Recensie: Harlan Coben – Wild

Wild is het nieuwste boek van Harlan Coben en speelt zich direct af na De ontdekking, maar is geen vervolg. In Wild moet hoofdpersoon Wilde in opdracht van Hester Crimstein de verdwijning van twee pubers onderzoeken. Harlan Coben is een briljant schrijver die op de eerste bladzijde je aandacht weet vast te grijpen. Helaas is dat niet het geval in Wild en voelt de rest van het verhaal erg slordig en onsamenhangend aan. De ontknoping zie je al van mijlenver aankomen en veel vragen blijven onbeantwoord. Wild is alles wat je niet zou verwachten van Harlan Coben,
4

Wild

Dertig jaar geleden werd er een kind gevonden in de bossen, een kleine jongen. Hij was volkomen verwilderd en had geen idee wie hij was of hoe hij in de bossen terecht was gekomen. De naamloze jongen werd Wilde gedoopt. Nu is er weer een kind verdwenen, Naomi Pine, maar niemand is er zeker van of het meisje niet gewoon een soort uit de hand gelopen verstoppertje speelt. Zelfs haar eigen vader lijkt zich niet al te veel zorgen te maken, maar strafrechtadvocate Hester Crimstein vraagt zich af of er niet iets duisterders aan de hand is. Haar kleinzoon weet te vertellen dat Naomi vreselijk werd gepest op school en naarmate ze steeds meer verhalen van hem hoort, wordt Hester alleen maar bezorgder. Ze belt Wilde, die met zijn militaire achtergrond en grote kennis van veiligheidsnetwerken vast wel weet wat hij moet doen. Maar zelfs Wilde kan Naomi niet vinden. Als er na vier dagen vertwijfeld zoeken per post een vinger wordt bezorgd, weet Wilde dat het vermeende verstoppertje spelen in een geheel nieuwe, verontrustende en mogelijk gruwelijke fase is beland.

Harlan Coben

Over Harlan Coben is inmiddels al veel geschreven op deze website. Deze New Jersey schrijver heeft al vele bestsellers op zijn naam staan en ook buiten de Verenigde Staten is hij ontzettend populair. Een aantal van zijn boeken zijn inmiddels al verschenen als serie of film. Met The Stranger als het meest recente voorbeeld dat sinds dit jaar op Netflix staat. Hij probeert dit jaar ons te verrassen met zijn nieuwste boek: Wild.

Bekende personen

Wild is Coben’s nieuwste boek en staat echt op zichzelf. Toch zal je in het begin het idee krijgen dat je te maken hebt met een vervolg op zijn vorig boek, De ontdekking. Het boek opent namelijk met Hester Crimstein die de daden probeert te verantwoorden van haar cliënt Simon. Simon speelde de hoofdrol in De ontdekking en dus speelt dit boek zich af in dezelfde tijdsperiode. Dit is overigens de enige vergelijking die je zult aantreffen naar het vorig boek. Dit boek concentreert zich vooral op Hester Crimstein en haar persoonlijke omgeving.

Dertig jaar geleden werd er een jongetje gevonden in het bos en Hesters zoon speelde geregeld met hem. De twee werden goede vrienden en de band werd sterker vanaf het moment dat dat jongetje ontdekt werd en Wilde werd genoemd. Niemand weet waar hij vandaan komt, wie zijn ouders zijn en nog belangrijker: hoe heeft hij weten te overleven? Nu vele jaren later is hij de peetvader van Hesters kleinzoon, Matthew. Zijn vader is overleden en Wilde weet daar ook meer over. Maar Wilde is ook erg gesloten, hij is meer op zichzelf en woont dan ook nog steeds in een tiny house in de bossen. Hij heeft een militaire achtergrond en mag zich officieel een privé-detective noemen. Dit komt dan ook goed van pas wanneer Hester hem inschakelt om de verdwijning van Naomi Pine te onderzoeken.

“Wilde was niet terug geweest in de buurt van Sweet Water Highschool sinds hij er zelf zijn diploma had gehaald. Toen hij dichterbij kwam, staken de spoken de kop op. Of op zijn minst één spook, één geest. Het was alsof hij voelde hoe David, Matthews vader, naast hem kwam lopen.”

Slordig verhaal

Je kunt zeggen wat je wilt over Coben, maar slechte verhalen schrijft hij echt niet. Toch is Wild niet het verhaal wat je van hem kunt verwachten. Al zijn boeken beginnen ijzersterk en daardoor wil je het ook in één ruk kunnen uitlezen. Toch is dat bij dit boek zeker niet het geval en dat is erg spijtig. Het ijzersterke begin is niet aanwezig en het verhaal komt erg langzaam op gang. Het wordt namelijk tussendoor ook niet spannend waardoor je geneigd bent om sneller te stoppen met lezen. Dit komt mede doordat er veel geschreven is over de onderliggende verhoudingen tussen alle personages. Dat is in principe niet erg, maar deze verhoudingen komen bij je als lezer gewoon niet aan. Het wordt onvoldoende uitgediept en je blijft als lezer ook met extra vragen zitten. Er zijn vele sub-verhaallijnen geplant die gewoon niet logisch zijn.

Bij al zijn boeken weet je pas echt tegen het einde hoe het nu precies zit en dat ontbreekt in dit boek. Halverwege het boek weet je al zo goed als hoe de vork in de steel zit. Dit haalt de spanning echt uit dit boek en dat is zonde, want Harlan Coben kan gewoon echt veel beter. Het is vooral erg langdradig en saai. Het verhaal kent wel een paar hoogtepunten die je niet ziet aankomen, maar die zijn erg schaars. Het personage Wilde is erg interessant en het was dan ook mooi geweest om zijn geschiedenis verder uit te diepen. Daar moet je eigenlijk niet op rekenen, want op vele vragen die je hebt over zijn verleden krijg je geen antwoord. Wat best ironisch is, want het personage is wel in dit boek met deze vragen bezig. Misschien dat Coben dit nog niet probeert te verklappen voor een volgend verhaal?

Wild
Wild
Dertig jaar geleden werd er een kind gevonden in het bos. Nu moet hij de verdwijning van een ander kind oplossen.