Recensie: Eve Chase – Het verloren meisje

Het grootste hekelpunt bij Het verloren meisje is dat het verhaal langzaam op gang komt en dat het pas richting het einde echt spannend begint te worden. Ook een hoofdstuk eindigen met een geheimzinnige situatie en daar niet op terugkomen is een dooddoener. De schrijfster weet de zusterband wel goed te omschrijven en de hoofdstukken van de vier zussen zijn daarmee het meest interessant om te lezen. Het verhaal wat zich vijftig jaar later afspeelt is een stuk minder interessant. Dit allemaal had geen probleem geweest als de hoofdstukken korter waren. Dan lees je hier zo doorheen, nu voelt het vooral aan als een lijdensweg.
4

Het verloren meisje in 1959

Vier zussen worden door hun moeder bij hun tante afgezet in de zomer van 1959 op Applecote Manor. De zusjes weten in eerste instantie niet hoe zij zich moeten gedragen, want vijf jaar voor hun komst is hun nichtje Audrey spoorloos verdwenen. Tot op de dag van vandaag is zij nog steeds vermist. Margot, een van de zussen, was erg hecht met Audrey en wilt graag weten wat er zich heeft afgespeeld. De zomer wordt daarnaast overspoeld door mysterie door de komst van twee buurjongens die de zusterband erg op de proef stelt.

Bovenstaande is een korte samenvatting van één deel van het verhaal. Want Het verloren meisje vertelt je ook het verhaal van vijftig jaar later op Applecote Manor. Jessie verhuist samen met haar man, dochter en stiefdochter naar dit grote huis om te vluchten uit het chaotische Londen en het huis waar alles nog doet denken aan Will’s overleden eerste vrouw. Haar band met haar stiefdochter Bella is niet optimaal en Will is alleen maar druk met zijn bedrijf. Jessie voelt zich daarom eenzaam op Applecote Manor en dan blijkt ook nog eens dat haar stiefdochter horrorverhalen vertelt over de geschiedenis van het huis en de verdwijning van Audrey.

Eve Chase

Eve Chase timmert nog niet zo lang aan de weg als schrijfster. Het verloren meisje is zelfs nog maar haar tweede boek. Toch is er wel een rode draad te herkennen in haar werk. Ze schrijft graag over families die problemen hebben, maar het toch altijd overwinnen. Ook grote oude huizen spelen een grote rol in haar boeken. Nu probeert ze twee verhalen in één boek te proppen die uiteindelijk samenkomen om de hamvraag te beantwoorden: wat is er met Audrey gebeurd en wordt ze ooit nog gevonden?

De schrijfster probeert de lezer mee te krijgen en lijkt daar in te slagen zodra je de eerste bladzijdes hebt gelezen. De zussen slepen met een lichaam en veel kan je daar nog niet uit opmaken. Het zorgt er wel voor dat je meegenomen wordt in een geheimzinnige situatie. Helaas blijft het daarna ontzettend vlak en eindigt ieder hoofdstuk met een knal waar niet bij stilgestaan wordt. Een voorbeeld daarvan is wanneer Jessie in het het zwembad het lichaam denkt te zien. Daarna stopt het hoofdstuk en lees je weer een hoofdstuk over de vier zussen in 1959. Na dit hoofdstuk volgen we Jessie weer, maar lijkt het alsof er niets aan de hand is. Dit soort situaties komen meerdere keren voor en dat haalt het tempo echt uit het lezen.

“We kunnen het geen van allen opbrengen om zijn riem aan te raken; het is zo gruwelijk intiem. Maar terwijl we hem over het gras slepen, blijft die steeds in de grond haken. Hij is ook zwaarder dan hij lijkt, log. “

Twee verhalen

Zoals gezegd zijn er twee verhalen. De nadruk ligt erg op de verdwijning van Audrey en het achterhalen wat er met haar is gebeurd. De hoofdstukken van de vier zussen zijn daarmee ook het meest interessant om te lezen. Vooral omdat juist hier de meeste ontwikkeling in zit. De vier zussen zijn als een roedel naar hun tante gekomen en gaan uiteindelijk weg met een duidelijke breuk in elkaars vertrouwen. De zusterband is niet meer zo sterk als aan het begin van het boek. Ondanks dat het erg interessant is om te lezen, duurt het wel erg lang voor het allemaal op gang komt. Zodra je op twee derde van het boek bent zul je pas de neiging hebben om verder te willen lezen. De grootste ergernis is toch wel de hoofdstukken van Jessie. Deze lezen erg dramatisch en je voelt je op geen enkel moment één met haar en haar naasten. De laatste twee hoofdstukken zijn pas interessant om te lezen.

Niet alleen het langzaam op gang komen vormt een probleem voor het lezen van dit boek. De hoofdstukken zijn erg lang en daarmee zorgt de schrijfster ervoor dat je niet de energie kan opbrengen om meerdere hoofdstukken te lezen op een avond. Een hoofdstuk kan wel bestaan uit tien bladzijdes of meer. En als het dan ook nog eens niet zo erg interessant is, voelt het eerder aan als een lijdensweg waar geen einde aan komt.

Amos Decker  -   Verlossing
Amos Decker - Verlossing
Score 4.6 van 5 sterren.