Recensie: Karin Fossum – De verduistering

De verduistering is schijnbaar een dertiende deel van een reeks over rechercheur Konrad Sejer. Schijnbaar, want bij het lezen van dit boek komt dit op geen enkele manier naar voren. De rechercheur is op zijn best te noemen een bijzaak, het gaat in dit verhaal namelijk vooral om de ouders van het kleine ventje, Sylvie en Miele. Hoe ziet een rouwende ouder eruit? En hoe ziet een ouder eruit met schuldgevoelens? En waar komen die gevoelens vandaan? Karin Fossum weet in elk geval goed te laten zien dat niet alles zwart-wit is, dat niemand perfect is en weet je als lezer tot op de laatste bladzijde geïnteresseerd te houden. Top!
9

Wie heeft het gedaan?

Wanneer een klein kind genaamd Elias vanaf de zesde verdieping van een hotel naar beneden is gevallen, is het aan rechercheur Konrad Sejer om uit te zoeken wat er precies is voorgevallen voorafgaand aan deze tragische gebeurtenis. Voordat zij uit elkaar worden gehaald worden vader en moeder al vechtend met elkaar op de gang gevonden en al snel moet er worden uitgezocht wie van de twee de dood van hun zoontje op zijn of haar geweten heeft. Het wordt een race tegen de klok, want zonder concreet bewijsmateriaal zijn Konrad Sejer en zijn collega volledig afhankelijk van wat de ouders wel en niet verklaren en moeten binnen 48 uur een bekentenis zien te krijgen. Moeder Sylvie wijst al snel haar ex-man Miele als de schuldige aan, hij is in de tussentijd spaarzaam met zijn woorden.

De verduistering is, zoals blijkt, een dertiende deel uit een reeks waarin rechercheur Konrad Sejer de hoofdonderzoeker is. Dit blijkt echter achteraf, want als je het boek leest wordt er nergens duidelijk dat Karin Fossum al eerder over deze man heeft geschreven, laat staan twaalf keer eerder. Zijn karakter komt zelfs maar summier aan bod; het boek gaat echt over deze zaak en dan met name de vraag: Wie heeft het gedaan? Voor de lezer die dus niet bekend is met de reeks is het lezen van dit boek geen enkel probleem. Of dit een teleurstelling is voor degenen die wel al bekend zijn met de reeks en wellicht meer verwachten van zijn achtergrondverhaal, valt voor hen nader te onderzoeken. Gezegd mag in elk geval worden dat dit boek heel goed in elkaar zit en dat het een goede zet is van de schrijfster om de rechercheur niet teveel op de voorgrond te laten treden.

Hoe ziet een rouwende ouder er eigenlijk uit?

Maar waarom zit het goed in elkaar? Wat Karin Fossum enorm knap heeft gedaan is dat je door het hele boek heen zowel Sylvie als Miele volgt in hun belevingswereld. Je krijg te lezen hoe zij allebei heel verschillend omgaan met het verlies. Omdat het boek met het eerste korte hoofdstuk gelijk begint met de fatale val, gezien vanuit de belevenis van Sylvia, ga je van begin af aan al zoeken naar signalen van hun (on)schuld. Miele gaat na de dood van Elias bijvoorbeeld vrijwel meteen weer aan het werk, wat je als verdacht zou kunnen opvatten. Anderzijds ook weer niet, want hoeveel mensen proberen op die manier hun verdriet te vergeten? Aan de andere kant lees je hoeveel moeite Sylvie heeft om haar leven weer op te pakken na de fatale ochtend. Klinkt als een rouwende moeder, of zit er toch meer achter? Het lukt de schrijfster in elk geval goed om je als lezer bezig te houden met deze hamvraag, tot aan het laatste hoofdstuk aan toe.

De plotomschrijving op de achterkant van het boek klopt overigens niet helemaal met het daadwerkelijke verhaal. Zo staat er bijvoorbeeld dat het hotelpersoneel hen als een gelukkig gezin ervaart en dat ze Elias op handen dragen. Ook staat er dat de ouders door de dood van Elias steeds verder uit elkaar drijven. Dit klopt echter niet. Het hotelpersoneel komt bijvoorbeeld maar summier aan bod. Ook is vanaf het begin van het verhaal al duidelijk dat Sylvie en Miele al uit elkaar waren en in het hotel waren vanwege hun (v)echtscheiding. Dat zij dus door Elias’ dood lijnrecht tegenover elkaar komen te staan klopt niet, dit was al het geval. Dit zijn op zich misschien details, maar het verhaal loopt toch iets anders dan dat dit suggereert en is bijvoorbeeld voor de onderlinge verhouding tussen Sylvie en Miele van belang om te weten.

De drukte in de salon deed haar alles even vergeten. De uren en de minuten kropen tergend traag. Kleine en grote gebeurtenissen dreven weg en kwamen weer samen in een nieuw ogenblik, ze was in beweging. En toch tastte ze soms ’s morgens als ze wakker werd over het laken naar een klein voetje, waarna ze haar hand vertwijfeld terugtrok als ze het zich allemaal weer herinnerde.

Poëtisch en filosofisch, maar niet té

Zoals in de quote hierboven te lezen is valt het op dat Karin Fossum het niet schuwt om haar karakters met enige regelmaat een filosofische en soms poëtische gedachtegang toe te schrijven. Gelukkig gebeurt dit niet al te vaak, dit zou het verhaal namelijk wat zweverig kunnen maken, maar kan wellicht voor de lezer wel even wennen zijn. Desalniettemin is het verhaal enorm spannend. Door de korte hoofdstukken en het wisselen tussen de personages houdt Fossum de spanning er goed in. Als lezer wordt je eigenlijk op het puntje van je stoel gehouden: Komt Sejer er nog achter wie er schuldig is, of was het toch een ongeluk? Staat er nog een nieuwe tragische gebeurtenis te wachten? Enfin, het verhaal kakt nergens in, wordt niet onnodig mooier gemaakt met onrealistische verhaallijnen of gebeurtenissen en leest verder erg prettig. Saillant detail is overigens dat er op sommige sites staat te lezen dat dit een eerste deel is, dit klopt zoals eerder genoemd dus niet.

Konrad Sejer 1 - De verduistering
Konrad Sejer 1 - De verduistering
Commissaris Konrad Sejer zoekt naar de waarheid in een familiedrama - wat is er écht gebeurd?