Recensie: Harlan Coben – Win

Win is het nieuwste boek van Harlan Coben waarbij hoofdpersoon Windsor Horne Lockwood III, oftewel Win, onderzoek gaat doen naar de link tussen een gestolen schilderij, een dode man en de ontvoering van zijn nichtje twintig jaar geleden. Het is een spannend boek waarbij je er al vanaf het begin helemaal in zit. De karakterontwikkeling van personage Win zit ook nog eens goed in elkaar. Tot aan het einde ben jij als lezer alleen maar aan het speculeren wat er nu precies gebeurd is.
8.5

Win

Ruim twintig jaar geleden werd de jonge, rijke erfgename Patricia Lockwood ontvoerd tijdens een overval op haar familielandgoed. Ze wist na maanden eenzame opsluiting te ontsnappen, maar van haar ontvoerders ontbrak elk spoor. Tot nu.

In een penthouse aan de New Yorkse Upper West Side wordt een vermoorde man gevonden. Er bevinden zich twee opvallende voorwerpen in het appartement: een gestolen Vermeer en een leren koffer met de initialen WHL3. Voor het eerst sinds jaren hebben de autoriteiten een nieuw aanknopingspunt in de ontvoeringszaak van Patricia Lockwood. Windsor Horne Lockwood III – ‘Win’ voor zijn vrienden – zal niet rusten voor hij weet hoe zijn koffer en het gestolen schilderij in het bezit van de dode man zijn gekomen. Win is het nieuwste boek van Harlan Coben!

Harlan Coben

De Amerikaanse schrijver Harlan Coben is geen onbekende onder boekfanaten. Hij is de eerste auteur die alle grote Amerikaanse thrillerprijzen op zijn naam schreef. Daarnaast zijn zijn boeken keer op keer internationale bestsellers en zijn er ook al een aantal verfilmd. En in de tussentijd blijft hij gewoon lekker schrijven. Sinds 2018 heeft hij een deal gesloten met Netflix dat veertien van zijn boeken of verfilmd gaan worden of dat er een serie over gemaakt wordt. Van de veertien zijn er inmiddels al drie geproduceerd en twee zijn nog in de maak. De bekendste is toch wel The Stranger, die vorig jaar op Netflix verscheen.

Rijkeluiszoon

Voor het gemak zal de hoofdpersoon, Windsor Horne Lockwood III, maar even Win genoemd worden. Win heeft veel geld en heeft er zelf ook hard voor moeten werken. Toch gaat niet alles in zijn leven even simpel. Hij heeft een heel duistere kant, namelijk die van iemand die slecht tegen onrecht kan. Hij heeft in het verleden daarom ook de nodige vechtlessen genomen om gewoon zijn mannetje te kunnen staan. Daarnaast heeft hij tijdens vele nachten in New York ook de nodige mensen aangepakt. Dat is dus ook waar het boek mee begint. Win die iemand in de gaten houdt die verantwoordelijk is voor het mishandelen van een aantal dames.

Win heeft een beetje een identiteitscrisis. Hij heeft ontzettend veel geld, maar toch maakt het hem niet gelukkig. Win zoekt ook gewoon graag de grens op van het toelaatbare. Hij rommelt geregeld met getrouwde vrouwen via een geheimzinnige app en hij mist zijn beste vriend die verhuisd is. Dit is niemand minder dan Myron Bolitar, een personage waar Harlan Coben vaker over geschreven heeft. Toch zal Win alles op alles moeten zetten om te onderzoeken wat nu de link is tussen de dode man en zijn nichtje Patricia Lockwood. Daar stuit hij alleen maar op meer vragen en ondertussen zitten er ook nog andere mannen achter hem aan vanwege de gebeurtenis op het begin van het boek.

“Ik hou van geweld.
Ik hou van heel veel geweld. Ik reken het anderen aan. Ik reken het mezelf niet aan. Ik vecht niet alleen maar als het niet anders kan. Ik vecht áls het kan. Ik probeer conflicten niet te mijden. Ik zoek ze op.”

Spannende opbouw

Harlan Coben is een goede schrijver en weet altijd je wel gelijk mee te nemen in het verhaal. Toch slaagde hij daar vorig jaar niet zo erg in met Wild. Het verhaal was onsamenhangend en de spanning ontbrak. Met Win wil hij dat zeker anders aanpakken en slaagt daar nu ook in. Het boek begint gewoon gelijk goed en weet die spanning ook goed vast te houden. Dit komt mede doordat er veel tijd besteed is aan het personage Win. Wilde was in het vorig boek best een leeg omhulsel en daar maakt Harlan Coben korte metten mee. Je leert Win en zijn gedachtengoed daarom ook steeds beter te kennen. Misschien kan je zelfs wel spreken van sympathie voor wat hij doet. Daarnaast durft de schrijver ook wel de clichés te benoemen van het rijk zijn. Het zorgt daarmee voor wat grappige momenten in het boek.

Wat ook helpt is dat de hoofdstukken vlot geschreven zijn. Het zijn niet hele lange hoofdstukken en ze lezen makkelijk weg. Het is en blijft een thriller en dus gebeuren er geregeld wat dingen. Het is aan jou als lezer om ook te proberen te ontdekken wat nu precies de link is tussen de dode man, het schilderij en de ontvoering van Win’s nichtje Patricia Lockwood. Beetje bij beetje krijg je steeds meer informatie over wat alles met elkaar verbindt, maar ook hoe de Lockwood-familie in elkaar steekt, want Win wordt geregeld door zijn eigen familie tegengewerkt. Al met al heb je met dit boek weer een steengoede thriller van Harlan Coben in je handen.

Win
Win
Win Lockwoods nichtje Patricia werd twintig jaar geleden ontvoerd. Nu is hij eindelijk de dader op het spoor.