Terug naar Öland
Toen Hanna negentien jaar oud was, werd haar vader veroordeeld voor moord. Door schaamte en verwarring is Hanna het eiland Öland afgevlucht en is ze ergens anders een nieuw leven gaan opbouwen. Pas zestien jaar later, na het overlijden van haar vader keert Hanna terug naar haar geboortedorp, om aan het werk te gaan als rechercheur bij de politie van Kalmar.
Op haar eerste werkdag samen met haar nieuwe partner Erik Lindgren wordt ze naar een plaats delict gestuurd waar het lichaam van een vijftienjarige jongen is aangetroffen. De jongen blijkt de zoon van Rebecka, een oude jeugdvriendin van Hanna te zijn. De eerste ontmoeting met haar oude jeugdvriendin is dan ook totaal anders dan dat Hanna had kunnen bedenken. De zaak trekt de aandacht van veel bewoners, die Hanna’s terugkeer niet allemaal waarderen. Hanna krijgt, terwijl ze aan de zaak van Joel werkt, vreemde telefoontjes en bedreigende sms’jes. In haar zoektocht naar de dader komt Hanna gebeurtenissen en personen uit haar verleden tegen maar ook zichzelf. Haar terugkomst brengt Hanna aan het twijfelen, wat is er precies gebeurd zestien jaar geleden?
De eilandmoorden
De nachtegaal is het eerste deel van de serie ‘De eilandmoorden’ van Johanna Mo. In het eerste deel wordt Hanna als hoofdpersonage voorgesteld. In dit boek draait het verhaal en de personages voornamelijk om de moord op Joel. Echter, het achterliggende verhaal over Hanna en haar verleden op Öland wordt ook geïntroduceerd, wat maakt dat je meer wilt weten over Hanna’s verleden en toekomst. Het eerste boek eindigt met een paar open eindjes: Hanna weet namelijk nog altijd niet door wie zij wordt bedreigd en heeft nog altijd niet achterhaald wat haar vader die avond heeft gedaan, of niet heeft gedaan. Dit en de overige personages met ieder zijn verborgen agenda, maakt dat je als lezer nieuwsgierig blijft naar het volgende deel van de eilandmoorden-serie.
Schijfstijl
Johanna Mo heeft een vlotte en beschrijvende/ beeldende schrijfstijl. Johanna Mo is opgegroeid in Öland en weet de prachtige Zweedse landschappen dan ook goed voor haar lezers te schetsen. Het verhaal wordt vanuit meerdere perspectieven verteld, namelijk die van Hanna zelf, die van Joel en die van zijn moeder. Zo wordt gedurende het boek, als de rode draad van het verhaal, Joels dood vanuit zijn eigen perspectief verteld.
De verschillende perspectieven en verhaallijnen zorgen ervoor dat je als lezer even moet inkomen in het verhaal en je hoofd erbij moet houden. Storend is dit echter niet. Door Johanna haar vlotte schrijfstijl krijgt ze het voor elkaar om het heden en het verleden door de regels met elkaar te verbinden, en de verhaallijnen perfect in elkaar te laten overlopen. Hierbij lukt het Mo om actuele thema’s aan te snijden als geweld onder jongeren en transgenderidentiteit.
Mo maakt gebruik van korte hoofdstukken wat maakt dat het boek vlot te lezen is. Een retespannende thriller is De nachtegaal echter niet. Wel maakt de goede opbouw van het verhaal veel goed. Het zet je als lezer verschillende keren op het verkeerde spoor. Het is dan ook een echte ‘whodunnit?’. Echter mist de snelheid in de opbouw van het verhaal waardoor een deel van de spanning verloren gaat. Wat daarentegen wel erg uitgebreid en goed naar voren komt zijn de personages. Ieder met zijn eigen betrokkenheid bij de moord, Hanna en Öland. Een goede start voor een goed opgebouwde thrillerserie.
Johanna Mo
Johanna Mo is geboren op 27 maar 1976 in Kalmar in Zweden, de plaats naast Öland waar het politiebureau ligt waar Hanna gaat werken.
Het thema van De nachtegaal is gebaseerd op een persoonlijke gebeurtenis uit Johanna Mo haar verleden. In Oktober 1991 is er in Kalmar een moord gepleegd op de taxichauffeur Dusanka Petrén. Mo was vijftien toen drie jongens, twintigers, werden opgepakt wegens betrokkenheid bij haar dood. Iedereen in Kalmar praatte over de moord, maar Mo herinnert zich vooral het zwijgen. Thuis kon er niet over gepraat worden. Een van de drie jongens, de jongen die ‘het brein’ achter de moord werd genoemd, was de vriend van haar zus. En een van de andere jongens werkte bij Mo in hetzelfde café. Deze gebeurtenis gaf Mo de volgende vragen: Hoe beïnvloedt de moord mensen eromheen? Zowel de mensen rond het slachtoffer als die rond de dader. Over die laatste groep heeft Johanna Mo nu eindelijk durven schrijven door Hanna Duncker een vader te geven die veroordeeld is voor moord, waarbij ze terugkeert naar de plaatsen waar alles voor Johanna Mo is begonnen: Kalmar en Öland.
€21,99€19,90
Op voorraad. Voor 15:00 uur besteld, woensdag in huis
Pingback: Johanna Mo - De schaduwlelie - Play Watch Read