Recensie: Eva Nagelkerke – De perfecte engel

Een mooi boek wanneer je van een psychologische thriller houdt je je zeker op het verkeerde been gaat zetten. Het verhaal van een vrouw die samen met haar dochter op straat komt te staan en uit nood aan het werk gaat als inwonende nanny. Ze heeft er vanaf het begin al geen goed gevoel bij.
8

Dit boek heeft een ondertitel die je wel nieuwsgierig moet maken “Ze kijken naar me. Elke nacht.” Dit alleen al zorgt dat je al met een hoop vraagtekens aan het verhaal begint.

Na een heftige relatiebreuk staan Lisa en haar dochtertje op straat. Noodgedwongen accepteert ze een baan als inwonende nanny. Gelukkig kan haar dochtertje Ariëlle met haar mee. Bo, het meisje waar ze voor moet gaan zorgen blijkt een schatje te zijn. Al snel heeft ze er niet zo’n goed gevoel bij: Is Noëlle, Bo’s moeder, niet wat overbezorgd? En waarom wordt Bo elke nacht gillend wakker? Als blijkt dat iemand aan de spullen van Lisa zit en haar dreigende appjes stuurt, wordt het duidelijk: Iemand wil haar weg hebben. Maar wat moet ze met Bo, kan ze die wel achterlaten?

Je zit vanaf de eerste pagina meteen vol in het verhaal, de spanning is dan al echt voelbaar. In het begin heb je nog geen idee welke kant het verhaal op gaat. Je volgt het leven van Lisa en Ariëlle die bij Noëlle, Sander en Bo gaan wonen om daar voor Bo te gaan zorgen. Naarmate het verhaal vordert, gebeuren er verschillende dingen die vraagtekens oproepen. Net als je denkt dat je weet hoe het zit dan blijkt er weer wat voor te vallen waardoor je weer opnieuw gaat twijfelen. Alleen als er een goede detective in je schuilt ben je hier niet om de tuin te leiden.

De personages en omgeving worden niet erg diep uitgewerkt, dat doet niets af aan het verhaal, maar daardoor zou je sommige dingen beter kunnen begrijpen. Het plot daarentegen is helemaal tot in de puntjes uitgewerkt. Het enge eraan is dat het lijkt alsof het waargebeurd zo zijn, zo kloppend wordt het verteld. Het is een erg compleet boek dat je kunt lezen zonder met vraagtekens achter te blijven.

De gebruikte schrijfstijl is erg fijn; er wordt gebruik gemaakt van overzichtelijke hoofdstukken waar de naam van degene die het hoofdstuk vertelt, de dag en de tijd vermeld staan. Zo zijn er hoofdstukken die over dezelfde gebeurtenis gaan en toch afzonderlijk verteld worden. Ook zijn er hoofdstukken met een engel erboven en een gearceerd lettertype. Deze hoofdstukken geven ook een blik op gebeurtenissen, maar zijn zo geschreven dat de puzzelstukken later pas op de goede plaats vallen. Dit maakt dat het verhaal erg duidelijk blijft. Door de spanning die je hebt tijdens het lezen, wil je het boek eigenlijk ook niet wegleggen. Ze zijn erin geslaagd om je steeds op het verkeerde been te zetten. Dit boek is spannend tot de laatste pagina.

Onder pseudoniem Eva Nagelkerke schrijven de zussen Alexandra en Victoria Nagelkerke. Samen schrijven ze indringende psychologische thrillers vol onderhuidse spanning en met levensechte personages. Hun scherpe oog voor de knelpunten in menselijke relaties geeft een diepere laag aan hun boeken. Hun eerdere thriller Stille wateren werd een ware publiekslieveling.

Wendy is moeder van drie kinderen en werkzaam als administratief medewerker bij een ICT-bedrijf. Met lekker weer gaat ze graag met de kinderen op de wielrenfiets door de bossen of naar de camping om te kamperen. Ze kijkt graag series op Netflix en sinds de lockdown heeft ze haar leeshobby weer opgepakt.

0 0