Recensie: J.D. Barker – Het vijfde meisje (Sam Porter #2)

Met 525 pagina's is Het vijfde meisje een behoorlijk dikke pil, dat je vlot weg leest door de prettige, simpele schrijfstijl en doorgaans korte hoofdstukken. Het boek is zeker het lezen waard, zolang je maar in acht neemt dat het vooral heel veel opbouwt voor het derde en laatste deel in de trilogie. Het ontbreken van een afronding of duidelijke climax, en de woorden ‘wordt vervolgd…’ geven een zeer onbevredigend gevoel - zeker als je er niet op bedacht bent. Laten we hopen dat Vergeef me (dat op 14 april 2020 uitkomt) alles aanvult wat dit boek tekort schiet. Als los boek krijgt het maar krap een voldoende, maar als bundel met het volgende boek zou het zomaar veel hoger kunnen scoren. Daarvoor moeten we helaas enkele maanden wachten.
5.5

Het Vijfde Meisje is een vervolg op Horen, zien, zwijgen. Deze recensie bevat een spoiler over het einde van dat boek, maar niet meer dan de synopsis op de achterflap. Meer weten over deel één in de Sam Porter-reeks, lees dan hier eerst de recensie van het vorige boek.

Is de Moordenaar van het Vierde Aapje terug?

Er zijn vier maanden verstreken sinds Sam Porters confrontatie met Anson Bishop. Het politiekorps denkt dat de detective zich heeft laten bespelen door de seriemoordenaar die beter bekend staat als de Moordenaar van het Vierde Aapje, of kortweg Aap. Sam Porter wordt van de zaak gehaald en mag zich ook niet privé meer met de zaak bemoeien. Dat is aan dovemansoren gericht, want Sam Porter begint een aanwijzing uit Bishops verleden te volgen. Ondertussen heeft de recherche zijn handen vol aan een serie moorden op tienermeisjes, die bevroren in het ijs worden gevonden. Heeft Anson Bishop zijn modus operandi veranderd of is er een nieuwe seriemoordenaar opgestaan om de stad te teisteren?

Na het ontdekken van het eerste slachtoffer is er vrij snel reden om aan te nemen dat zij niet de enige is en zit de recherche er bovenop. Dat maakt het boek vanaf het begin meteen spannend om te lezen en het tempo ligt lekker hoog. Er wordt veel gewisseld tussen perspectieven en je krijgt daarmee veel mee van de verschillende personages. Het is allemaal goed te volgen en je krijgt een goede indruk van elk van de personen. Echter, er rijst steeds meer de vraag hoe de vork in de steel zit, zonder dat de auteur eigenlijk ook maar iets prijsgeeft. Dit blijft zo tot het einde, waardoor je op een gegeven moment het gevoel krijgt dat er maar weinig ontwikkeling is.

Heel even kreeg ze houvast op de rand van de vrieskist, maar meteen glipten haar vingers weer van het gladde plastic.

Wordt vervolgd…

Als je eenmaal bij de laatste vijfentwintig pagina’s aan bent gekomen lijkt het erop dat het verhaal naar de grote climax werkt waar alles op z’n plek valt, maar niets is minder waar: het boek eindigt met de vreselijke mededeling ‘Wordt vervolgd…’ De manier waarop is bijzonder ongelukkig. Het boek heeft op dat punt nog geen verhaallijn afgerond, sterker nog: het laatste hoofdstuk is een inleiding voor een nieuwe verhaallijn. Het verhaal eindigt zo open dat je eigenlijk niet meer kan spreken van een cliffhanger. Nee, het lijkt er meer op dat een duizend pagina’s tellend verhaal is verdeeld over twee boeken. Een spijtige keus, want daarmee stelt de ontknoping (of eigenlijk het gebrek eraan) van Het vijfde meisje gigantisch teleur.

Het derde boek ligt al klaar en is vanaf 14 april 2020 verkrijgbaar en wordt aangekondigd als “Het overdonderende slotdeel van de Sam Porter-trilogie”. Laten we hopen dat die verwachting waar wordt gemaakt en dat Het vijfde meisje daarmee een noodzakelijke lange aanloop naar epische conclusie van een trilogie blijkt. De titel van het laatste deel wordt Vergeef me – een opvallend andere titel dan het Engelse origineel. Waar de originele titels (The Fourth Monkey, The Fifth to Die, The Sixth Wicked Child) een onderlinge logica in zich hebben, is dit in het Nederlandse ver te zoeken (Horen, zien, zwijgen, Het vijfde meisje, Vergeef me). Dat betekent echter niet dat de boeken los gelezen kunnen worden.

Spannend, maar met slappe twist

De ontbrekende climax en de woorden ‘wordt vervolgd…’ doen ontzettende afbreuk aan de rest van het boek en laat je als lezer achter met een bittere nasmaak. Het boek zit namelijk verder erg goed in elkaar en is grotendeels geloofwaardig – al mist de verklaring van hoe de gecompliceerde moorden in elkaar steken, bijvoorbeeld. Het verhaal wordt verteld vanuit een tiental perspectieven en dat werkt erg goed. Dat houdt het boek afwisselend. Ook het fenomeen ‘dagboek’ wordt richting het einde opnieuw geïntroduceerd (waar dat in het eerste deel ongeveer de helft van het boek besloeg) om stukjes informatie over het verleden te geven. Wel wordt gesuggereerd dat het het dagboek van een fantasierijk kind is, waardoor je gaat twijfelen in hoeverre het allemaal waar is.

Waar Horen, zien, zwijgen een behoorlijk luguber boek is dat mensen met een zwakke maag zeker misselijk krijgt, is Het vijfde meisje dat eigenlijk niet. Het shockeert een stuk minder, maar dat is een logische gevolg van het feit dat dit boek zich voor 95 procent in het heden afspeelt. Wel probeert de schrijver je achterover te slaan met een grote twist, maar die komt helemaal niet lekker uit de verf en maakt maar weinig indruk. Dat omdat je die twist misschien al voelt aankomen door een vaag onderbuik gevoel dat de schrijver hetzelfde trucje nog een keer uithaalt, maar de twist werkt vooral niet omdat die verder (nog) niet verklaard wordt of omdat het met terugwerkende kracht heel logisch is.

Het vijfde meisje
Het vijfde meisje
Moord zit in de familie