Recensie: Harlan Coben – De ontdekking

In De ontdekking volgen we Simon in zijn zoektocht naar zijn verdwenen dochter. Hij komt daarbij terecht in een wereld vol criminaliteit en drugs. De grote vraag die heerst tijdens het lezen: wat heeft de sekte de Schitterende Waarheid nu te maken met deze zoektocht? En waarom worden er een aantal jongeren vermoord die niets met elkaar te maken hebben? Harlan Coben weet als schrijver je weer mee te nemen in een uitstekend verhaal, maar vermoeit je wel geregeld met kleine details die op het eerste gezicht weinig tot niets voorstellen en waardoor je wat later in het verhaal komt. Ondanks dit klein puntje is De ontdekking spannend van het begin tot aan het einde.
8.5

De ontdekking

Als zijn dochter Paige aan de drugs raakt en van huis wegloopt, doet Simon er alles aan om haar te vinden. Zijn zoektocht voert hem naar een duistere onderwereld vol drugs en criminaliteit. Dan blijkt dat Paige niet de enige verdwenen jongere is. Samen met privédetective Elena Ramirez komt Simon op het spoor van een sekte-achtige organisatie: de Schitterende Waarheid. Kunnen Simon en Elena de schimmige praktijken van de Schitterende Waarheid ontmaskeren? Zal hij zijn dochter ooit leven terugzien? En waarom lijkt er een verband te bestaan tussen de sekte en zijn eigen vrouw?

Harlan Coben

De Amerikaanse schrijver Harlan Coben is geen onbekende onder boekfanaten. Hij is de eerste auteur die alle grote Amerikaanse thrillerprijzen op zijn naam schreef. Daarnaast zijn zijn boeken keer op keer internationale bestsellers en zijn er ook al een aantal verfilmd. En in de tussentijd blijft hij gewoon lekker schrijven. Tot vorig jaar verscheen er zelfs jaarlijks een nieuw boek van hem. Voor zijn nieuwste boek, De ontdekking, heeft hij wat meer tijd genomen en dus moesten de fans het zonder een nieuw boek van hem doen in 2018. Dat jaartje rust heeft goed uitgepakt, want De ontdekking is in Amerika de zoveelste bestseller geworden voor Coben. Zo kwam het in de eerste week na release op de tweede plek te staan van de New York Times bestsellerlijst.

De zoektocht

De ontdekking is weer een aangrijpend verhaal vol plottwisten en informatie waar je niets aan denkt te hebben. Simon is een liefhebbende vader die moeilijk zijn emoties kan tonen en daardoor hard kan overkomen richting zijn kinderen. Het gaat helemaal mis als zijn oudste dochter aan de drugs gaat en vervreemd van het gezin. Simon’s vrouw wilt op dat moment niets meer te maken hebben met hun dochter omdat ze toch niet geholpen kan en wil worden. Simon wilt daar niets van weten en besluit juist zijn dochter te gaan zoeken. Hij krijgt daarbij de hulp van de privédetective Elena Ramirez. Ook zij zoekt iemand, namelijk de zoon van een nieuwe cliënt. Ze besluiten elkaar te helpen om te zien of er een verband is tussen de verdwijningen.

Wat zij echter niet weten is dat er ook nog een sinister duo rondrijdt dat mensen vermoord die iets te maken hebben met de sekte de Schitterende Waarheid: Dee Dee en Ash. Ash is een meedogenloze huurmoordenaar die samen met zijn beste vriendin Dee Dee moorden pleegt door heel Amerika. Dee Dee hoort bij de Schitterende Waarheid terwijl Ash het niets uitmaakt en doet waarvoor hij betaald krijgt: moorden plegen en geen vragen stellen.

Samenhangend geheel

Als je net begint te lezen in het boek, dan valt het op hoe krachtig Harlan Coben het begin weer neerzet. Het weet je wederom bij de strot te grijpen en neemt je mee naar een spannend verhaal. Toch verdwijnt dat wel halverwege omdat je wordt overladen met vele kleine details die op het oog er niet toe doen. Hierdoor kom je best wel langzaam in het verhaal en dat is niet kenmerkend voor deze schrijver. Uiteindelijk zullen veel van deze kleine details je juist meer informatie vertellen over het gezin van Simon en wat nu precies het doel is van de Schitterende Waarheid.

Het is pas halverwege het verhaal wanneer er eindelijk een samenhangend geheel lijkt te komen. Al duurt het nog wel tot twee derde van het boek voor je erachter komt wat nu het verband is tussen de zoektocht van Simon en Elena en de huurmoordenaar van de Schitterende Waarheid. Maar dat is niet alles, de personages doen allemaal zo geheimzinnig dat je soms ook geen idee hebt waar het verhaal naartoe gaat. In dit geval is dat zeker geen slecht teken, want het versterkt het plot alleen maar. Zeker tegen het einde beginnen verschillende plotten zich te ontplooien en kom je van de ene verbazing in de andere verbazing terecht.

“Maandenlang had hij, zonder dat Ingrid het wist, naar Paige zocht. Soms heel gestructureerd, bijvoorbeeld toen hij een privédetective had ingehuurd, maar meestal lukraak, op goed geluk. Dan doorkruiste hij gevaarlijke, door drugs geregeerde wijken en liet hij haar foto zien aan weerzinwekkende verslaafden.”

Drie invalshoeken

Er is gekozen om te schrijven vanuit de drie hoofdpersonen. Zo heeft ieder een eigen hoofdstuk waarin zijn of haar zoektocht meer wordt uitgediept. Zo leer je Simon beter kennen en wat hem juist zo fanatiek maakt in de zoektocht naar zijn dochter, leer je meer over het verleden van Elena en wordt de band tussen Dee Dee en Ash uitgediept en hun relatie tot de Schitterende Waarheid. Niet alleen dat, maar ook krijg je als lezer een duidelijker beeld wat nu precies deze kerk is. Maar wat het verhaal echt geweldig maakt is het laatste hoofdstuk. Wanneer alles duidelijk lijkt te zijn voor de lezer en wat de relatie is tussen de Schitterende Waarheid en de verdwijning van Simon’s dochter knaagt er toch nog iets. Is alles wel zoals het is en hoe het beschreven staat? Wat mis je nog als lezer? Al die kleine details lijken dan eindelijk op zijn plek te vallen en wat volgt is tien minuten stilte om het einde te laten inwerken op je. Dat is niet alleen de kracht van dit verhaal, maar ook de geniale schrijfstijl van Harlan Coben.

De ontdekking
De ontdekking
Score 4.4 van 5 sterren.