Recensie: Eva García Sáenz de Urturi – De riten van het water

Op vol tempo gaat Eva García Sáenz de Urturi door met spannende thrillers in het Spaanse Baskenland. In dit tweede deel van haar trilogie, De riten van het water, gaat ze nóg verder terug in de tijd. Inspecteur Unai López de Ayala is weer van de partij, en moet zwangere vrouwen zien te redden van een 2600 jaar oude manier van moorden. Net zoals De stilte van de witte stad is dit boek een nieuw verhaal om te verslinden als je van spanning en historie houdt.
8

Zwanger én ritueel vermoord

Zoals in ‘De stilte van de witte stad’ speelt ook in De riten van het water inspecteur Unai López de Ayala de hoofdrol. Locatie is weer de stad Vitoria, geboortestad van schrijfster Sáenz de Urturi in het Spaanse Baskenland. Opnieuw krijgt hij het zwaar te verduren: hij is nog herstellende van zijn absurde ervaringen uit ‘De stilte van de witte stad’, of hij hoort dat zijn ex-vriendin Ana Belén Liaño vermoord blijkt te zijn via een 2600 jaar oud ritueel. Ze is vermoord volgens ‘de riten van het water’, een Keltische methode waarbij iemand wordt opgehangen en in een ketel wordt verdronken. Extra schokkend: Ana was zwanger, en ze is niet de enige zwangere die moet vrezen voor haar leven. Meer en meer zwangere vrouwen worden omgebracht, en het is de taak aan de jonge Unai om de gevaarlijke gek die dit op zijn geweten heeft tegen te houden, voordat nog meer vrouwen slachtoffer worden via ‘de riten van het water’. De druk ligt extra hoog: commissaris Alba Diaz de Salvatierra is ook zwanger en zij loopt ook gevaar. En om de spanning helemaal hoog te houden: het kindje van Alba zou van Unai kunnen zijn, een tergende onzekerheid.

Na De stilte van de witte stad

Na het succesverhaal van De stilte van de witte stad gaat Eva García Sáenz de Urturi direct verder met de veertigjarige Unai, ook wel Kraken genoemd, en dit nieuwe boek sluit dan ook aan op het vorige. Toch is het ook, hoewel je soms een beetje kennis mist, als losstaand verhaal te lezen. De schrijfster dompelt je weer in een weerzinwekkende reeks gebeurtenissen: de spanning blijft, de historische elementen vullen het aan, de snelheid in het verhaal maakt het compleet. Zeker de historische elementen spelen een rol, want ook in De riten van het water worden flashbacks gemaakt naar enkele decennia geleden én krijgt de lezer een culturele geschiedenisles mee. Dit deed Eva García Sáenz de Urturi ook in haar vorige boek, en het is een manier die het verhaal veel meer context geeft en de dynamiek erin houdt. Het komt lezers van de eveneens Spaanse schrijver Carlos Ruiz Zafón wel bekend voor, en mede daarom is de trilogie van Sáenz de Urturi ook interessant. Het laat ook zien hoe veel werk Eva García Sáenz de Urturi in haar verhalen steekt. Noemenswaardig, en zeker prijzenswaardig.

Eva García Sáenz de Urturi

Eva García Sáenz de Urturi, een hele mond vol, en aan de dubbele en typische namen te zien uit Spanje. Ze werd geboren in Vitoria in 1972, de stad waar de verhalen uit haar trilogie zich afspelen, maar woont inmiddels in Alicante. Opvallend is dat ze aan de universiteit werkt en een diploma als optometrist heeft behaald – iets wat totaal los lijkt te staan van de verhalen die ze uit haar pen laat vloeien. Haar eerste boek, La saga de los longevos: la vieja familia (Het verhaal van de langlevende: de oude familie), bracht ze in eigen beheer uit en werd via het internet een hit. Met de trilogie over inspecteur Unai López de Ayal kwam haar carrière als schrijfster in een stroomversnelling.

De heren van de tijd

Eva García Sáenz de Urturi ging al als een trein, en met de Nederlandse vertaling van De riten van het water bewijst ze ook in Nederland waarom. Wereldwijd waren al meer dan een miljoen exemplaren van dit boek verkocht, net zoals bij haar eerste trilogiedeel De stilte van de witte stad, en met wederom een ingenieus spannend verhaal wordt het weer uitkijken naar deel drie van deze trilogie, De heren van de tijd, dat in mei 2020 in Nederland wordt uitgebracht.

De riten van het water
De riten van het water
€20,99
Britt Somers
Britt Somers is een studente journalistiek met een grote liefde voor boeken en video. Ze is altijd wel bezig met nieuws doorspitten, fantaseren over eigen documentaires, artikelen nakijken of haar privébibliotheek ordenen.