Recensie: Guillaume Musso – Het geheime leven van schrijvers

Voormalig schrijver Nathan Fawles leidt een kluizenaarsbestaan op een Frans eiland, totdat journalist Mathilde Monney op het eiland verschijnt. Zij weet in contact te komen met de teruggetrokken schrijver, vastbesloten om zijn geheimen te ontrafelen. Al met al is dit een prima thriller voor een avondje of twee vermaak, maar waarschijnlijk is het geen verhaal dat een diepe indruk maakt. Daarvoor leef je net te kort mee met de verschillende personages.
7

Nathan Fawles is een beroemde auteur die al vroeg het einde van zijn schrijfcarrière aankondigde, om vervolgens in afzondering te gaan leven op een rustig eiland voor de Franse zuidkust. Nu, twintig jaar later, zijn de boeken van Nathan Fawles nog steeds ongekend populair. Hij houdt echter zijn belofte om nooit meer een woord te schrijven en laat mensen niet toe op zijn terrein. Totdat Mathilde Monney op het eiland verschijnt. Zij weet in contact te komen met de teruggetrokken schrijver, vastbesloten om zijn geheimen te ontrafelen.

Het verhaal begint met het introduceren van de personages op het (fictieve) Franse eiland waar het leven goed is: de zon, de gemoedelijkheid, de veiligheid en de afwezigheid van grote groepen toeristen. Er zijn amper hotels of andere voorzieningen op het eiland, waardoor het niet aantrekkelijk is voor reizigers. Toch weet de schrijver het zo te om schrijven dat je meteen zin krijgt om een tijdje op dat eiland te gaan verblijven. Ten minste, tot op het moment waarop de sfeer om slaat en je het liefst de eerstvolgende veerboot terug naar het vasteland wilt pakken. Het gevoel van onbehagen neemt langzaam steeds verder toe.

Hoewel er eigenlijk niet zo bijzonder veel gebeurt in het verhaal, wil je het in een ruk uitlezen. De vragen waarom de schrijver de pen in het pennenbakje heeft gegooid en wat zijn connectie met journaliste Mathilde Monney is zijn interessant genoeg. Daar komen gaandeweg meer vragen bij, die uiteindelijk in een verrassende ontknoping worden beantwoord. Die antwoorden stellen tevreden, maar komen wel een beetje uit de lucht te vallen. Ze sluiten aan op de details die je eerder krijgt, maar zijn toch niet te voorspellen. Het gevoel dat de stukjes op zijn plek vallen ontbreekt daarmee.

Dat hangt waarschijnlijk ook samen met het feit dat het verhaal kort is en de plotwendingen eerder komen dan je ze verwacht. De schrijver laat de mysteries niet heel lang broeden. Het einde komt eigenlijk al eerder dan je eraan toe bent. Het boek is vlot geschreven en leest makkelijk weg. Met net geen driehonderd pagina’s is het boek niet dik. Bovendien heeft erg veel witruimte rondom te tekst, die in een vrij groot lettertype is geschreven. Daardoor lijkt het verhaal wat langer dan het in werkelijkheid is.

Nathan verstijfde. Wat deed die vrouw hier? Dit tweede bezoek klonk in zijn hoofd zowel hoopgevend als bedreigend. Mathilde Monney stond weer voor zijn deur omdat ze iets van plan was.

Al met al is het een prima thriller voor een avondje of twee vermaak, maar waarschijnlijk is het geen verhaal dat een diepe indruk maakt. Daarvoor leef je net te kort mee met de verschillende personages. De stijl van het boek is net wat anders dan de gemiddelde thriller. De quotes van andere schrijvers, de verschillende perspectieven en bijvoorbeeld artikelen uit kranten maken het afwisselend. In het begin voelt dat een beetje rommelig, maar het went snel en dient uit eindelijk zijn doel.

Het geheime leven van schrijvers is een thriller van de Franse Guillaume Musso, een van de bestverkopende auteurs van Frankrijk. Zijn boeken worden in 36 landen uitgeven. Een aantal van zijn eerdere werken verschenen ook in het Nederlands. Guillaume Musso groeide op tussen de boeken in de bibliotheek waar zijn moeder werkte en heeft een tijd in New York gewoond.

Het geheime leven van schrijvers
Het geheime leven van schrijvers
€21,99