Recensie: Eva Kelder – Een charismatisch defect

Overvloedig woordgebruik en een magere verhaallijn kenmerken Een charismatisch defect. De schrijfstijl van Eva Kelder is overdone, wat een negatief effect heeft op het leesplezier. Het verhaal is niet slecht, maar heeft weinig om het lijf. Daardoor roept het boek weinig emotie op. Een uitdaging voor Kelder kan zijn om bij een volgend boek meer lef te tonen. Meer spanning, minder mooimakerij. Een charismatisch defect doet te weinig recht aan haar talent.
5

Een charismatisch defect is als een ansichtkaart in cadeaupapier. In eerste instantie lijkt het leuk – tot je beseft dat het meer vorm dan inhoud is. Het boek vertelt in drie delen het verhaal van Anneke. Zij maakt kennis met de Amerikaan Blake, die in Amsterdam verzeild is geraakt. Het is 1968 en Amsterdam bruist. Anneke valt voor de schijnbare charme van Blake. Dankzij hem kan ze losbreken uit haar tot dan toe tamelijk calvinistische bestaan. Blake doopt Anneke om tot April.

Auteur Eva Kelder beschrijft de flowerpower subcultuur die iedereen wel kent uit ‘de verhalen’ met verve. Leven in een commune, vrije seks, drank, wiet en protesten tegen de oorlog in Vietnam. April geeft zich in eerste instantie volledig over aan Blake en aan dit voor haar zo nieuwe leven. Ze is jong, het is spannend – maar ze voelt zich er nooit echt in thuis. Ze raakt zwanger van Blake – op het moment dat ze eigenlijk al niet meer zo veel van hem houdt. Heimelijk is ze verliefd op Blakes vriend ‘Curaçao Dick’ – maar ze is te passief om voor zichzelf op te komen. 2017-03-12-12-13-32

Blake beraamt een aanslag op ‘het gezicht van het kapitalisme’. Je moet hiervoor wel 150 pagina’s opvulling doorworstelen. De uitvoerigheid van dit eerste deel is een begrijpelijke keuze: je leert de personages kennen en krijgt een beeld van de onderlinge verstandhoudingen. Aan de hand van talloze akkefietjes en gebeurtenissen kom je tot de conclusie dat Blake niet veel meer dan een botte lul is. April is naïef, passief en een beetje laf. Het is moeilijk om sympathie te voelen voor dit duo.

De uitvoerigheid wekt echter ook al vrij rap ergernis. De schrijfstijl hielp hier ook niet bij. Eva Kelder heeft zichzelf uitgeput in tangconstructies, eindeloos lange zinnen en gekunstelde metaforen. Misschien wilde ze het verhaal hiermee versieren – maar het blijft cadeaupapier om een ansichtkaart. Jammer, want het is wèl duidelijk dat Kelder talent heeft.
De laatste 100 pagina’s van deze roman zijn gereserveerd voor deel twee en drie. Het is inmiddels zo’n 40 jaar later. April is dichteres en semi-kluizenaar. Haar zoon Fedja blijkt vooral naar Blake te aarden. April heeft nauwelijks contact met hem; Fedja verwaarloost haar zoals Blake haar in feite ook verwaarloosde.
Dan komt ze Curaçao Dick tegen in de supermarkt. Omdat oude liefde niet roest worden April en Curaçao Dick weer verliefd. Ze delen drie gelukkige jaren. Dan wordt Curaçao Dick ziek en gaat hij dood. April blijft eenzaam en depressief achter.

Ik vraag me wel eens af hoe ver we hadden kunnen gaan (…) Als we waren blijven geloven dat we een missie hadden, dat het aan ons was om een einde te maken aan de oorlog. Wat ijdel eigenlijk…

Een charismatisch defect vertelt op zich geen onaardig verhaal, maar heeft weinig om het lijf. De aanslag uit het eerste deel had later in het verhaal tot een spannende apotheose kunnen leiden. Het blijft echter bij een laffe daad zonder consequenties. De schrijfstijl van Eva Kelder is overdone. Hier komen nog wat slordigheidjes bij – zoals een bijeenkomst in de late avond waar plotseling daglicht binnenvalt. De flaptekst op het boek èn de samenvatting op de website van uitgeverij Meulenhoff bevatten allebei een slordige fout (en niet eens dezelfde). Dat is jammer. Deze tweede roman van Eva Kelder is beslist geen meesterwerk. Het is meer vorm dan inhoud. De tekstuele tierelantijntjes maken het boek op den duur vervelend – en sowieso honderd pagina’s te lang.