Recensie: Hideo Yokoyama – Tokyo Tapes Nr. 6-4

Samenvatting
Tokyo Tapes Nr. 6-4 is een bijzonder goed boek dat een realistische kijk geeft op de werking van procedures binnen het korps van de Japanse politie. Hoewel de achterflap doet vermoeden dat het om een standaard misdaad thriller gaat, biedt het verhaal veel meer dan dat. Politieke intriges, interne conflicten tussen politie-afdelingen, conflicten tussen het korps en de media, en rechercheurs met verdacht gedrag. Het is een boek die je, als je van standaard misdaadboeken houdt, wellicht niet interessant vindt. Maar als je ook eens een benadering wilt lezen met een realistischer beeld op wat er allemaal komt kijken bij het Japanse politiekorps, dan is dit een prachtig boek om te lezen.
8.5

Shoko, de zevenjarige dochter van de eigenaars van een augurkbedrijf, is in 1989 ontvoerd en na een mislukte losgeldoverhandiging dood gevonden. De zaak houdt heel Japan bezig. Na veertien jaar is deze misdaad nog steeds niet opgelost. Mikami, de rechercheur die op de zaak zat, moet de ouders van Shoko een bezoek brengen. Hij valt weer midden in het mysterie van de zaak. Wanneer hij het dossier nog eens goed bekijkt, valt zijn oog op een afwijking die tot dan toe nog niet gespot is. Een intrigerend en complex drama volgt, dat de corruptie van politie, media en overheid genadeloos blootlegt.

De beknopte omschrijving die hierboven staat doet eigenlijk nog maar weinig recht aan wat Tokyo Tapes Nr. 6-4 eigenlijk inhoudt. Het is een boek dat op een gedetailleerde wijze een verhaal weet te vertellen rondom voormalig rechercheur Yoshinobu Mikami, die inmiddels is overgeplaatst naar de functie van persofficier binnen het politiehoofdkwartier van Prefectuur D. Hoewel je dit normaliter zou kunnen beschouwen als een mooie promotie, is dit voor hem een schandelijke overplaatsing die ervoor zorgt dat hij tussen de vuren van Administratieve Zaken en Criminele Recherche terecht is gekomen. Voor de ene afdeling is hij een verrader die met gevoelige informatie speelt van de recherche, voor de andere afdeling is hij een man waar vraagtekens bij worden gezet omtrent zijn motivatie van zijn werk (is hij immers niet nog steeds een rechercheur in hart en nieren?). Zijn gezin heeft ook een harde klap te verwerken gehad: een aantal maanden daarvoor is zijn dochter Ayumi weggelopen van huis en hij en zijn vrouw Minako hebben sindsdien niets meer van haar vernomen.

Als zijn baas hem vertelt dat de hoofdcommissaris vanuit Tokyo naar hun prefectuur wil komen om zijn laatste eer te bewijzen aan het slachtoffer van een ontvoering veertien jaar geleden, moet Mikami naar de vader van het slachtoffer om hem te vragen of de commissaris langs mag komen. Als de vader dit weigert begint bij Mikami argwaan te groeien over de reden van de weigering. Hij gaat op zoek naar de reden waarom Amamiya zo’n afkeer heeft gekregen voor het korps en duikt langzaamaan weer in de zaak die op het punt staat te verjaren. Als dan ook de ‘pleuris’ uitbreekt tussen het korps en de media en tussen de verschillende afdelingen van het korps onderling, wacht Mikami een pittige tijd. Een verhitte strijd volgt waarin Mikami het middelpunt vormt en waar hij zich een weg moet banen tussen de onvrede van de afdelingen, de pers, zijn meerderen, en het onheilspellende gedrag van een van de rechercheurs genaamd Futawatari.

De staf van het Secretariaat kwam snel in actie. Verschillende medewerkers probeerden de deur te blokkeren. Het was het moment waarop waardige mannen met beschaafde manieren en pakken opeens weer wetsdienaars werden. (…) Mikami nam plaats tussen de divisiestaf en de pers. Vlak voor zijn ogen zag hij Akikawa’s gezicht. Achter hem dromden meer dan twintig verslaggevers samen.
Het zou allemaal voorbij zijn als ze erlangs kwamen.

Het verhaal van Tokyo Tapes Nr. 6-4 is al even bijzonder als de titel van het boek. Hoewel het wordt geclassificeerd als een thriller is dit niet bepaald een standaard misdaadroman met de standaard spanning die daarbij komt kijken. Dit verhaal heeft met zijn politieke intriges, emotionele worsteling van het hoofdpersonage en bijna tastbare stress gedurende de conflicten die spelen een neiging om meer binnen de categorie drama te vallen. Het verhaal lijkt vrij traag te zijn opgebouwd en hoewel dit deels ook wel zo is, complimenteert dit juist het gejaagde gevoel dat je ervaart als Mikami bezig is om alle aspecten van zijn werk te beoefenen. De schrijfstijl is niet heel eenvoudig, maar is naarmate je in het verhaal raakt best goed te volgen. Ook de schrijfstijl complimenteert het verhaal op een goede manier; op de een of andere manier krijg je als Westerling een zeer goede indruk van de culturele gebruiken en sociale etiquette die Japanners onderling toepassen. Hoewel de inleidende tekst dus suggereert dat het een verhaal is waarin de ontvoering van een meisje centraal staat, is dit in het boek gedeeltelijk bijzaak.

Dit is het eerste boek dat van auteur Hideo Yokoyama is verschenen hier in Nederland. In totaal heeft hij zes boeken geschreven en ook een aantal korte verhalen. Hij is begonnen als onderzoeksjournalist voor een regionale krant ten noorden van Tokyo, wat hij twaalf jaar lang heeft gedaan. Daarna is hij voor zichzelf begonnen als auteur van boeken. Zijn debuut volgde in 1998 wanneer er een collectie van zijn politieverhalen Kage no kisetsu (Seizoen van schaduwen) werd uitgebracht. Deze collectie kreeg ook de Matsumoto Seicho prijs. Zijn boek Han’ochi (Half opgelost) dat in 2002 uitwam stond op de Konomys-lijst op nummer een, waardoor hij een plaats veroverde tussen Japanse best-seller auteurs. Dit boek, Tokyo Tapes Nr.6-4 (originele titel is 64 Rokuyon) kwam in 2013 op nummer een terecht en is het enige boek dat internationaal is uitgebracht, waaronder dit jaar hier in Nederland.

Geschreven door
Ilse is iemand die zich graag bezig houdt met het lezen van boeken, het kijken van films en het spelen van games. Tenminste, als ze hier de vrije tijd voor kan vinden, want als moeder van een jong dochtertje en part-time werkzaam bij de overheid is het soms lastig om hiervoor de ruimte te vinden. Ze schrijft al sinds 2012 voor wat toen Undercover-Network was, en maakt sinds april 2016 ook deel uit van de hoofdredactie. Daarnaast is zij ook nog lid van de eindredactie van de site. Een drukke boel dus!

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.