Recensie: Karen Rose – Het kwaad in jou

Het kwaad in jou is overduidelijk een later deel van een reeks, hoewel dit niet benoemd staat op de kaft van het boek. Er is zowel een verscheidenheid aan personages als genres. Het ene moment voelt het als een bloedstollend spannende thriller, het andere moment lijkt het wel een liefdesroman. Deze verscheidenheid is enerzijds verfrissend maar heeft aan de andere kant wel het gevaar hierin door te drijven: de rode draad raakt hier soms wat zoek wat de vaart uit het verhaal haalt. Ook de expliciete seksscènes zijn niet geschikt voor elk publiek en moet je als lezer maar net kunnen waarderen.
6

Plotomschrijving versus verhaal

Het kwaad in jou begint met een zeer spannend eerste hoofdstuk: Jazzie komt enigszins gepikeerd thuis nadat haar moeder niet op is komen dagen bij haar presentatie op school. Eenmaal binnen komt zij er al gauw achter dat er iets niet in de haak is: haar moeder ligt levenloos op de grond, althans, als het haar moeder is, want haar gezicht is zo enorm toegetakeld dat ze onherkenbaar is geworden. En dat is nog niet alles: de dader is namelijk nog in huis, en Jazzie slaat achter de grote luie stoel angsten uit terwijl ze ademloos wacht tot hij verdwijnt, bang om ontdekt te worden. Achteraf blijkt zij de enige getuige, maar omdat ze niet praat weet niemand zeker of, en zo ja, wat ze gezien heeft. Gelukkig kunnen zij en haar zusje bij Healing Hearts terecht: een boerderij die ingericht is op het psychisch ondersteunen en herstel van getraumatiseerde kinderen.

Allereerst moet gezegd worden dat de korte plotomschrijving op de achterkant van het boek een iets ander verhaal en perspectief suggereert dan wat er in het boek staat. Dit komt in elk geval zo over voor de nieuwe lezer: de boeken van Karen Rose zijn meestal een onderdeel van een reeks en dit geldt ook voor Het kwaad in jou, dat het vijfde deel is in de Baltimore-reeks. Als nieuwkomer in de reeks verwacht je dat het genoemde personage Clay Maynard de hoofdrol speelt en het verhaal vanuit voornamelijk zijn perspectief te lezen is. Dit is echter niet helemaal het geval, want het plot draait in dit boek net zozeer om het tragische voorval van de moord op de moeder van de meisjes Janie en Jazzie. De andere personages hebben wel elk hun eigen achtergrond verhaal die hierin vermengd zijn, wat voor- en nadelen heeft.

Verscheidenheid aan genres en personages

Het verhaal is allesbehalve saai. Sterker nog, het voelt bijna alsof er iets teveel gebeurt tussen de kaften van het boek. Er zijn erg veel personages die elkaar in een rap tempo opvolgen en elk in meer of mindere mate een achtergrondverhaal hebben. Dit zal voor de bekenden van de reeks minder storend zijn omdat deze achtergronden voortborduren op wat er al bekend was, maar voor de nieuwkomer is het best pittig om, zeker aan het begin van het verhaal, bij te houden wie nou wie is.

Toch is het boek niet onleesbaar of het verhaal onmogelijk om te volgen, dit is allemaal best te doen. Wel kun je je afvragen of al die personages er niet voor zorgen dat het boek daardoor op de vlakte blijft, of dat dit ervoor zorgt dat er simpelweg geen ruimte is om erg veel uit te weiden zonder dat daardoor het hoofdplot in spanning verslapt. Dit laatste lijkt namelijk al enigszins het geval want het boek moet het qua spanning vooral hebben van de dreiging op Jazzie en het feit dat de dader alle ‘losse eindjes’ aan het wegwerken is. Deze spanningsboog verslapt alleen nogal eens wanneer er soms een zijspoor wordt ingeslagen over een van de andere personages en hierdoor het genre zelfs lijkt te veranderen naar een liefdesroman of erotisch verhaal.

‘Ik heb van je gedroomd.’ Ze duwde haar lichaam steviger tegen hem aan, tot ze de verleidelijke bobbel in zijn broek kon voelen die hard en kloppend tegen haar onderlichaam drukte. ‘Hierover.’

Het ligt er maar net aan wat je zoekt

Doet dit dan afbreuk aan het verhaal? Dat ligt er maar net aan wie er leest of wat de verwachtingen zijn. Degenen die al bekend zijn met de boeken van Karen Rose weten wat ze kunnen verwachten en zullen hierdoor niet teleurgesteld raken, maar voor de nieuwkomers kan dit juist wel een teleurstelling zijn. Als je op zoek bent naar een (detective-)thriller dan zal dit boek niet het juiste zijn om mee te beginnen, omdat er teveel gebeurt en de spanningsboog af en toe wegvalt doordat de focus ineens ligt op de persoonlijke perikelen van Taylor, Clay, Ford, Maggie, Daphne of een van de andere personages.

Het hoofdplot dient hier overduidelijk niet als het voornaamste onderwerp van het boek en is vooral ter ondersteuning voor de andere afzonderlijke verhaallijnen. Dit is natuurlijk niet verwonderlijk voor een vijfde deel uit een reeks, maar moet zeker wel benoemd worden voor wie denkt een leuke spannende nieuwe thriller te gaan lezen. Jammer genoeg staat ook nergens op de kaft benoemd dat dit een deel uit een reeks betreft, dan kun je je hier namelijk alvast op instellen. Het kwaad in jou kan zich hierdoor moeilijker meten aan de grootheden binnen het thrillergenre (denk aan Nicci French of Stieg Larsson), en dit is nog los geredeneerd van de kwaliteit en stijl van schrijven, die beide ook fluctueren in het verloop van het boek. Desalniettemin kent Het kwaad in jou genoeg positieve punten om toch een vermakelijk boek te zijn en eindigt hierdoor in elk geval toch met een voldoende.

Het kwaad in jou
Het kwaad in jou
€19,99