Recensie: Harlan Coben – De Verbeelding

Harlan Coben heeft met de Verbeelding een prachtboek neergezet die je vanaf de eerste pagina al gelijk weet te pakken met het onwerkelijke gevoel van Maya bij de begrafenis van haar net vermoorde man, Joe Burkett. Tot het einde weet je niet hoe die fatale nacht nu precies is verlopen. Ook weet je niet of haar traumatische ervaring tijdens de oorlog in Irak en de moord op haar zus een paar weken eerder er iets mee te maken hebben. Net als Maya zal je als lezer ook flink nadenken wat werkelijkheid is en wat zeker niet. Stephen King mag terecht jaloers zijn op Harlan Coben's de Verbeelding.
9

De man van je leven wordt voor je ogen neergeschoten en al heel snel is daar de gevangenis. Maya Stern verloor eerst haar zus aan een gruwelijke moord en haar man wordt tijdens een beroving neergeschoten recht voor haar ogen. Een paar dagen na de begrafenis ziet ze op de nannycam dat haar tweejarige dochter met haar man, Joe Burkett, aan het spelen is. Vanaf dat moment begint er een gevaarlijk spel, want is alles wel zoals het lijkt?

Maya trouwt met de rijke Joe en samen hebben ze een prachtige dochter. Zij werkt als vlieginstructrice nadat zij een traumatische ervaring heeft meegemaakt tijdens de oorlog. Dat verleden blijft haar nog steeds achtervolgen en daar bovenop komt ook nog eens de brute moord op haar zus, een paar weken voor de beroving op Joe en haar. Wanneer ze haar man op de nannycam ziet weet ze niet meer wat echt is en wat niet. Wat volgt is een spannende tocht of de moord op haar man wel daadwerkelijk een ordinaire beroving is geweest en wat haar verleden te maken heeft met alles. Niets is wat het lijkt en daarmee weet Harlan Coben de spanning goed op te bouwen.

Harlan Coben draait al heel wat jaartjes mee en zelfs Stephen King is jaloers op zijn boeken zoals te lezen valt op de cover van ‘de Verbeelding’. Hij heeft vooral roem gekregen door zijn spannende reeks met sportmakelaar en speurder Myron Bolitar, die al de hoofdrol heeft gespeeld in dertien boeken met een veertiende op komst. Daarnaast heeft hij ook nog tijd voor standalone boeken in het thriller genre waar hij al verscheidene prijzen voor heeft gewonnen. Ook de Verbeelding, in Amerika ook wel Fool me Once genoemd, is een spannende thriller die je niet los kan laten.

Daar, op het beeldscherm van haar laptop, zag ze Lily op de schoot van haar vermoorde man kruipen.

De Verbeelding weet de lezer vanaf het eerste moment al te grijpen. Dit komt omdat de moord op Joe nog maar net gebeurd is en je als lezer nog niet weet wat er nu precies gebeurd is in Central Park. Je wordt op de eerste bladzijde al gelijk geconfronteerd met het onprettige gevoel van Joe’s begrafenis. Al snel komen daar niet alleen de eerste puzzelstukjes van Joe’s moord, maar komen we ook meer te weten over Maya Stern. Wat is haar achtergrond en waarom heeft zij een trauma opgelopen in Irak, en waarom speelt dat nu nog zo’n belangrijke rol? Wat het lezen zo fijn maakt is dat gruwelijke details niet bespaard worden gebleven. Je valt van het ene mysterie in het andere en dat komt vooral omdat de schrijver dicht bij Maya blijft als hoofdpersonage. Je krijgt echt een band met haar en je snapt ook op den duur waar haar paranoia vandaan komt en waarom zij moeite heeft met het vertrouwen van mensen. Gedurende het verhaal worden ook andere personages geïntroduceerd zoals de familie van Joe Burkett, maar ook een klokkenluider die meer weet van Maya’s verleden. Tevens is er een rechercheur die meer te weten wilt komen over de nacht dat Maya met Joe in Central Park was terwijl hij beroofd en vermoord werd. Tot het einde weet de schrijver je in het midden te laten waarom bepaalde gebeurtenissen met elkaar te maken hebben en hoe de vork nu daadwerkelijk in de steel zit.

Het verhaal mag misschien af en toe een rare wending nemen, maar veel komt toch overeen met de werkelijkheid. Ook anno 2016 zijn klokkenluiders nodig die ons informeren over de macht van de rijken onder ons. Op geen enkel punt heb je het idee dat de schrijver je een onnatuurlijke kant probeert op te sturen. Het verhaal wordt je eerder voorgeschoteld alsof je deel uitmaakt van een dagboek van Maya. Alles is gestructureerd en je slaat niet ineens hele dagen over of leest ineens hoe een ander personage over iets denkt. De gevoelens van Maya zijn de enige waar je in dit boek over zult lezen en dat maakt het makkelijker om ook te proberen te denken als zij.

0 0