Recensie: Jane Harper – De overlevenden

Kieran is samen met zijn vrouw Mia en de baby pas net terug in zijn geboorteplaats als er een meisje dood gevonden wordt op het strand. Een gebeurtenis die ervoor zorgt dat ook geheimen uit het verleden weer boven komen drijven. De overlevenden is een vlot geschreven boek waarbij de spanning misschien niet zo hoog is als we gewend zijn van schrijfster Jane Harper. Desalniettemin leest het boek prima weg en is het uiteindelijk toch zeker een aanrader om te lezen.
7.5

Aan de Tasmaanse kust

Kieran is samen met zijn vrouw Mia en de baby terug in zijn geboorteplaats om zijn ouders te helpen met verhuizen. Het kleine Tasmaanse kustplaatsje is eigenlijk een plek die hij ontvlucht is vanwege een gebeurtenis in het verleden, maar ook de plek waar nog steeds zijn beste vrienden wonen. Een plek die zowel leuke als minder leuke herinneringen oproept. Zijn vrienden zijn erg blij om Kieran weer eens te zien, maar duidelijk niet iedereen in het dorp denkt er zo over.

Niet lang nadat Kieran en Mia gearriveerd zijn gebeurt er iets dat ervoor zorgt dat de nare herinneringen al snel de overhand krijgen; er wordt een meisje dood gevonden op het strand. Heeft haar dood iets te maken met wat er in het verleden is gebeurd? Wat er ook gebeurd is, deze dood zet Kieran in ieder geval aan het denken en hij besluit om uit te zoeken wat er precies gebeurd is en duikt daarmee gelijk het verleden in.

Jane Harper

Jane Harper werd geboren in Manchester, maar verhuisde op haar achtste al met haar familie naar Australië waar ze nu nog steeds woont. Ze heeft ruim dertien jaar als journalist gewerkt , dus schrijven is haar niet onbekend. In 2015 won ze de Victorian Premier’s Literary Award voor een toen nog ongepubliceerd manuscript, een manuscript dat in 2016 gepubliceerd werd en vervolgens in 2017 in Nederland verscheen.

Het is dus ondertussen vier jaar geleden dat Harpers thrillerdebuut De droogte in Nederland werd uitgebracht. Het boek kreeg van ons maar liefst een 8.5 en legde de lat dus behoorlijk hoog voor de daaropvolgende boeken. Jane Harper schrijft echter consistent goede thrillers en brengt elk jaar weer een prima boek uit. Dit jaar verscheen met De overlevenden dus al haar vierde thriller en ook deze is lang niet slecht.

Kieran besefte dat hij zijn adem inhield. Hij ademde uit. Wat er ging komen, zou geen verrassing zijn.
‘Nou, dat moet jij weten.’ Liams stem klonk bot. ‘Maar ik zie het zo: als je iemand vermoordt, verdien je alle shit die op je afkomt.’

Meer van hetzelfde

Zoals eerder genoemd schrijft Harper vrij consistent. Dat is in principe zeer gunstig want ze schrijft erg goed, maar dit zorgt er ook voor dat al haar boeken een beetje hetzelfde aanvoelen. Dit boek voelt dan ook bijna als een kopie van het eerste boek, maar dan op een andere locatie. Ook hier is een hoofdpersoon teruggekomen naar de plek waar ooit iets vreselijks gebeurd is. Iets wat met hem te maken heeft. Iets wat hem nog steeds kwalijk genomen wordt door anderen.

Prima thriller

Het boekt bouwt vrij langzaam op en het duurt best wel eventjes tot de vaart erin begint te komen en de spanning toeneemt. Door de vlotte schrijfstijl van Harper leest ook het begin echter toch lekker weg en ben je ondanks het gebrek aan spanning geneigd om door te blijven lezen. Langzaam maar zeker komen er steeds meer stukjes informatie en beginnen er puzzelstukjes op zijn plaats te vallen. De spanning wordt groter en het boek wegleggen steeds lastiger. Met een mooie plotwending is het boek vervolgens opeens uit voor je het doorhebt en blijkt Harper weer een prima thriller geleverd te hebben. Prima, maar door de iets mindere spanning toch net een tikje minder als haar voorgaande boeken.

De overlevenden
De overlevenden
Score 3.5 van 5 sterren.