Recensie: Kasper van Beek – De honger

De honger is een ijzingwekkende thriller van Nederlandse bodem. Kasper van Beek weet de spanning ontzettend goed op te bouwen en vast te houden en neemt je als lezer mee in een verhaal waarbij er meer aan de hand is dan je in eerste instantie denkt. Mede dankzij de verrassende plotwending is De honger echt een aanrader, zeker voor de liefhebbers van schrijvers als Michael Robotham.
8.5

Play

De honger gaat over een gezin dat terugkomt van een weekendje weg in hun net gebouwde vakantiehuis in Limburg. Wanneer ze terugkomen in Amsterdam, ontdekken ze dat er een vreemde afstandsbediening met een post-it erop op tafel ligt. ‘Play’ staat erop. Ze spelen het af op hun tv en tot hun grote verbazing zijn ze een jaar lang gefilmd in hun eigen huis. In de woonkamer, in de keuken, de slaapkamers en in de andere ruimtes van het huis zijn in verschillende hoeken camera’s op een professionele wijze gemonteerd. Het zijn in totaal zeventien camera’s. Het gezin besluit meteen om de politie in te schakelen, maar het materiaal afgeven willen ze niet. Wat zit hierachter? En vooral: wie zit hierachter?

Langzaam maar zeker komt het gezin met behulp van een eigenwijze rechercheur van de politie meer te weten. Het verleden speelt een rol en heeft een grotere invloed dan je zou denken. Ook hebben alle leden van het gezin geheimen en zijn ze niet zo onschuldig als het lijkt. Als lezer word je hierbij betrokken en krijg je beetje bij beetje meer te weten over hoe de situatie in elkaar zit. Zo blijkt dat er meer aan de hand is dan gedacht.

Een verslavende thriller

Vanaf de eerste bladzijde grijpt Kasper van Beek de lezer vast. Hij weet de spanning goed op te bouwen en heeft een eigen manier van schrijven. Door zijn fijne en pakkende schrijfstijl en doordat Van Beek de spanning erg goed vast weet te houden wil je door blijven lezen. Het boek leest ontzettend vlot weg en is erg verslavend; je wil per se weten wat de achterliggende redenen zijn van de camera’s en je wil natuurlijk weten wat er gaat gebeuren.

Zijn ogen draaien weg en worden wit . Hij opent zijn mond, waarbij zijn lippen zich om zijn tanden heen vouwen en zijn kaken bijna uit elkaar spatten. Zijn hoofd gooit hij naar achteren, zodat zijn nek wordt gespannen als een kruisboog. Daar komt het – hij weet inmiddels hoe laat het is en grijpt het houtwerk voor zich met twee handen vast. Hij niest zo hard dat zijn longen branden. Een aandoening die hij helaas van zijn grootvader heeft geërfd. Het glaswerk op de schouw rinkelt.

‘Gezondheid.’

‘Dank je.’

Barst van de spanning

De honger van Kasper van Beek zet je zeker aan het denken, bijvoorbeeld over hoe de inbreuk op je privacy je gevoel van veiligheid kan aantasten en kan zorgen dat je paranoïde wordt. Je bent meer op je hoede en je vertrouwen in de mensheid is zwaar gedaald. Kasper van Beek heeft een erg fijne schrijfstijl. Het verhaal barst van de spanning en je wordt meegenomen in een interessante whodunit met een verrassende plotwending. Het is erg boeiend en zodra je het boek weglegt, roept het je terug. Je wilt als lezer zeker meer weten over de personages en beetje bij beetje krijg je steeds meer informatie.

De honger is een boek voor de liefhebbers van schrijvers als Michael Robotham. De spanning en het mysterie liggen hoog en je wordt zo ontzettend goed meegetrokken in het verhaal. Je krijgt bijna zelf het idee dat je iets onheilspellends staat te wachten. Ook de personages zijn goed uitgewerkt en krijgen de aandacht die ze verdienen. Het einde van het verhaal is een voltreffer en maakt je nieuwsgierig naar het andere boek van Kasper van Beek.

Kasper van Beek

Kasper van Beek is geboren in 1985 en produceert films en televisie. Hij woont en werkt in Amsterdam en is medeoprichter van twee productiebedrijven. Hier maakt hij verschillende nationale en internationale projecten. Je kunt Kasper van Beek kennen van zijn eerder verschenen boek Vogelvrij. De honger is zijn tweede boek en het is zeker een aanrader.

De honger
De honger
Score 4.1 van 5 sterren.
€19,99
Siska Schorn
Siska Schorn is een 20-jarige Social Work studente. Op rock- en metalmuziek kan ze helemaal los gaan en ze heeft een zwak voor coole koffiemokken. Ook is Siska een echte boekenwurm en ze is dan ook vaak te vinden in een boekenwinkel waar ze zich uren kan vermaken.