Recensie: Kate Mosse – Tijden van vuur

Eén briefje, één zin. Carcassonne in het jaar 1562. Het leven van een jonge vrouw staat op het punt totaal om te slaan. Hugenoten en katholieken zijn met elkaar in strijd vanwege het geloof. Zij is vastberaden om vrij te denken en op zoek te gaan naar haar verleden, wat dat ook mag brengen. Een verhaal waarin liefde, geloof en familie hand in hand gaan.
8

Het is het jaar 1562 in het zuiden van Frankrijk, de Langue d’oc. Een jonge vrouw haar wereld zal op slag veranderen door één enkel briefje met daarop één enkele zin. Ondertussen verklaren de katholieken de hugenoten de oorlog en zijn er verschillende opstanden in de plaatsen binnen de regio. De jonge vrouw voert haar eigen strijd waarbij haar familie van doorslaggevende waarde is… of toch niet.

Minou is een vrouw van negentien lentes jong. Ze woont samen met haar vader, broertje en zusje in Carcassonne, een stad die doorklieft wordt door de rivier de Aude. Haar vader is boekverkoper en reist stad en land af voor de mooiste boeken. Na zijn laatste reis is hij meer teruggetrokken dan anders en wil hij ook niet praten over zijn reis en wat hij onderweg allemaal heeft meegemaakt. Minou neemt de taak van haar vader over en runt de boekenwinkel. Onderweg naar de boekenwinkel komt ze een man tegen, met rood haar,  welke van invloed is op enkele gebeurtenissen in dat bijzondere jaar 1562.

Nog diezelfde dag krijgt Minou in de boekenwinkel bezoek van een oudere man die op zoek is naar haar vader. Deze man vindt ze een aantal dagen later dood langs de waterkant zonder dat hij contact heeft gehad met haar vader. Minou krijgt allemaal puzzelstukjes in handen van een verhaal waar zij deel van uitmaakt, maar hoe het nu precies allemaal zit, daar komt ze pas veel later achter. Minou wordt samen met haar broer naar Toulouse gestuurd om bij haar tante te verblijven. Hier komt ze de man met het rode haar tegen. Echt veel tijd om hem beter te leren kennen krijgt ze niet want in Toulouse hangt de onrust in de lucht. Uiteindelijk komt het tot een opstand en strijden twee oude vrienden ieder om hun eigen geloof.

Kate Mosse woont met haar gezin gedeeltelijk in Carcassonne, wat de plaatsbepaling in het boek voor de voor de hand liggend maakt, verder woont ze ook in West- Sussex, Engeland. Naast dat ze schrijft, is ze ook journalist en presentatrice van verschillende radio- en televisieprogramma’s bij de BBC. Tevens is ze medeoprichter en directeur van de Orange Prize, een gerenommeerde literatuurprijs in Engeland.

“Mensen die over Carcassonne spreken doen dat vaak met een lichte zucht, alsof ze het over een geliefde hebben. Een kroon van stenen boven op een groene heuvel, een middeleeuwse citadel als monument voor een romantisch verleden. Een symbool van de onafhankelijkheid van de Midi. Verraders, Allemaal.”

De schrijfster vertelt in de derde persoon waardoor de omgeving ook de aandacht krijgt. Regelmatig wordt deze vertelvorm afgewisseld met een stukje uit een soort dagboek dat in de ik-vorm is geschreven. Deze dagboekstukjes sluiten in het begin niet echt aan op het omliggende verhaal, later in het verhaal komen de twee delen steeds dichter bij elkaar en maakt de schrijfster steeds meer duidelijk. De schrijfster maakt geen gebruik van moeilijk samengestelde zinnen waardoor de tekst makkelijk en vlot leesbaar is.

Dit boek geeft een mooie kijk in het leven in het jaar 1562 en de opstand die er heerst tussen de Hugenoten en de katholieken. Mooie beschrijvingen van het gewone leven in de Langue d’oc en zijn omgeving zorgen voor een verhaal waarin liefde, geloof, familie en onverschrokkenheid de boventoon voeren en het er niet allemaal dik bovenop ligt hoe het gaat eindigen. De geloofskwestie tussen de Hugenoten en katholieken en de strijd die daaruit voortkomt, wordt mooi weergegeven. De rol van de gewone man wordt op een natuurlijke wijze beschreven, je kunt het je gewoon voorstellen hoe mensen zich voelden in die tijd, met welke spanning ze leefden, mochten ze het andere geloof aanhangen. Er zitten in het verhaal echt een aantal momenten waarbij je als lezer op het puntje van je stoel zit en vol spanning de volgende bladzijde omslaat. Natuurlijk zou je het einde kunnen voorspellen, maar of die uitkomt? De weg die het verhaal aflegt is een schitterende.

Dragon Quest Builders 2 - Nintendo Switch
Score 0.0 van 5 sterren.
€36,-
Op voorraad. Voor 17:00 uur besteld, morgen in huis
Hasso is allereerst vader van drie kinderen, daarnaast staat hij voor de klas binnen het mbo. Naast zijn gezin en zijn leuke baan leest hij graag een boek, maakt hij goed gebruik van zijn Netflix-account en is hij niet vies van stevige rockmuziek. Op het gebied van boeken probeert hij graag allerlei genres uit.

0 0