienermeisje, genaamd Ivy Jenkins, raakt zwanger in 1956. In die tijd is er geen grotere schande dan dat. Dit zorgt ervoor dat Ivy naar St. Margaret’s wordt gestuurd, een opvangtehuis voor ongetrouwde moeders dat wordt geleid door kille nonnen. Tegen Ivy’s wil wordt haar baby ter adoptie aangeboden, terwijl zij St. Margaret’s zelf niet mag verlaten.

In het heden vindt Samantha Harper, een jonge journaliste, op een dag een oude brief waarin een meisje haar vriend smeekt om haar te redden uit St. Margaret’s. Sam kan de brief maar niet loslaten en besluit om verder op onderzoek uit te gaan. Door het vinden van meer brieven en het verder graven in het mysterie rondom St. Margaret’s komt Sam erachter dat er een reeks onverklaarbare overlijdensgevallen zijn. Toevallig lijken al deze gevallen iets te maken te hebben met St. Margaret’s. Doordat het gebouw op het punt staat om afgebroken te worden, wordt het voor Samantha een race tegen de klok om erachter te komen wat er nou werkelijk gebeurd is en hoe het te verklaren is dat al deze mensen opeens overlijden. Zou ze er op tijd bij zijn om het zestig jaar oude geheim te ontrafelen voordat de waarheid voorgoed verloren gaat?

Na elke bevalling dwingt moeder Carlin de hoogzwangere meisjes om de kamer schoon te maken. Er is niets zo angstaanjagend als een vloer vol bloed. Je krijgt het ook bijna niet weg met koud water en een kleine beetje zeep; ik heb een keer een hele dag op handen en knieën zitten schrobben. Ook moest ik opruimen rondom een piepklein baby’tje dat was gestorven. Ze hadden hem in een bebloede deken in de vuilnisbak achtergelaten.

Hartverscheurende gebeurtenissen

Het meisje met de brief is een hartverscheurende en aangrijpende roman waarin de verschillen die er tussen generaties zitten wat betreft de normen goed worden laten zien. De schrijfster, Emily Gunnis, zorgt voor een mooie afwisseling tussen het verleden en het heden. Hierdoor krijg je een beter inzicht in de gebeurtenissen die zich hebben afgespeeld op St. Margaret’s. Zo zijn de brieven van Ivy in het boek verwerkt en deze zijn zeker van toegevoegde waarde, aangezien ze bijdragen aan de geloofwaardigheid van het verhaal en de gebeurtenissen in die tijd. Je zal het boek niet snel loslaten, omdat je je blijft afvragen hoe het verder loopt en wat er zich allemaal heeft afgespeeld in het opvangtehuis.

Wanneer je dit eindelijk allemaal weet, dan ben je nog niet klaar, want het mysterie zit niet in elkaar zoals Gunnis je in eerste instantie laat denken. Je wordt aardig op het verkeerde been gezet en bepaalde verwachtingen die je misschien hebt, blijken uiteindelijk niet te kloppen. Dit zorgt dat het boek spannend blijft. Aan het eind valt alles op zijn plaats en zijn de speculaties en de vragen die je had, beantwoord. Het einde voelt misschien wat afgeraffeld aan en valt daardoor misschien wat tegen, maar ondanks is het een prima roman over hartverscheurende gebeurtenissen en geheimen. Het is een bijzonder boek dat je niet snel vergeet en het zorgt ervoor dat je je gaat afvragen hoe het in Nederland ging in die tijd.

Emily Gunnis

Emily Gunnis werkte mee aan verschillende televisieseries voordat ze zich richtte op het schrijven van romans. Zelf houdt Gunnis ook van lezen en schrijven doet ze nog niet zo lang. Het meisje in de brief is dan ook haar debuutroman. Ze is afgestudeerd in de richting van journalistiek en heeft een paar scripts en nieuwsartikelen geschreven. Emily Gunnis woont in Brighton, Sussex met haar man en hun twee dochters. Daarnaast is ze een van de vier dochters van bestsellerauteur Penny Vincenzi.

Angel Has Fallen (Blu-ray)
Angel Has Fallen (Blu-ray)
Het derde deel uit de Fallen-franchise
€6,99
Siska Schorn is een 22-jarige Social Worker met een grote liefde voor planten en boeken. Af en toe kijkt ze wel een film of serie, maar ze is toch echt meer een boekenwurm. Daarnaast hangt haar muur vol met artistieke postcards en prints, van illustraties tot fotografie en van surrealisme en expressionisme tot abstracte kunst. Haar veelzijdigheid en creativiteit zorgen daarmee voor een brede interesse.

0 0