Recensie: Gabriel Bergmoser – Opgejaagd

Frank en zijn vervreemde kleindochter Allie krijgen ineens te maken met een zwaargewonde vrouw, genaamd Maggie, die voor Frank's tankstation neervalt. Wanneer zij besluiten om haar te helpen, komen zij erachter dat er een sekte achter Maggie aan zit en zij schuwen het niet om onschuldige mensen te vermoorden. Daarmee weet de schrijver Gabriel Bergmoser je vanaf de eerste minuut al gelijk te grijpen. Zeker omdat hij ook de verschillende personages duidelijk aan je introduceert en dat je al hun emoties meemaakt. Het boek weet de gebeurtenissen tot in de details goed te beschrijven en dat zorgt soms ook wel voor de nodige ongemakkelijke momenten. Desondanks is Opgejaagd een boek dat je zeker niet mag missen. De filmrechten zijn inmiddels al verkocht en een vervolg is in de maak.
9

Opgejaagd

Frank leidt al jaren een eenzaam bestaan als eigenaar van een tankstation in de uitgerekte Australische outback als zijn kleindochter, Allie, een norse puber, onverwacht bij hem komt logeren. De moeizame relatie tussen Frank en Allie verandert abrupt als er een zwaargewonde vrouw voor het tankstation in elkaar zakt en Frank zich geroepen voelt om haar te helpen. Niet veel later blijkt dat de vrouw gezocht wordt door een clan van ruige Aussies en ontwikkelt zich een claustrofobisch kat-en-muisspel van nachtmerrieachtige proporties.

Gabriel Bergmoser

Schrijver Gabriel Bergmoser heeft inmiddels al heel wat gedaan. Zo startte hij zijn carrière in het theater. Inmiddels is hij 28 jaar en een grote naam in zijn thuisland Australië. In de rest van de wereld staat hij alleen bekend om zijn werk in het theater, maar daar lijkt nu aardig wat verandering in te komen. In 2019 sloot hij een boekendeal met HarperCollins Australië voor twee boeken. Zijn eerste boek, Opgejaagd, was in Engeland zo’n succes dat de filmrechten inmiddels al zijn verkocht en dat Bergmoser mag blijven als schrijver. Inmiddels heeft hij deals gesloten met HarperCollins Australië voor een nieuw boek en een vervolg daarop. In Nederland mogen wij nu kennis maken met zijn eerste boek: Opgejaagd.

Even bijtanken

In Opgejaagd volgen we het leven van Frank en zijn kleindochter Allie. Allie is door haar ouders naar Frank gestuurd, terwijl zij het hebben over hun huwelijksproblemen. Dit is iets wat voor Frank herkenbaar is, want hij heeft al heel wat jaren geen contact gehad met zijn zoon. Het verzoek van hen om Allie in huis te nemen is daarmee een beetje vreemd. Toch besluit Frank, ondanks dat hij een man van weinig woorden is, om het aanbod te accepteren. Toch zijn de twee op elkaar aangewezen als de zwaargewonde Maggie ineens voor de deur van het tankstation, dat Frank in beheer heeft, neervalt. Allie was zoekende naar haar moeder en kwam vervolgens bij een sekte terecht die het niet zo nauw nemen met een mensenleven. Wanneer zij weet te ontsnappen uit de klauwen van deze groep en bij Frank aankomt begint de ellende.

De sekte zit nog steeds achter haar aan en Frank en Allie worden meegezogen in dit spel. En niet alleen zij, maar ook de paar mensen die het afgelegen tankstation bezochten zijn hun leven niet zeker. De sekte heeft hen omsingeld en de groep moet nu beslissen hoe zij zich gaan redden, iets wat niet simpel is omdat ze toch afgesloten zijn van de buitenwereld.

Frank hoorde de stem steeds weer door zijn hoofd gaan. Je hebt nog vijftien minuten. Hij kreeg kippenvel van het leedvermaak dat erin doorklonk. Hij wist wat er schuilging achter hun valse beloftes: Als we die meid eenmaal te pakken hebben, gebeurt er met jou hetzelfde. We kunnen geen getuigen gebruiken. Hij had vanaf het begin geweten hoe het zou gaan, Hij kende dit soort gasten.

Spannend van begin tot aan het eind

Wat Opgejaagd zo spannend maakt is dat het vanaf het begin tot aan het einde een wilde achtbaanrit is. Je komt een beetje te weten wie Frank is, maar ook wie Allie is. Ook de weg die Maggie aflegt wordt deels vanaf het begin uitgestippeld voor je. Ze ontmoet een jongen in de kroeg en samen gaan zij weg op een zoektocht naar zichzelf. Maar Maggie heeft een geheime agenda en weet precies waar zij naartoe wilt, samen met haar rugzak vol geld. Je krijgt als lezer op deze manier een goed beeld van hoe deze personages zijn. Daarnaast worden er nog een aantal andere personages geïntroduceerd die op dat moment aanwezig zijn in het tankstation. Ook bij de personages uit de sekte krijg je een beter beeld. Wat de schrijver vooral goed doet is geregeld wisselen tussen de gebeurtenissen en ieder hoofdstuk met een cliffhanger afsluiten. Zo schakelt hij geregeld van de gebeurtenissen in het tankstation naar wat er bij Frank zijn huis afspeelt en vervolgens naar een paar dagen voor deze situatie om zo duidelijk te maken waarom de sekte nu achter Maggie aanzit.

Het kat-en-muisspel tussen de sekte en de groep wordt zeer gruwelijk beschreven. Je moet daarom ook wel een sterke maag hebben, omdat de gebeurtenissen tot in de details beschreven worden en dat kan best wel ongemakkelijke momenten opleveren tijdens het lezen. Niet iedereen zal ook het einde van dit boek halen en dat maakt het allemaal nog net iets tragischer. Vooral omdat je een band met de groep begint te krijgen en ook snapt waarom zij dingen doen. De schrijver weet daarmee je aandacht vanaf het begin ook echt te trekken en daarna niet meer los te laten. Toch zijn er wel een paar vragen die je hebt na het lezen van dit boek, vragen die niet beantwoord worden tijdens het lezen. De schrijver heeft inmiddels al aangegeven dat vanwege de editing het niet meer in dit boek zal zitten, maar dat het aan bod gaat komen in het vervolg. Voor nu kun je er vrede mee hebben en is het afwachten of dit tweede boek net zo spannend gaat zijn als dit boek.

Opgejaagd
Opgejaagd
Score 4.3 van 5 sterren.