Recensie: Julie Caplin – De kleine theewinkel in Tokio

Als Fiona een reis naar Japan wint is ze dolgelukkig, totdat ze op het vliegveld wordt opgehaald door een oude bekende op wie ze ooit smoorverliefd was. Het beloven een paar zware weken te worden als hij haar moet rondleiden door Japan, maar gelukkig is er ook nog het gastgezin waar ze logeert. Deze rustige familie met hun theewinkel zorgt ervoor dat Fiona zich helemaal zen begint te voelen. De kleine theewinkel in Tokio is een boek met een vrij standaard en simpel verhaal, maar schrijfster Julie Caplin krijgt het voor elkaar om dit op prachtige wijze om te toveren tot een bijzonder fijne feelgoodroman.
8

Reis naar Japan

Fiona is een erg onzekere, maar daarmee niet minder getalenteerde reisblogger met een passie voor fotografie. Ze kan dan ook haar geluk niet op als ze een reis wint naar Tokio waar ze twee weken lang gecoacht zal worden door een beroemde Japanse fotograaf. Eenmaal aangekomen in Japan blijken de plannen echter plotseling veranderd en wordt ze opgehaald door een heel andere beroemde fotograaf dan ze had verwacht. Het is niemand minder dan haar vroegere leraar Cabe, op wie ze als studente hopeloos verliefd was. Gelukkig lijkt hij haar niet te herkennen, maar helaas heeft hij er duidelijk ook geen zin in om als oppas te fungeren voor Fiona. Het lijken dan ook een paar zware weken te zullen gaan worden.

Gelukkig is daar ook nog het gastgezin bij wie Fiona verblijft zolang ze in Tokio is. Zij doen er alles aan om het Fiona naar de zin te maken en zorgen er met hun rustige en beleefde levensstijl al gauw voor dat Fiona zich helemaal thuis voelt. Haruka, de vrouw des huizes, heeft zelfs haar eigen theewinkel en voert theeceremonies uit. Iets wat Fiona prachtig vindt. Het duurt dan ook niet lang of Fiona komt langzaam maar zeker tot rust en geniet met volle teugen van al het moois dat Japan haar te bieden heeft. Van de drukte in de stad, tot de schoonheid en rust in de natuur, Fiona geniet er helemaal van. Als alleen het vervelende gedrag van Cabe nou ook nog eens zou verbeteren…

Julie Caplin

Al toen ze tien jaar oud was riep Julie Caplin dat ze later schrijfster wilde worden, maar natuurlijk liep die route niet helemaal zoals de tienjarige het in haar hoofd had. In plaats daarvan week ze af om in de PR te gaan werken voor talloze beroemde merken. In deze hoedanigheid nam ze journalisten regelmatig mee op persreisjes naar grote steden als Milaan, Parijs, Amsterdam en vele andere. Hierdoor kreeg ze de kans om veel te leren over verschillende landen en steden, maar door haar samenwerking met de journalisten ook op het gebied van schrijven. Ze begon dan ook uiteindelijk met het schrijven van feelgood-romans die zich allemaal afspelen in de romantische steden waar ze geweest is.

Hoewel Caplin ondertussen al heel wat van deze boeken geschreven heeft (The Little Café in CopenhagenThe Little Brooklyn BakeryThe Little Paris PatisserieThe Northern Lights Lodge en The Secret Cove in Croatia), is De kleine theewinkel in Tokio haar eerste boek dat naar het Nederlands vertaald is. Het eerste, maar als al haar andere boeken net zo leuk zijn als deze, toch hopelijk zeker niet de laatste. Caplin heeft een heerlijke vlotte schrijfstijl, maar weet een vrij simpel verhaal toch om te toveren tot een verhaal vol diepgang waarbij je je helemaal voor kan stellen hoe Japan is. Zelfs iemand die nog nooit bedacht heeft om dit land te bezoeken zal na het lezen van dit boek waarschijnlijk stiekem even googlen hoe duur een reisje Japan is. (Helaas erg duur).

De bomen dropen bijna van de bloesem, handenvol dikke, roze bloemblaadjes omzoomden de sterk contrasterende takken. Fiona moest de roze pompons wel aanraken en met haar vingertoppen de fluweelachtige zachtheid voelen.
Ueno Park was veel spectaculairder dan ze ooit had verwacht.

Wel het standaard verhaal, niet het standaard boek

Het verhaal in dit boek is die van een vrij standaard chicklit. Twee personen met een verleden die elkaar na lange tijd weer tegenkomen, elkaar dan eerst niet mogen, maar natuurlijk -spoiler alert- uiteindelijk toch weer bij elkaar komen. Niets nieuws hier en bijzonder is het verhaal dan ook zeker niet te noemen. Wat echter wel bijzonder is is de manier hoe het verhaal voelt en overgebracht wordt. Caplin krijgt het namelijk voor elkaar om een vrij simpel chicklitverhaal om te toveren tot een prachtige roman. Dit komt vooral omdat het boek niet continu om Fiona en haar relatie tot Cabe draait, maar ook daadwerkelijk dieper in gaat op de cultuur en de natuur van Japan.

Het boek staat vol met interessante wetenswaardigheden over Japan en daarnaast leer je als lezer ook nog eens van alles over fotografie en kunst. Bovendien lijken de personages ook echt te groeien en merk je dat, ondanks alle liefdesperikelen, Fiona echt een steeds krachtiger personage wordt met meer zelfkennis en harmonie. Al met al is De kleine theewinkel in Tokio dan ook een heerlijk feelgoodboek dat zeker aan te raden is en met kop en schouders boven zijn meeste soortgenoten uitsteekt. Een absolute must-read voor iedereen die wel een beetje feelgood kan gebruiken in deze bizarre tijden.

De kleine theewinkel in Tokio
De kleine theewinkel in Tokio
Score 3.0 van 5 sterren.