Recensie: Karen Swan – De Ierse erfenis

All is well, that ends well. Karen Swan schreef met haar nieuwe boek weer een heerlijk ontspannen weglezer. Die, hoewel deze eigenschappen vertoont van chicklits of de oude bouquetreeks, boven dit genre uitstijgt door de sterke dialogen en de sfeerbeschrijvingen van de omgeving. Het leven op een oud Iers kasteel, dat tekenen van verval vertoont, en het ruige Ierse landschap is een prachtige achtergrond van het verhaal. Een verhaal van een overleden vader, een erfenis die niet naar de oudste, maar de jongste dochter gaat. En een geheim dat deze jongste dochter met zich meedraagt en dat pas aan het eind van het boek wordt prijsgegeven.
7

De schepen achter je verbranden

Karen Swan las een tijdschriftartikel over een moeder en haar volwassen dochters in Ierland die van een voorouderlijk landgoed een goed draaiende onderneming probeerden te maken. Slechts één zinnetje trok haar aandacht: de echtgenoot was de laatste Knight van Ierland. Haar raderen begonnen te draaien en ze stelde zich vragen over hoe je op een honderd jaren oud erfgoed het leven opnieuw moet beginnen.

Dat is niet de start van haar boek ‘De Ierse erfenis. Het boek begint met het veertigjarig huwelijksfeest van de ouders van Ottie, Pip en Willow. Een gelukkig huwelijk, dat groots gevierd wordt op het kasteel waarin ze wonen. Het hele dorp is daarbij aanwezig. Alleen jongste dochter Willow is er helaas niet bij. Zij vertrok drie jaar geleden naar Dublin om haar eigen leven op te bouwen, ver weg van haar wortels. Ze leidt daar een hip, modern leven, maar draagt een geheim met zich mee: de reden waarom ze vertrokken is.

Houdt je aan het lijntje

De lezer wordt al vrij snel aan het begin van het verhaal op de hoogte gesteld dat er een geheim is, maar Karen stelt het heel lang uit dit geheim te verklappen. Dit houdt de lezer aan het lijntje,  want je wilt toch wel heel graag weten wat nu precies dat geheim is. Voor het zover is lezen we eerst over de liefdesleven van de drie dochters. Wat dat betreft is deze roman een heuse chicklit.  Er is een foute man, een redder in nood, een man die juist gered wordt en de man die niet door heeft dat een dochter gek op hem is. Kortom, de vraag rijst: eindigen ze met de juiste man?

Voordat je hier antwoord op krijgt, lees je eerst over de levensstijl in het kasteel. Je wordt op de hoogte gebracht van de manier waarop vader heeft geprobeerd het hoofd boven water te houden en niet ten onder te gaan aan de kosten van het onderhoud aan het kasteel. De oudste dochters deden dit samen met hun vader. Wanneer hij overlijdt, lijkt het logisch dat het kasteel naar de oudste dochter gaat. Groot is de verbijstering dat juist de jongste dochter het kasteel erft. Wat is de reden dat de vader hiervoor heeft gekozen?

Levendige dialogen en beschrijvingen

De sterke kanten van het verhaal zoals Karen dat vertelt, zijn haar levendige dialogen. Deze doen recht aan de personages. Daarnaast zijn vooral haar beschrijvingen van de natuur rondom het kasteel prachtig. Je wandelt mee over de slingerpaadjes, geniet van het uitzicht over de baai vanuit het huisje van de oudste dochter. En ook het kasteel wordt in al zijn glorie beschreven: de vele vloerkleden, lange gedrapeerde gordijnen, een keuken met groot fornuis en vele hangende pannen en de bijzondere geheimen die zo’n kasteel heeft. Zoals bijvoorbeeld de fluistergangen,  geheime deuren en gangen, de vele kamers en de gangetjes waardoor je in die kamers komt.

Karen vangt de sfeer van het ruige Ierse landschap en het leven in een oud en toch wel vervallen kasteel. Het zal geen spoiler zijn dat het een feelgood roman is; aan het einde komt alles goed en weet je ook welk geheim de jongste dochter met zich meedroeg. Doordat het zo goed geschreven is, stijgt het boek toch wel uit boven het idee van de chicklit of moderne bouquetreeks, waar veel situaties van geleend zijn. Het is een goed boek om heerlijk mee te ontspannen en te genieten. Een typisch voorbeeld van: all is well that ends well.

Over de auteur

Karen Swan was modejournalist, maar stopte daarmee om te schrijven. Haar ambitie om schrijfster te worden heeft ze waargemaakt, ze heeft bestsellers geschreven die in Duitsland, Engeland, Italie en Noorwegen en Nederland zijn verschenen. Uitgeverij Xander heeft de uitgave van haar boeken op zich genomen in Nederland. Eerdere boeken van Karen zijn Een Noorse winternacht en De Spaanse belofte.

De Ierse erfenis
De Ierse erfenis
Score 3.8 van 5 sterren.
€18,50

Irina Hoffer
'Ik kan me helemaal verliezen in een boek. Dan ben ik doof voor de wereld en merk ik niets meer van wat er om me heen gebeurt.' En als Irina een film kijkt, leeft ze altijd enorm mee. Tot tranen toe geroerd. Ze houdt vooral van detectives, familiefilms, persoonlijke en psychologische romans, maar wisselt dat graag af met chiclit en snelle weglezers. Geen horror! Korte CV: drs. Algemene Letteren (NL en ENG), BA Leraar Nederlandse Gebarentaal. Redacteur bij weekbladen, Project Manager tijdelijke projecten, moeder van een zoon en dochter, samenwonend met een hele fijne partner. NLP Master Practitioner en presentatietrainer/coach. Kortom: van alle markten thuis en vol (levens)ervaring!