Recensie: Hideo Yokoyama – Japan airlines 123

Summary
Japan airlines 123 is een sterke roman die je meeneemt in het leven van Yuuki. Hoe gaat hij om met zijn nieuwe functie? Hoe gaat hij de verslaggeving rondom de grootste Japanse vliegramp ooit regisseren? Naast deze problemen worstelt hij ook nog met allerlei privéaangelegenheden. Al met al is Japan airlines 123 een boek met een goede spanningsboog en een goed verhaal: Yokoyama's achtergrond als verslaggever komt hier heel mooi tot zijn recht.
7.5

Synopsis

Yuuki werkt op de redactie van de plaatselijke krant North Kanto Times. Ondanks dat hij er al een aantal jaar werkzaam is, is hij nog steeds verslaggever. Volgens de heersende cultuur en hiërarchie van de werkvloer had hij echter allang promotie moeten krijgen. Hoewel dit voor hem volledig naar wens is (leidinggeven ligt volgens hem niet in zijn aard), is dit een doorn in het oog voor zijn leidinggevende, Todoroki. Als er dan plotsklaps een vliegtuig neerstort in de nabijgelegen bergformatie ziet Todorki zijn kans schoon om Yuuki door te schuiven naar een hogere positie: leiding geven over de verslaggeving rondom Japan Airlines 123.

De synopsis op de kaft suggereert een machtsstrijd tussen media, politie en de overheid in Japan. Dit is echter niet helemaal waar. De strubbelingen zijn net zo lokaal als de krant: voornamelijk op de redactie en binnen het bedrijf. De politie komt voor een deel wel aan bod, maar heeft meer een indirecte rol in dit verhaal. De spanning is daarom overigens niet minder om te snijden, ook in dit boek weet Hideo Yokoyama weer een sterke sfeer te creëren.


Bron: The New York Times

Interne zakelijke en persoonlijke strubbelingen

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van hoofdpersonage Yuuki. Tijdens de vliegtuigcrash kampt hij met verschillende persoonlijke conflicten. Hoe moet hij omgaan met zijn ongewenste promotie tot leidinggevende? Kan hij wel de verschillende afdelingen van de redactie aansturen? Ook zit hij helemaal niet te wachten op inmenging tussen de tweedeling binnen het bedrijf: het kamp van de zakelijk directeur, en de mensen die zich scharen achter de formele directeur van het bedrijf.

Daarnaast heeft hij thuis ook nog zijn vrouw en twee kinderen. Zijn dochter Yuka vindt hem maar een vreemde, en de relatie met zijn zoon Jun is nog moeizamer. Jun praat niet met hem, wat hij voornamelijk aan zichzelf te danken heeft, vindt hij. Dolgraag zou hij deze relatie verbeteren, maar hij kan geen ingang vinden om dit te doen. Hij wordt ook afgeschrikt door de afstandelijke houding van zijn zoon. Het liefste was hij op de afgesproken klimtocht gegaan met zijn goede vriend Anzai, maar dit is door verschillende noodlottige gebeurtenissen niet doorgegaan.

Yuuki liet zich op de bank zakken. Hij staarde een poosje naar Juns rug en zijn breder wordende schouders. Hij kon merken dat Jun zich weer eens aan hem zat te ergeren. Eerst begon hij met zijn voet te tikken, toen werden zijn schouders onrustig. Ga niet achter me zitten. Ga weg. Dat probeerde hij zijn vader duidelijk te maken. Maar vandaag was het niet heel uitgesproken.

Unieke inkijk in de Japanse bedrijfscultuur

Er wordt heen en weer gesprongen tussen de periode van de vliegtuigcrash in augustus 1985, en zeventien jaar later. De balans hiertussen zit prettig in elkaar, de twee hebben relevantie en vullen elkaar goed aan. Yokoyama geeft ook in dit boek weer een unieke inkijk in de Japanse (bedrijfs)cultuur. Het is prachtig om te lezen hoe confrontaties tussen collega’s op de werkvloer gaan. Zo kunnen twee mensen het ene moment een enorme ruzie hebben, en tegelijkertijd toch nog zo formeel blijven door elkaar met ‘u’ aan te spreken. Ook lijken de meeste van deze confrontaties niet te lijden tot een blijvend gevoel van ongemak: een moment later werken ze weer samen als vanouds. Het opvallendst aan dit boek is de ‘noot van de auteur’ achterin het boek. Als je deze gelezen hebt ga je ineens met een heel ander oog naar dit boek kijken.

De schrijfstijl van Hideo Yokoyama is erg prettig. Het is niet bijzonder eenvoudig, maar wel prima te volgen en zeker ook pakkend. Zijn eerste boek heeft veel overeenkomsten met dit tweede. Ze geven beide een mooie weergave van de Japanse bedrijfscultuur en hoe de hiërarchie in elkaar steekt. Thema’s als eergevoel, wraak, maar ook persoonlijke kwetsbaarheid komen in beide aan bod. Toch zijn er ook verschillen. Het is opvallend hoe Japan airlines 123 meer het genre roman kan worden toegelegd. Hideo’s Tokyo Tapes nr. 6-4 was meer een thriller, en daardoor toch spannender dan dit tweede boek. Japan airlines 123 is dus zeker de moeite waard om te lezen, maar voor de spanning van een thriller zou Yokoyama’s eerste boek geschikter zijn.

Zonderling
Zonderling
Score 5.0 van 5 sterren.
€20,99
Op voorraad. Voor 23:59 besteld, morgen in huis
Gratis verzending!
Klik om dit product op bol.com te bekijken
Ilse Klein
Written by
Ilse is iemand die zich graag bezig houdt met het lezen van boeken, het kijken van films en het spelen van games. Tenminste, als ze hier de vrije tijd voor kan vinden, want als moeder van een jong dochtertje en part-time werkzaam bij de overheid is het soms lastig om hiervoor de ruimte te vinden. Ze schrijft al sinds 2012 voor wat toen Undercover-Network was, en maakt sinds april 2016 ook deel uit van de hoofdredactie. Daarnaast is zij ook nog lid van de eindredactie van de site. Een drukke boel dus!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.