Recensie: Jade Chang – De Wangs vs de Wereld

De Wangs vs de Wereld heeft de crisis van 2008 als rode draad in het verhaal. Je zou medelijden moeten krijgen met wat hen is overkomen, maar dat medelijden is ver te zoeken. De personages voelen vooral erg leeg aan en tonen weinig ontwikkeling. Tel daar ook nog eens bij op dat het boek te veel flauwe momenten kent en een schrijfstijl die niet prettig is om te lezen. Het meest kwalijke is misschien nog wel de Chinese gesprekken onderling die niet vertaald worden.
4

Charles Wang is kwaad op Amerika. Als immigrant en stronteigenwijze zakenman met een klein hartje heeft hij een zeer succesvol cosmetica-imperium opgebouwd. Maar door de crisis is hij opeens alles kwijt. Wat volgt is een hectische road trip met zijn zoon Andrew die graag stand-upcomedian wil worden, zijn jongste dochter Grace die geobsedeerd een style blog bijhoudt en zijn tweede vrouw Barbra. Ze rijden van Bel Air naar upstate New York waar zijn oudste dochter Saina, de kunstwereld ontvluchte it-girl, woont. Charles moet kiezen tussen de oude en de nieuwe wereld, tussen alles achterlaten en zijn droom om in China opnieuw te beginnen. Als hij daar het land van zijn voorouders terug kan claimen komt alles goed, denkt hij.

Jade Chang maakt haar debuut met de Wangs vs de Wereld. In de Wangs vs de Wereld draait het allemaal om het verlies van Charles Wang zijn bedrijf. Hij had een aantal fabrieken voor natuurlijke make-up producten. Hij heeft echter een verkeerde keuze gemaakt voor zijn bedrijf en hij is de dupe geworden van de crisis in 2008. Hij verliest niet alleen zijn bedrijven, maar ook zijn huis en auto’s. Dit heeft ook invloed op zijn kinderen. Zij moeten noodgedwongen stoppen met hun opleiding. Als een dief in de nacht vertrekken ze richting New York, waar hun dochter en zus Saina woont. Jade Chang neemt je mee in een road trip van Los Angeles naar New York.

maxresdefaultHet boek volgt het leven van de vijf familieleden. Charles Wang is vooral verbitterd omdat het hem zo tegenzit. Dan is er Barbra, de tweede vrouw van Charles en stiefmoeder van de kinderen. De oudste dochter Saina heeft de kunstwereld verlaten in New York, en woont afgelegen. Zij heeft haar eigen liefdesproblemen. Andrew is Charles’ enige zoon. Hij wil het gaan maken als comedian. Charles’ jongste dochter is Grace. Zij heeft een eigen blog waar ze schrijft over alles in de modewereld. Daarnaast is het vooral een verwend kreng, en zo gedraagt ze zich ook. Alle vijf krijgen ze de nodige bladzijdes in het boek. Zo kom je te weten wat er precies omgaat in het hoofd van de personages. Het boek is zo geschreven dat er een logisch verloop in zit. Het startpunt van het boek is Los Angeles waar Charles en Barbra hun spullen aan het pakken zijn voor in de auto. De hoofdstukken zijn ingedeeld in plaatsen waar zij op dat moment rijden of verblijven. Op deze manier probeert de schrijfster de lezer mee te krijgen in de reis richting New York. Ook krijg je een inzicht in het leven van de familieleden en hoe zij deze crisis ervaren.

De crisis in 2008 heeft veel mensen in de problemen gebracht, en dus ook de Wangs. Toch weet de schrijfster het zo te brengen dat je geen enkele minuut medelijden krijgt met de personages. Dit komt mede doordat je geen band krijgt met de personages. Charles komt op geen enkel moment sympathiek over en je gunt het hem dan ook dat hij alles is kwijtgeraakt. Ook zijn boosheid is op geen enkel moment begrijpelijk voor de lezer. Hetzelfde is ook te zeggen over de andere personages in het boek. Het enige personage dat op een beetje sympathie kan rekenen is Andrew. Zijn droom om comedian te worden en hoe dat lijkt te mislukken is gewoon sneu om te lezen. Wat ook niet helpt is de flauwe humor in het boek. De schrijfster heeft gekozen om flauwe momenten toe te voegen waar een penis of urine bij betrokken zijn. Op een gegeven moment besluit Andrew een intiem moment met zichzelf te hebben en heeft geen lotion bij de hand, maar wel een zakje tomatenketchup. Als je van flauwe humor houdt, dan kun je hier misschien om lachen.

“Ze waren nog maar drie dagen onderweg, en nu was haar poederblauwe buitenkant al overdekt met een dunne waas grauw stof waardoor ze er vies en onverzorgd uitzag. Overal op haar voorruit zaten platgeslagen insecten”

Naast het gebrek aan sympathie voor de personages en de flauwe humor zorgt ook de schrijfstijl voor een onaangenaam gevoel. Het komt geregeld voor dat Charles in het (waarschijnlijk) Chinees communiceert met zijn kinderen of Barbra. Wat er gezegd wordt tussen hen is onbekend, want er is geen vertaling aanwezig. Ook speelt het verhaal zich af en toe af in het verleden, zonder dat daar een aanleiding voor is. Je raakt dan even de kluts kwijt omdat je niet weet waarover het gaat. Het zijn vooral dit soort momenten dat je nooit in het verhaal komt. De Wangs vs de Wereld is geen boek dat je in één ruk wilt uitlezen.