Recensie: Hendrik Groen – Een kleine verrassing

Een kleine verrassing is, naast een gevatte titel voor het boek, eigenlijk ook een mooie omschrijving van hoe je het boek kunt opvatten. Oude bekenden Hendrik en Evert zijn in dit boek weer terug, maar dan (ruim) tien jaar jonger. Het boek is wellicht niet bijzonder lang en je bent er door de vlotte schrijfstijl ook snel doorheen, maar de humor en het vermakelijke verhaal maken het helemaal goed.
8

Daar is ons favoriete duo weer!

Hendrik en Evert zijn al jarenlang vrienden. Hun routine bestaat er inmiddels uit om elkaar wekelijks te treffen voor een borrel, een potje schaak en lekkere snacks. Als zij op een avond weer zo’n gezellige samenkomst op de planning hebben staan bij Hendrik thuis duurt het echter wel érg lang voor Evert op komt dagen. Voordat Hendrik zich heel erg zorgen begint te maken gaat dan toch de bel en niet alleen Evert, maar ook een ‘kleine verrassing’ in de vorm van een baby in een kinderwagen staan voor de deur. Everts impulsieve ‘grappige’ actie slaat al snel om in vertwijfeling: Waarom heeft hij in godsnaam een baby meegenomen? En beter nog, hoe komt de baby ongezien weer terug?

Een kleine verrassing is het vierde boek van de pseudoniem Hendrik Groen. In dit vierde boek zien we, na de uitstap van de auteur naar compleet andere karakters, twee oude bekenden weer terug: beste maatjes Hendrik en Evert. Dit keer zijn we rond de tien jaar terug in de tijd, waar Hendrik nog op zichzelf woont in een appartement, een korte tijd na de opname van zijn vrouw. Toch is dit boek niet een complete terugslag naar de eerdere boeken, want waar er in de eerste twee dagboekfragmenten van Hendrik te lezen waren is dit boek geschreven als ‘gewone’ roman en komen naast Hendrik en Evert ook andere nieuwe personages aan bod.

Geen dagboek, tóch kenmerkend Groen

Dit is dan ook gelijk de eerste tip als je van plan bent om dit boek te kopen: Verwacht niet nog een dagboek van Hendrik. Want hoewel Een kleine verrassing ook weer erg komisch en gevat is: het is geen nieuw dagboek van hem. Zijn overpeinzingen komen (logisch) een stuk minder aan bod en je kunt zelfs zeggen dat hij als karakter in dit boek een secundaire rol speelt in het verhaal. Toch is dit geen reden om het boek dan maar links te laten liggen, want Een kleine verrassing heeft (net als Leven en laten leven) toch de stempel van de auteur. Het is juist wel verfrissend om weer een ‘roman-roman’ van Groen te lezen.

Sterker nog: terugvallen in de stijl van Hendriks dagboek zou misschien eerder gevaarlijk kunnen zijn dan gewenst; Zou een derde boek in dit format überhaupt nog wel net zoveel glans kunnen hebben en houden als de eerste twee dagboeken? Toegegeven, er valt nog genoeg uit de verhaallijn te halen en er was op het einde van Zolang er leven is nog niet een verzadigd gevoel, maar toch kunnen latere delen sneller tegen- dan meevallen.

Kort en snel boek, boordevol humor

In Een kleine verrassing is het leuk om Evert (en met name ook Hendrik) eens ‘van buiten af’ te beschouwen. Ook is het hele idee achter het verhaal, twee seniore heren die een baby onbedoeld kidnappen, al hilarisch op zich. Je kunt je helemaal voorstellen hoe Evert de baby stiekem wil achterlaten bij het fietstunneltje, daar aangekomen ongure types ziet staan en daardoor gauw weer maakt dat hij vertrekt. Ook de overmatig nieuwsgierige buurvrouw van Hendrik leidt tot situaties waarbij je regelmatig hardop in lachen uitbarst. En dan hebben we nog de conciërge van de school die het allemaal niet zo nauw neemt met de regels en eigenlijk liever zo snel mogelijk naar huis gaat in plaats van bezorgd te zijn om het vermiste baby’tje.

Het verhaal leest in elk geval erg vlot, de hoofdstukken zijn telkens vrij kort (gemiddeld zo’n drie bladzijdes) waardoor de vaart in het verhaal er goed in blijft. Het plot is verder leuk in elkaar gezet en hoewel het boek niet heel verrassend eindigt geeft dat voor een boek als deze ook niet. Het draait met name om de humor en die staat in dit boek ook weer als een huis. Het enige minpuntje wat je kunt bedenken is dat het boek vrij kort is, met ‘maar’ 278 pagina’s ben je jammer genoeg snel uitgelezen.

Een kleine verrassing
Een kleine verrassing
Of hoe Hendrik en Evert zich in de nesten werken