Recensie: Gregg Hurwitz – Orphan X

Orphan X is een heerlijke actiethriller die vlot wegleest. Fan van Will Robie, Jack Reacher of Jason Bourne? Dan zit je met dit boek ook wel goed. Evan Smoak is een boeiend personage dat zijn best doet de wereld net een stukje beter te maken. Door te switchen tussen het heden en verleden verteld Gregg Hurwitz zijn lezers alles wat ze moeten weten over Evan als persoon en als huurmoordenaar. Een boek dat van het begin tot eind weet te boeien.
8

Evan Smoak is een man die anders is dan anderen. Hij is niet opgegroeid in een warm en liefdevol gezin maar al op jonge leeftijd geselecteerd voor een trainingsprogramma. Dit ultrageheime programma waarin kinderen al van jongs af aan worden opgeleid tot moordenaar draagt de naam Het Orphan-project. Evan heeft jaren in het ultrageheim gewerkt als moordenaar voor zijn overheid maar nu bepaalt hij zelf wie hij helpt. Hij zoekt normale mensen die in de problemen gekomen zijn en helpt ze deze op te lossen. Maar lukt het hem wel om alle problemen op te lossen? En wat gebeurt er als hij zelf in de problemen komt?

Schrijver Gregg Hurwitz heeft ondertussen al een aantal boeken op zijn naam staan, waarvan de belangrijkste waarschijnlijk De Misdaadschrijver is. Deze werd namelijk bekroond tot de beste thriller van 2007 door de International Thriller Writers Association. Hij is een man die altijd grondig onderzoek doet en zo heeft hij bijvoorbeeld met de Navy SEALs getraind, met haaien gezwommen en nog veel meer spannende dingen gedaan. Naast zijn thrillers schrijft hij ook nog eens screenplays voor bekende Hollywood-producers, comics voor Marvel en heeft hij tv-series voor Warner Studios bedacht. Een druk bezet man dus.

08c687cc00329ee8299de05803beaff4_360x360_centerOndanks dat Gregg Hurwitz genoeg te doen lijkt te hebben heeft hij gelukkig tijd gevonden om Orphan X te schrijven. En daar mogen we als liefhebbers van het actiethriller genre zeker blij om zijn. Met het personage Evan Smoak is er een soort nieuwe Will Robie (David Baldacci) of Jack Reacher (Lee Child) ontstaan. Een man die vecht voor rechtvaardigheid, goed getraind is, en in zijn eentje de meest gevaarlijke criminelen kan aanpakken. Evan Smoak kan dat alles omdat hij van kinds af aan al is opgeleid. Verder heeft hij nog het enorme voordeel dat hij een gigantisch geldbedrag op zijn vele rekeningen heeft staan. Dit zorgt er voor dat hij het beste van het beste kan kopen aan wapens, gadgets en informatie.

Gregg Hurwitz heeft een schrijfstijl die scherp en vlot is en hij weet een personage neer te zetten dat zowel stoer als zacht is. Dit zorgt er voor dat het een boek is waar je snel doorheen leest en dat vrijwel voortdurend weet te boeien. Te lezen is hoe Evan Smoak zijn best doet om mensen te helpen in het heden maar ook zijn er flashbacks die de lezer terugbrengen naar Evan als kind. Hoe komt het dat Evan kan wat hij nu kan en weet wat hij nu weet? Verteld wordt hoe Evan getraind is als jonge jongen afgewisseld met wat hij nu doet nu hij opgegroeid is. Het deel over Evan uit het verleden is niet alleen toegevoegd als achtergrond informatie en omdat het interessant is om te lezen, maar ook omdat de dreiging waar Evan mee te maken krijgt wel eens uit zijn verleden zou kunnen komen.

‘Pijn is relatief. Subjectief. Een spijker doet pijn totdat iemand je in de ballen schopt. Ik ga je leren onderscheid te maken tussen psychologische pijn en pijn die je daadwerkelijk voelt.’
Hij grijpt Evans andere pols en heft het mes, Evan knippert en laat zijn hoofd zakken, waarbij de pijn in zijn hand in alle hevigheid opflakkert.

Erg vernieuwend is een boek als Orphan X natuurlijk niet. Er wordt al regelmatig gesproken over een mix van Jason Bourne en Jack Reacher en daarnaast zijn er nog vele andere figuren die wel vergelijkbaar zijn, zoals ook verschillende personages van David Baldacci. Ook de schrijfstijl van Gregg Hurwitz doet wel denken aan de stijl van David Baldacci en het is dan waarschijnlijk ook niet vreemd dat David Baldacci het boek uitvoerig aanprijst. Dit is ook zeker niet onterecht want het is een heerlijk boek om te lezen. Echt bijzonder of adembenemend spannend is deze misschien niet maar het is uiteindelijk gewoon een lekkere actiethriller die prima wegleest en goed weet te boeien. Nu is het alleen nog wachten op het volgende deel.

0 0