Recensie: Franck Thilliez – Zwanenzang

Zwanenzang weet het avontuur van Franck Sharko en zijn collega’s weer mooi te beschrijven. Daar komt dan nu ook een andere persoon bij, namelijk Amadine. Helaas zijn haar hoofdstukken het minst interessant om te lezen. Het begin is wat rommelig doordat je twee verhalen hebt. Toch weet men deze twee verhaallijnen juist tot één verhaallijn om te smelten. Het is juist vanaf dat moment dat het boek erg interessant wordt en je na drie uur ineens beseft dat het al laat in de nacht is. Fans van Sharko zullen wederom genieten van dit boek. Zij die niet bekend zijn met het eerder werk waar Sharko en Henebelle in zij verschenen kunnen prima inspringen bij Zwanenzang.
6.5

Drie zwanen worden dood aangetroffen in een vijver in het noorden van Frankrijk. De doodsoorzaak? Een fataal griepvirus. Amandine Guérin, microbioloog, wordt erbij geroepen: wat is dit virus en hoe verspreidt het zich? Kort daarop wordt in het bos een dode man met zijn hond gevonden, hoogstwaarschijnlijk neergeschoten. Rechercheurs Franck Sharko en Lucie Henebelle worden onmiddellijk op de zaak gezet. Vlak bij de plaats delict vinden ze op de bodem van een meer een tas. De inhoud? Botten, schedels en vier versnipperde lichamen. Welke zieke geest heeft dit op zijn geweten?

Franck Thilliez is een drukke schrijver die al zijn energie steekt in zijn boeken. Inmiddels heeft hij al een hele reeks boeken geschreven rond hoofdpersonen Franck Sharko en zijn collega Lucie Henebelle. Het personage Lucie Henebelle heeft inmiddels ook al een uitstapje gemaakt op het witte doek. In dit deel moeten Franck en Lucie weer samenwerken om de mensheid te redden uit de handen van een maniak die experimenteert met virussen.

In Zwanenzang begint het verhaal met Amandine die te horen krijgt dat er drie dode zwanen zijn gevonden. Na wat onderzoeken blijkt dat deze zwanen geïnfecteerd zijn met een onbekend virus. Tegelijkertijd worden Franck en Lucie opgeschrikt door de moord op een man die zijn hond aan het uitlaten was. Het plaats delict ziet er zo raar uit dat het nabijgelegen meer ook onderzocht wordt. Daar vinden zij een tas met de lichamen van vier onbekende. Als blijkt dat het onbekende virus ook is losgelaten op het politiebureau moet het team alles op alles zetten om te onderzoeken of er een link is tussen de vondst van deze botten en het losgelaten virus. Zij moeten samenwerken met Amandine, die vervolgens de oorsprong van het virus probeert te achterhalen.

‘Ik heb de jas opengemaakt en het t-shirt omhooggetrokken om naar de wonden te kijken. Meerdere wonden veroorzaakt door een steekwapen. Zo scherp, trouwens, dat…’ Hij draaide het lichaam om, dat zo stijf was als een plank, ‘… het er aan de achterkant weer is uitgekomen. Kijk maar.’

Zwanenzang begint erg sterk en je hebt als lezen dan ook niet snel door dat dit boek een nieuw deel is in een lopende serie. Toch heb je als lezer daar geen last van. De verwijzingen naar eerdere zaken die afgespeeld hebben in voorgaande boeken zijn minimaal. Je kunt daarom dit boek ook dus lezen zonder bekend te zijn met het eerdere werk van Franck Thilliez. Het is overigens geen straf, want ook deze boeken zijn stuk voor stuk erg spannend. De schrijver heeft een eigen stijl voor het omschrijven van bepaalde situaties. Het is gruwelijk en tegen het lugubere aan. De gepleegde moorden in dit boek en voorgaande delen worden zeer gedetailleerd verwoord. Hierdoor krijgt het boek wel een spannende lading.

Hoe spannend het boek ook is, het is soms wel aan de rommelige kant. Dit komt vooral omdat de schrijver probeert het verhaal te vertellen in twee verhalen. Enerzijds heb je het virus en anderzijds heb je de gepleegde moorden. Beide verhaallijnen worden door elkaar heen op papier gezet en dat maakt het soms lastig lezen. Tel daar ook nog eens bij op dat veel afkortingen worden gebruikt. Deze worden weliswaar in de voetnoot toegelicht, maar je moet vervolgens in de tekst weer zitten zoeken waar je gebleven bent. Het begin is vooral ook nog geen samenhangend geheel en je raakt daardoor snel de kluts kwijt. Gelukkig hoef je niet te wachten tot je op de helft van het boek bent tot het duidelijker wordt. Na een tiental bladzijdes begin je als lezer zelf een verband te lezen tussen het verspreide virus en de gepleegde moorden. Het is ook vanaf dat moment dat het boek dan eindelijk spannend wordt. De schrijver deinst er ook niet voor terug om actuele thema’s te verwerken in zijn boek zoals de slechte gezondheidszorg in Frankrijk. Tijdens de uitbraak van het virus wordt er door verplegend personeel en artsen gewoon gestaakt. Maar ook de omstandigheden waar zwervers in moeten leven komt aan bod.

Het verhaal draait vooral om twee personages, namelijk Franck Sharko – en zijn vriendin en collega Lucie Henebelle – en Amadine Guérin. Met Franck en zijn collega’s krijg je al snel een klik en al helemaal als je voorgaande delen gelezen hebt. Amadine daarentegen is een stuk lastiger te begrijpen. Haar relatie met haar man wordt gekenmerkt door een hoop ellende vanwege een infectie die hij heeft en zodoende leven zij gescheiden in één huis. Er wordt maar sporadisch stilgestaan bij hun band en situatie. Amadine komt vooral ook over als iemand die erg mensenschuw is. Toch gaat zij halverwege het boek een andere kant op die eigenlijk niet past bij haar beschreven persoonlijkheid. Haar hoofdstukken zijn dan ook het minst interessant om te lezen en dat haalt de snelheid er wel snel uit.

0 0