Recensie: Karin Slaughter – Laatste Weduwe

User Rating: 7
Ontvoeringen, explosies en een moordzuchtige radicale groepering zijn de ingrediënten van Karin Slaughters nieuwste boek. Het tempo ligt wat laag en dat komt met name door de lange hoofdstukken en de beschrijvende schrijfstijl. Een overvloed aan details is niet voor elke lezer weggelegd. Het verhaal is interessant en speelt in op de actualiteit. Het is met vlagen erg spannend en actievol, maar op sommige momenten helaas wat langdradig. Het boek is geschikt voor diegene die nog nooit een Karin Slaughter-boek hebben gelezen, want het feit dat je een hele geschiedenis van de twee hoofdpersoon mist, valt amper op.
7

Ontvoeringen, explosies en een radicale groepering

Michelle Spivey is gezellig aan het winkelen met haar dochter als haar leven in een nachtmerrie verandert. Voor de ogen van haar dochter wordt zij ontvoerd. Ondanks een grote zoekactie wordt ze niet teruggevonden. Een paar weken later wordt de stad opgeschrikt door explosies. Will Trent en Sara Linton gaan erop af, maar al snel loopt de situatie volledig uit de hand. Sara wordt gekidnapt en Will blijft achter, in onwetendheid welk lot zijn geliefde staat te wachten. Terwijl zij probeert te overleven, gaat hij noodgedwongen undercover. Daar ontdekt hij de vreselijke waarheid over wat er met Michelle is gebeurd en een moordzuchtige, radicale groepering…

Karin Slaughter is een bekende bestseller auteur die ook wel bekend staat als Queen of Crime. Ze heeft een flink aantal boeken op haar naam staan, waaronder een aantal reeksen. Laatste Weduwe is een nieuw deel in de Will Trent-serie, al zou je dat niet zeggen. Het boek staat namelijk volledig op zichzelf. Ook de terugkerende personages (Will Trent en Sara Linton) worden goed geïntroduceerd en komen tot leven. Het voelt niet alsof je een complete geschiedenis van die twee personages mist als je begint bij dit negende deel. Voornamelijk de relatie die zij hebben wordt uitgediept en wat zich daarin voor dit boek heeft afgespeeld is niet zo relevant.

Zijn oogleden voelde als natte watten toen hij ze opentrok. Punaises boorden zich in zijn pupillen. Tranen liepen uit zijn ogen, en het kostte hem moeite bij bewustzijn te blijven.

Afwisselend vlot en langdradig

Het boek is met bijna 500 pagina’s aan de forse kant. In elk hoofdstuk staat een ander personage centraal en lees je het verhaal op hetzelfde moment vanuit verschillende perspectieven. In het begin is dat nogal verwarrend, omdat dezelfde gebeurtenissen meerdere keren worden beschreven. Will en Sara zijn in het begin namelijk samen en dat zorgt een beetje voor een déjà vu-gevoel. Ze beschrijven hetzelfde moment ieders vanuit hun perspectief, maar dat komt dusdanig overeen dat je het het idee krijgt dat de schrijfster een deel heeft gekopieerd en geplakt. Gelukkig scheiden de wegen van Sara en Will al vrij vroeg, waardoor het verhaal interessanter wordt.

Met gemiddeld ruim 20 pagina’s per hoofdstuk is de ‘nou, nog één hoofdstukje’-gedachte niet echt aan de hand. Na elk hoofdstuk is het een mooi moment om het boek weer even aan de kant te leggen. Karin Slaughter neemt de tijd om de situaties te schetsen en de gedachten van de personages uit te leggen, maar slaat daar een beetje in door. Sommige hoofdstukken voelen vrij langdradig doordat er eigenlijk niks spannends of opvallends gebeurd, waar andere hoofdstukken vol actie, spanning en gruwelijkheden zitten. De wat langdradige stukken (die wel belangrijk blijken voor het plot) hadden best wat vaker afgewisseld mogen worden met de vlotte hoofdstukken.

Hij maakte geen oogcontact met haar, maar keek Hank aan met een blik die er geen misverstand over liet bestaan dat hij hem te grazen zou nemen als hij Sara ook maar een haar krenkte.

Erg beschrijvend

In vergelijking met veel andere misdaadthrillers is Laatste Weduwe opvallend traag, maar op zich is het ook weleens lekker om een boek te lezen dat niet voelt als een aflevering uit een misdaadserie op de televisie. Je moet als lezer wel erg van de vele beschrijvingen houden. Karin Slaughter geeft veel details over hoe dingen eruit zien, wat wel eens storend kan zijn als je de personages en omgevingen liever vormgeeft met je eigen fantasie. Het verschilt natuurlijk per lezer, maar op sommige momenten had de schrijfster de vaart er wel wat meer in mogen brengen. Niet alleen door een aantal details weg te laten, maar ook door eerder met verrassende plotwendingen op de proppen te komen.

Waar de schrijfster zich niet mee in heeft gehouden zijn de beschrijvingen van een aantal gruwelijke gebeurtenissen. Er zitten een paar behoorlijke bloedvergietmomenten die niets tot de verbeelding overlaten. De lichtgevoelige lezer zou daar best wel eens een beetje onpasselijk van kunnen worden. Daarnaast worden er ook een aantal thema’s aangesneden waar je behoorlijk de kriebels van krijgt. Een aantal daarvan zijn actueel en spelen in op de samenleving die steeds rechtser wordt. Daarmee brengt Karin Slaughter een aantal taboes aan bod, zonder dat te overdrijven, maar genoeg om het boek interessanter te maken.

Will Trent - Laatste weduwe
Will Trent - Laatste weduwe
een Will Trent thriller