Recensie: Kassandra Montag – Na de vloed

Al met al kan over Na de vloed gezegd worden dat het boek twee kanten kent: een hele solide basis rondom de personages, en dan met name de hoofdrol van Myra en de manier waarop zij met andere mensen omgaat, en de iets minder sterke kant wat het verhaal betreft. Nee, de rode draad is zeker niet slecht, maar op sommige fronten lijkt het of de schrijfster er net even iets meer uit had kunnen halen. Dit is jammer, want met een net iets uitgebreidere uitleg over bijvoorbeeld de klimaatramp had het boek qua verhaal alweer een stuk meer diepgang gekend.
7

Post-apocalyptische roman

Na de vloed speelt zich af in een post-apocalyptische wereld, waar bijna al het land onder water is gelopen door grote overstromingen. Deze overstromingen hebben ruim zes jaar geduurd en in de tussentijd heeft de (resterende) mensheid zich aangepast aan leven op het water. Zo ook Myra, die met haar dochtertje Pearl samen op een zelfgebouwd schip rondvaart op zoek naar vis, om deze in de nederzettingen aan land te kunnen verkopen voor materialen die voorzien in hun levensbehoefte. Myra draagt naast dit al zware leven nog een andere last met zich mee: haar ex-man heeft haar oudste dochter zes jaar eerder ontvoerd. Ze heeft al enige tijd de hoop opgegeven haar ooit nog terug te vinden, totdat ze ineens informatie krijgt over haar dochter. Met hernieuwde hoop op een hereniging gaat Myra op pad en ze laat niets haar in de weg staan om haar doel te bereiken.

Dit boek heeft een sterke, solide basis. Het genre is roman, dit betekent echter alles behalve dat het boek zich uitsluitend in een kalme stroming bevindt, om maar even in nautische termen te blijven. Het verhaal bouwt zich langzaam maar zeker op, iets wat je als lezer wel moet bevallen. Als je niet zo van trage opstarten houdt dan bestaat de kans dat je je hieraan gaat ergeren. Toch kun je beter niet opgeven, want zo’n beetje halverwege het boek krijgt het verhaal meer intrige en hoe verder je richting het einde komt hoe spannender het wordt. Het verhaal wordt in ik-vorm verteld vanuit het perspectief van Myra. Dit zorgt ervoor dat vooral haar personage diepgang kent en je eigenlijk mee wordt gevoerd in haar gedachtegang en emoties.

‘Myra, je luistert niet.’
‘Nee, dat klopt. Ik luister niet. Waarom help je ons niet, in plaats van andere plannen te maken? We zijn nog steeds bezig om een voorraad eten aan te leggen. Je hebt al dagen niet meer gejaagd.’
Jacob was hoofdschuddend weggelopen. Ik begreep werkelijk niet waarom hij niet gewoon de handen uit de mouwen stak. Hij liep altijd om mijn familie heen alsof hij er niet echt bij hoorde, maar ik had nooit verwacht dat hij gewoon zou vertrekken. Hij had me toch nodig?

Waterworld, maar dan in boekvorm?

Myra is nog best een gecompliceerd karakter en zeker niet eentje die per definitie de heldhaftige vrouw is of het ‘goede’ vertegenwoordigt. Sterker nog, zij kan in haar opvattingen over andere dierbaren om haar heen nog best weleens cru overkomen en ze kan er ook voor zorgen dat ze met deze opvattingen ergernis opwekt. Dit is best wel goed gedaan door Kassandra Montag, want precies die ergernis maakt dat zij menselijk is en in feite dus niet perfect. Ze is egoïstisch, bij vlagen kortzichtig en blind voor alles behalve haar enige doel: het vinden van haar dochter Row. Dit gaat zelfs zo ver dat ze (bijna letterlijk) voorbijgaat aan haar jongste dochter Pearl, die hierdoor erg eigengereid en zelfstandig is geworden.

Het verhaal zal voor de wat oudere generaties misschien bekend aanvoelen. Na de vloed lijkt namelijk in een aantal opzichten op de film Waterworld. Ook in deze film zijn een vrouw en haar dochter op zoek. In dit geval niet naar een verloren dochter, maar naar het mythische vasteland. Ook zij vissen een onbekende man uit het water en vormen een steeds sterker wordende band met hem. En ook dit verhaal kent de opbouw van hoe andere groepen mensen bijna per definitie vijandig worden benaderd. Toch is er een verschil: namelijk dat het boek van Kassandra Montag een stuk beter in elkaar zit dan deze redelijk zwakke film.

Solide basis, met een aantal afgesneden hoekjes

Na de vloed zit dus goed in elkaar, in elk geval wat de personages betreft. De verhaallijn is daarentegen iets zwakker. Soms lijken situaties net niet te kloppen, wordt er door de schrijfster af en toe de ‘makkelijke’ weg gekozen in het verhaal en lijkt het einde ook een tikkeltje afgeraffeld. Een voorbeeld hiervan is de verklaring van de overstromingen. Veel meer informatie dan ‘door een klimaatramp’ krijg je als lezer niet, terwijl je je juist afvraagt hoe de wereld is geworden zoals deze is geworden. Ook de wisselende verstandhouding tussen Myra en andere bemanningsleden is soms wat merkwaardig. Waar er eigenlijk vaak doorschemert dat een aantal bemanningsleden van de Sedna haar niet vertrouwen, blijven zij om onverklaarbare reden toch achter haar staan. En dan is er nog het einde; zodra je een aantal hoofdstukken voor het einde nadert, bekruipt je het gevoel dat er misschien wel een tweede deel zal moeten worden geschreven. Niets is helaas minder waar, want in de zes laatste hoofdstukken van het boek krijg je de hele ontknoping van het verhaal.

Na de vloed
Na de vloed
€22,99