Recensie: John Sandford – Galgenveld

Galgenveld is een heerlijk spannende thriller die je in één ruk uit wil lezen. Met zijn vlotte schrijfstijl en dit interessante verhaal weet John Sandford zeker weer te boeien. Dat we zowel Lucas Davenport en zijn team volgen, als ook de moordenaar zorgt net voor een tikkeltje extra spanning. Een aanrader dus om nog even mee te pakken terwijl we genieten van dit lekkere weer in Nederland.
8

Als er in een afgedekte waterput in een klein dorpje meer dan twintig lijken worden gevonden duurt het niet lang of Lucas Davenport wordt op de zaak gezet. Maar wie is deze moordenaar die schijnbaar al jaren allemaal moorden weet te plegen zonder dat iemand het merkt? En lukt het Lucas om de moordenaar te vangen voor deze nog meer mensen om het leven brengt? Hij gaat de samenwerking aan met de plaatselijke hulpsheriff Catrin Mattson en doet zijn best om de moordenaar zo snel mogelijk te pakken. Helaas gaat dit niet helemaal zonder slag of stoot.

John Sandford is het pseudoniem van John Roswell Camp, een schrijver die ondertussen al 48 boeken op zijn naam heeft mogen schrijven. Van die 48 boeken zijn er 26 thrillers over Lucas Davenport waarvan dit de nieuwste is in Nederland. In 1986 won Camp al een Pulitzer prijs met een artikelenreeks over het leven van een moderne boerenfamilie. Dat hij kan schrijven heeft hij ondertussen wel bewezen en hij is dan ook één van de beste thrillerschrijvers ter wereld. Alleen al in Nederland en Vlaanderen zijn er ondertussen meer dan 350.000 boeken van hem verkocht en ook deze nieuwe thriller zal het waarschijnlijk weer goed gaan doen.

51c41730be396390d42b75c9003dd06a_360x360_centerHoewel Galgenveld dus weer een nieuw boek in de Lucas Davenport-reeks is, kan het boek prima los gelezen worden. Er is geen voorkennis nodig, er wordt vrijwel niet teruggeblikt naar eerdere boeken en de hoofdpersoon wordt keurig voorgesteld. Vrees dus niet als je de schrijver nog niet kent maar begin gewoon lekker met het lezen van deze spannende nieuwe thriller. Want spannend dat is dit boek zeker en daarnaast leest deze ook lekker makkelijk weg. Een boek dat je dus in een recordtijd uit kan hebben want als je eenmaal begint is deze moeilijk weg te leggen. De spanning wordt rustig opgebouwd, maar wordt wel af en toe onderbroken door stukjes die gaan over andere zaken waar Lucas Davenport zich mee bezig houdt. En dit is eigenlijk het grootste minpunt van het boek.

Als hoofd van een onderzoeksteam van het bureau misdaadbestrijding heeft Lucas natuurlijk meerdere zaken tegelijk om af te handelen. Het oplossen van de zaak rond alle gevonden lijken in de put is dan ook in eerste instantie niet aan hem toegewezen, maar aan een ander team. Hier komt verandering in als er een doorbraak is in een belangrijke zaak waar Lucas aan werkte, en de doorbraak in het andere team uitblijft. Lucas neemt de zaak over maar ondertussen heeft zijn team nog wel een aantal andere kleine zaakjes lopen. Hier wordt in het boek niet echt nadruk op gelegd maar af en toe komen deze even om de hoek kijken. Deze zijn echter totaal niet van belang voor het verhaal en hebben geen enkele toegevoegde waarde. Het is dan ook eigenlijk gewoon jammer dat deze het verhaal onderbreken, ook al is dit waarschijnlijk wel meer de realiteit.

Verder zit het boek goed in elkaar en is het zeker de moeite waard om te lezen. We volgen zowel het team dat de zaak onderzoekt, alsook de moordenaar zelf. Interessant dus om te zien hoe beiden reageren en hoe hun paden elkaar soms kruizen. Wat doet het onderzoeksteam dat de moordenaar niet weet? En wat doet de moordenaar dat het onderzoeksteam niet weet? Door beide kanten te belichten krijgt het boek net een beetje extra spanning. Als je een fan bent van bijvoorbeeld David Baldacci of vergelijkbare schrijvers dan zal ook John Sandford je wel weten te boeien met zijn thrillers. Met het huidige mooie weer is dit zeker een thriller die je kan bekoren terwijl je lekker van het zonnetje geniet.

0 0