Beth leeft samen met haar achtjarige dochter Carmel sinds ze is gescheiden van haar man. Moeder en dochter redden het maar net, maar zijn wel erg gelukkig samen en hebben een goede band. Carmel is echter niet het zelfde als andere kinderen van acht. Ze is behoorlijk slim, maar ook wil ze af en toe graag alleen zijn om weg te kunnen dromen. Beth, die af en toe een beetje bezorgd is, houdt Carmel dan ook goed in de gaten als ze een verhalenfestival bezoeken. Carmel weet zich te verstoppen voor haar moeder en ditmaal komt ze niet meer terug.
Hoewel het boek gebracht wordt als een thriller is het dat niet echt. De quotes op de omslag geven dan misschien wel de illusie van een enorm spannend boek, maar eigenlijk wordt het boek nergens echt heel spannend. Het boek is ook nergens onvoorspelbaar en kent geen grote plottwist. Ondanks deze punten is Het meisje in de rode jas toch absoluut een aanrader om te lezen. Het is namelijk een erg goed geschreven roman die ontroerend en zeer meeslepend is. Het is een rustig verhaal geworden dat laat zien hoe een volwassene en een kind met verlies en verandering omgaan.
Het meisje in de rode jas is het debuut van schrijfster Kate Hamer. Kate Hamer groeide op in het Engelse Pembrokeshire, studeerde kunstgeschiedenis en werkte de afgelopen jaren voor de televisie. Tegenwoordig woont ze met haar man in Cardiff en is ze zich fulltime op het schrijven gaan richten. Haar tweede boek, dat in het Engels The Doll Funeral heet, is inmiddels al onderweg en zal naar alle waarschijnlijkheid binnen een paar maanden verschijnen. Na het lezen van haar eerste boek kan het haast niet anders of je zal ook dat tweede boek willen lezen; met Het meisje in de rode jas heeft Hamer al direct laten zien dat ze weet hoe ze een boek moet schrijven.
Het meisje in de rode jas kent twee personen van waaruit geschreven wordt. De eerste is moeder Beth, die niet al te stevig in haar schoenen staat en erg beschermend is naar haar dochter. De tweede is dochter Carmel, die net iets anders is dan de andere kinderen van haar leeftijd. Carmel heeft het er niet zo op dat haar moeder zo beschermend is en doet regelmatig dingen waarvan ze weet dat haar moeder dat niet leuk vindt. Zo ook op het verhalenfestival dat ze met haar moeder bezoekt. Carmel is er klaar mee om de hele tijd haar moeders hand vast te moeten houden en grijpt de eerste de beste kans om te ontsnappen.
‘Ik vrees dat ik je moet vertellen dat we nu niet naar het ziekenhuis kunnen.’
Daar ga ik rechtop van zitten. ‘O, waarom niet? Waarom niet?’
Hij doet met een klik de deur aan zijn kant dicht. ‘Je moeder is net onder zeil gebracht. We kunnen nu niet naar haar toe.’
Dat is weer een groot gat dat openvalt in de puzzel. ‘Onder zeil? Waarom moet ze onder een zeil liggen?’
Na een poosje heerlijke eenzaamheid besluit Carmel dat het wel weer eens tijd wordt om haar moeder op te zoeken, maar waar is ze gebleven? Gelukkig is daar een vriendelijk man, die zegt haar opa te zijn. Volgens haar opa is haar moeder met spoed naar het ziekenhuis gebracht en moet Carmel met hem meekomen om haar achterna te gaan. Haar opa neemt haar echter helemaal niet mee naar het ziekenhuis en zo is Carmel opeens van de aardbodem verdwenen. Beth is ondertussen totaal in paniek nu ze haar dochter niet kan vinden en is een met behulp van de politie een zoekactie gestart. Hoe kan een klein meisje in een opvallende rode jas zomaar opeens verdwenen zijn?
De jaren vliegen voorbij in het boek, waarbij het leven van de beide hoofdpersonen gevolgd wordt. Beth probeert een nieuw leven op te bouwen en ermee om te gaan dat ze geen dochter meer heeft, al verliest ze niet de hoop Carmel ooit nog terug te vinden. Ondertussen heeft ook Carmel een heel nieuw leven gekregen. Ze woont nu in Amerika bij haar opa en diens nieuwe vriendin en haar twee dochters. Haar opa is een zeer gelovig man en is er van overtuigd dat Carmel speciale gaven heeft gekregen van God. Carmel zelf weet nog niet zo zeker of dit wel zo is en al helemaal niet of ze die gaven wel zou willen gebruiken. Beide verhalen blijven boeien van het begin tot het eind en zorgen er voor dat het boek maar moeilijk weg te leggen is.