Recensie: Holly Black – Water

Voor iedere fan van de Eflhame-serie is Water aan te raden. Het is dan ook een echte aanrader voor een lezer die wel wat rauwe fantasie en spanning in zijn/haar leven kan gebruiken! Mocht je als lezer ook prima uit de voeten kunnen met een Engels boek is dat wellicht wel aan te raden. Ondanks de prachtige Nederlandse editie is de vertaling niet helemaal wat het had kunnen zijn. De Engelse editie loopt voor de lezer een stuk soepeler. Echter kan de Engelse editie niet op tegen het prachtige artwork op de schudbladen!
7

‘Water’. Het begin van een betoverende ‘urban fantasy-trilogie’ van de auteur van de Elfhame serie, Holly Black.

Als klein meisje had Kaye drie Faerievrienden van wie ze dacht dat ze denkbeeldig waren. Als ze jaren later een zwaargewonde Faerie aantreft en zijn leven redt, realiseert ze zich dat de fantasiewereld uit haar jeugd maar al te echt is en daarnaast ook gevaarlijker dan ze zich ooit had kunnen voorstellen. Tegen wil en dank raakt Kaye verstrikt in een eeuwenoude machtsstrijd tussen twee rivaliserende Faerierijken. Voor hen is zij slechts een pion in een strijd die haar dood zou kunnen worden. Kaye is echter niet van plan zich zomaar gewonnen te geven en roept de hulp in van een mytisch waterwezen. Maar in het land van Faeries heeft alles een prijs.

Mensen die denken wel het een en ander te weten over de sprookjeswereld en elfjes worden goed verrast door de boeken van Holly Black. Aan de ene kant slaagt zij er in een zachtaardige mooie sprookjeswereld te creëren, maar aan de andere kant blijkt het een omgeving waar niets is wat het lijkt en blijken ook de faeries niet altijd maar onschuldige wezentjes. Door deze wereld en de aard van de faeries heeft Water ook een hele ‘thrillerachtige’ sfeer gedurende het lezen.

Personage

Voor de lezers van de Elfhame-trilogie zullen de twee belangrijke hoofdpersonen van Water, Kaye en Roiben, vast bekend voorkomen. Zo lopen er verschillende losse verhalen over de personages uit Faerie waardoor ook deze trilogie van waarde is naast de Elfhame serie. Menig Holly Black fan zal dan ook blij zijn dat nu ook deze trilogie vertaald wordt naar het Nederlands en zelfs als uitgave past bij de Elfhame-serie.

Kaye is als hoofdpersonage voor de lezer het meeste in beeld. Kaye is een personage waar je je als lezer soms wat lastig in kan verplaatsen. Een jonge meid die haar best doet haar weg te vinden in de grote wereld, maar waarbij dit niet altijd even goed lukt. Haar (sociale) onhandigheid en haar egocentrisme maakt dat je als lezer niet altijd even goed met haar mee kan voelen. Echter weet Holly Black het zo te beschrijven dat het je toch blijft boeien wat Kaye meemaakt. De manier waarop zij de ‘faeriewereld’ ontmoet en beleeft maakt dat de sinistere kant van het boek goed naar voren komt. Kaye komt erachter dat faeries helemaal niet zulke lieve wezens zijn en niet bang zijn mensen te gebruiken voor hun eigen genot.
Een tweede personage in het boek wat halverwege het boek veel naar voren komt is Roiben. Roiben is echter een personage waar je als lezer makkelijk van gaat houden. Hij maakt het tweede deel van het boek het lezen zeker waard. Dat de elfenwereld niet alleen maar gaat over rozen kwamen we al achter in de Eflhame-serie, maar ook in Water weet Holly Black het weer krachtig neer te zetten. De manier waarop zij de faeries en hun ‘prachtige’ wereld omschrijft is zo fantasierijk, creatief en… een beetje eng!

Voor iedere fan van de Eflhame-serie is Water aan te raden. Echter is Water voor de Elfhame-serie geschreven en kun je er zonder voorkennis direct induiken. Het is dan ook een echte aanrader voor een lezer die wel wat rauwe fantasie en spanning in zijn/haar leven kan gebruiken! Mocht je als lezer ook prima uit de voeten kunnen met een Engels boek is dat wellicht wel aan te raden. Ondanks de prachtige Nederlandse editie is de vertaling niet helemaal wat het kan zijn. De Engelse editie loopt voor de lezer een stuk soepeler. Echter kan de Engelse editie niet op tegen het prachtige artwork op de schudbladen. Dit prachtige werk is van de kunstenaar PhantomRin (onder het artikel is een link te vinden, mocht je meer van haar werk willen zien).

Holly Black

Holly Black is een bestselling-auteur van over de dertig fantasy boeken voor tieners, kinderen en Young Adults. Haar boeken zijn vertaald in meer dan 32 talen over de gehele wereld en de rechten van verschillende boeken zijn verkocht voor films. Haar eerste boek, A modern Faerie Tale, gaf zij uit in 2002. Hierna volgde nog vele andere boeken waaronder The Spiderwick Chronicles en de Elfhame-serie. Holly Black woont momenteel in New England met haar man en zoon. Hier hebben zij een huis met een geheime bibliotheek… (jaloers?)

Website PhantomRin:

Faerie 1 -   Water
Faerie 1 - Water