Recensie: Francesca Haig – Vuurpreek

Vuurpreek is de debuutroman van Francesca Haig. Tweelingen worden gescheiden zodra er duidelijk is wie van de Alfa en wie de Omega is, zo ook bij Cass en Zach. Wat betekent dit voor hen? Of nog beter: wat zal dit betekenen voor de wereld? Vuurpreek is een origineel verhaal met een postapocalyptisch thema: een sciencefiction die je meesleept naar een wereld zonder technologie.
8

Alfa’s en Omega’s

Cass en Zach zijn tegelijk geboren en ze zullen ook tegelijk sterven. Door een nucleaire ramp is er namelijk iets veranderd, waardoor er alleen nog maar tweelingen geboren worden. Het zijn ook nog eens altijd een jongen en een meisje. De ene helft van de tweeling is een Alfa en de andere tweelinghelft is een Omega. Meestal hebben Omega’s een zichtbare ‘Omega-mutatie’ en zodra dit wordt opgemerkt, worden ze verstoten door hun familie. De Alfa’s vormen de elite en zijn dus, na de scheiding van hun Omega-helft, vrij om een bevoorrecht leven te leiden. Hierdoor leven de Omega’s in afzondering en worden ze uitgebuit door de Alfa’s. Zach en Cass hebben het vermogen om iets te betekenen voor de wereld. Als het één van de twee lukt om de ander te verslaan, dan zal er een heleboel veranderen. Maar er staat een hoop op het spel, aangezien de tweeling op zo’n manier aan elkaar gekoppeld is dat ze ook tegelijkertijd doodgaan. Hoe zullen Cass en Zach hiermee omgaan? En wat staat er hun te wachten?

Post-apocalyptisch thema

Vuurpreek is het eerste deel in de, tot nu toe driedelige, Fire Sermon-serie van Francesca Haig. Het is een unieke sciencefiction die je meesleept naar een andere wereld. Het post-apocalyptische thema en het feit dat er geen technologie in de wereld aanwezig is, maken het verhaal een stuk interessanter. In het begin moet je misschien even wennen aan het taalgebruik, maar daarna lees je er vlot doorheen. Francesca Haig schrijft op een heel eigen manier en dat maakt het boek erg origineel. Het is een spannende Young-Adult die er voor zorgt dat je helemaal in het verhaal zit.

Ik was destijds nog maar een kind, maar zelfs ik herinnerde me de karkassen van het uitgehongerde vee, die op vlotten van hun eigen botten over de stoffige akkers zeilden.

De personages zijn erg goed uitgewerkt en er is ook diepgang aanwezig in het verhaal. De meest opvallende thema’s zijn machtsverschillen en verzet, maar er is ook sprake van romantiek en af en toe een vleugje humor. In het verhaal is er sprake van onduidelijkheid, maar aan de hand van verschillende aspecten kom je er als lezer een stukje dichterbij. Door deze onduidelijkheid zijn de achtergronden van sommige personages niet helemaal duidelijk, maar naarmate het boek vordert, kom je vanzelf dichter bij de waarheid. Francesca Haig heeft dit mysterie goed vast weten te houden. Ze neemt je mee op een bijzonder avontuur en aan het eind van Vuurpreek ben je zeker benieuwd naar het tweede deel.

Francesca Haig

Francesca Haig is een Australische dichter, academicus en romanschrijfster. Ze is opgegroeid in Tasmanië, maar momenteel woont Francesca met haar echtgenoot en zoon in Londen. Ze heeft gestudeerd aan de Universiteit van Melbourne en heeft hier haar diploma’s gehaald. Ook is ze gastdocent geweest aan de Universiteit van Chester. Met haar proza en poëzie heeft Francesca verschillende prijzen gewonnen en haar werken zijn ook gepubliceerd in verschillende Australische en Britse literaire tijdschriften. In 2006 is haar eerste poëziebundel, genaamd Bodies of Water, uitgegeven door Five Islands Press. Vuurpreek is de debuutroman van Francesca Haig en inmiddels bestaat de serie uit drie delen: Vuurpreek, Hemelvuur, en Vlam en As. Het gaat erg goed met de serie, aangezien de rechten van de trilogie al aan meer dan 20 landen is verkocht. Ook heeft Dreamworks de filmrechten van de serie gekregen.

Tom Clancy's The Division 2 - PS4
Tom Clancy's The Division 2 - PS4
Red Washington D.C. van de ondergang
Score 4.4 van 5 sterren.
€13,99
Op voorraad. Voor 18:00 uur besteld, dinsdag in huis
Siska Schorn is een 21-jarige Social Work studente met een grote liefde voor planten en boeken. Af en toe kijkt ze wel een film of serie, maar ze is toch echt meer een boekenwurm. Daarnaast hangt haar muur vol met artistieke postcards en prints, van illustraties tot fotografie en van surrealisme en expressionisme tot abstracte kunst. Haar veelzijdigheid en creativiteit zorgen daarmee voor een brede interesse.

0 0