Recensie: Johan Andersen – Dodenstoel

Dodenstoel is het spannende thrillerdebuut van de Nederlandse Johan Andersen waarin ex-commando Eugine Hamer en inspecteur Neli Panka op jacht gaan naar de dader van een gruwelijke slachtpartij. Het boek is vlot geschreven en blijft boeiend tot het einde.
8.5

Op jacht

Eugene Hamer is een ex-commando die tegenwoordig als veiligheidsadviseur werkt. In die functie wordt hij opgeroepen om mee te werken aan een moordzaak waarbij een oud-militair en zijn vrouw op gruwelijke wijze vermoord zijn in hun eigen huis. In de kledingkast wordt een jongetje gevonden die naar alle waarschijnlijkheid getuige is geweest van de moord. Hamer moet samenwerken met inspecteur Neli Panka om de zaak op te lossen.

Zou er een terroristisch motief kunnen zijn? Een afrekening vanuit het drugscircuit? Of gaat het hier om een seriemoordenaar? Het laatste lijkt het meest waarschijnlijke, vooral als de moordenaar de politie een brief stuurt waarin hij Hamer en Panka uitdaagt om hem op te sporen en waarschuwt dat er nog meer slachtoffers zullen volgen. Samen gaan Hamer en Panka op jacht om de moordenaar, die zichzelf Nimrod noemt, zo snel mogelijk op te sporen.

‘En die brief? Wat zegt die ons?’
‘Het is weer een spelletje van Nimrod,’ antwoordde ze. ‘Net als de eerste. Die was afgekeken van Jack the Ripper. Deze is duidelijk geïnspireerd op de brieven die de Zodiac Killer aan de politie stuurde.’
‘Ook een beroemde seriemoordenaar, neem ik aan?’
‘Zeker.’

Van Nederlandse bodem

Dodenstoel is de eerste thriller van de Nederlandse uitgever en schrijver Johan Andersen, die samen met vrouw en kinderen in Zaandam woont. Het boek speelt zich dan ook geheel af in Nederland en brengt je als lezer langs tal van bekende en minder bekende plekken. Het grootste gedeelte van het boek speelt zich af in Amsterdam. Hier wordt de eerste moord gepleegd (aan de Apollolaan) en dus komt de zaak bij de Amsterdamse recherche terecht, waarna inspecteur Neli Panka de leiding krijgt.

Interessante personages

Neli Panka is een interessant personage. Een gekleurde vrouw die hoog is opgeklommen bij de politie, maar nog steeds het gevoel heeft dat ze zich moet bewijzen. Ze is alles behalve blij met de bemoeienis van Eugine Hamer, die als adviseur bij het team wordt gehaald om te assisteren. Toch ontstaat er met deze twee hoofdpersonages een interessant duo. Eugine Hamer, die over het algemeen door iedereen Hamer genoemd wordt, is intrigerend en straalt in alles wat hij doet uit dat hij een goed getrainde ex-militair is.

Schot in de roos

Met Dodenstoel heeft Johan Andersen direct bewezen dat hij een goeie thriller kan schrijven. Het verhaal is hier en daar misschien wat voorspelbaar en mist ook af en toe wel een beetje de vaart, maar dat zijn dan ook wel ongeveer de enige minpunten. Andersen heeft een vlotte schrijfstijl, waardoor het boek lekker wegleest, maar weet daarnaast ook heel gedetailleerd te schrijven. Hierdoor blijft het verhaal boeiend tot de laatste bladzijde.

Dodenstoel is spannend, actievol en weet daarnaast ook nog zeer realistisch over te komen. Het plot is goed en alle lijntjes komen mooi samen op het einde. Dit alles zorgt ervoor dat dit zeker een thriller is die je een kans moet geven deze zomer.  En dan begint het wachten op een volgend boek van Andersen, met hopelijk weer het interessante duo Hamer en Neli in de hoofdrollen.

Dodenstoel
Dodenstoel
Score 4.3 van 5 sterren.