Recensie: Jenny Colgan – De kleine bakkerij aan het strand

Polly besluit haar leven totaal te veranderen en verhuist naar Mount Polbearne, een klein schiereiland voor de kust van Cornwall. Ze weet nog niet wat ze verder wil gaan doen, maar voorlopig begint ze eerst maar eens met haar hobby broodbakken. Het brood dat op het eiland zelf te verkrijgen is, is namelijk echt niet te eten. En zo begint De kleine bakkerij aan het strand, een heerlijke feelgood roman van schrijfster Jenny Colgan (Café Zon en Zee). Het plot is niet erg bijzonder natuurlijk, maar Jenny weet hier toch een heerlijk boek van te maken dat ideaal is om deze zomer lekker op het strand te lezen.
7.5

Verhuizen naar een eiland

Polly haar leven staat op zijn kop als het bedrijf dat ze samen met haar vriend runt failliet verklaard wordt. Opeens zit ze zonder baan, zonder geld, zonder woonruimte en met haar relatie is ze ook helemaal klaar. Wanhopig gaat ze op zoek naar een woning, maar met haar budget kan ze in de stad niet veel meer vinden dan een bezemkast. Maar dan valt Polly’s blik op een advertentie voor een woning op een eiland. De woning lijkt weliswaar op instorten te staan, maar het past wel binnen haar budget en de rust van een eiland is precies wat Polly nodig heeft om haar leven weer op de rit te krijgen. Het is maar tijdelijk, zodra haar leven op orde is gaat ze weer terug naar de stad.

Eenmaal op het eiland blijkt er echter een groot gemis te zijn, het brood is er namelijk niet te eten. Al snel besluit Polly om daarom maar haar eigen brood te bakken, iets wat ze altijd al heel graag deed. Als de eilandbewoners echter eenmaal in de gaten hebben hoe lekker haar brood is, begint deze hobby langzaam uit te lopen tot een fulltime baan. Als het eiland dan ook nog eens vol met leuke mannen blijkt te zitten begint Polly zich ernstig af te vragen of ze deze tijdelijke verhuizing misschien niet beter kan veranderen in een permanente.

Zee en strand

Schrijfster Jenny Colgan is geboren in Schotland, maar heeft al op veel plekken gewoond (ook even in Nederland). Op dit moment woont ze echter weer met haar gezin (man, drie kinderen en een hond) iets ten noorden van Edinburgh. Ze brak in Nederland door met het boek Café Zon en Zee, waarin Flora haar leven in de stad moet verruilen voor een verblijf op het eiland Mure. Dat boek kreeg inmiddels al een vervolg met Het eindeloze strand.

Dat Jenny Colgan fan is van de zee, het strand en eilanden mag dus ondertussen wel duidelijk zijn, want ook in dit nieuwe boek komt dit weer tot uiting. En net als in Café Zon en Zee is ook hier het eten weer van belang. Ze weet prima te omschrijven hoe mooi het eiland is, hoe gevaarlijk de zee, hoe lekker de geur is van versgebakken brood en hoe zoet de honing is als deze net bij de imker vandaan komt. (De imker die overigens super knap is). Mocht je trouwens trek gekregen hebben, achter in het boek staan een paar heerlijke recepten om je eigen broodjes te bakken.

Niemand kon de verleiding weerstaan om een kijkje in de winkel te nemen. De geur trok ze gewoonweg over de drempel. Binnen een kwartier stond er een groep mensen binnen die op Mount Polbearne doorging voor een menigte. Polly had een brood in stukjes gesneden en het met een prikkertje erin op de toonbank gezet om mensen te laten proeven.

Feelgood

Natuurlijk is het plot niet super bijzonder; leuke meid start opnieuw en komt knappe kerels tegen. Er volgt natuurlijk een romance, er gaat hier en daar wat mis en uiteindelijk komt het toch allemaal weer goed. De situaties en de personages voelen echter zeer realistisch, waardoor dit verhaal toch echt wel weet te boeien. En met dit boek is het nog niet afgelopen, het is pas de eerste in een nieuwe reeks. Het vervolgboek (Zomer in de kleine bakkerij) laat echter nog wel even wachten, want deze komt pas in mei volgend jaar uit in Nederland.

De kleine bakkerij aan het strand is uiteindelijk in alles een echte feelgood-roman. Het boek laat je lachen, maar bezorgt je soms ook zeker een paar tranen. Niet alles gaat altijd even goed, maar uiteindelijk lijkt alles voor Polly weer op zijn pootjes terecht te komen. Het boek is goed geschreven en leest vlot weg, waardoor je het binnen no-time weer uit hebt. Een absolute aanrader voor liefhebbers van Jill Mansell, Charlotte de Monchy, Sophie Kinsella en meer van dit soort schrijvers. En natuurlijk ideaal om te lezen als je op het strand ligt.

De kleine bakkerij aan het strand - De kleine bakkerij aan het strand
Score 4.7 van 5 sterren.
€17,50