Recensie: Kim Liggett – Het schaduwjaar

Het schaduwjaar is een ongelooflijk goed geschreven young adult. Het gaat over een samenleving waarin meisjes op hun zestiende een jaar lang naar een kamp worden gestuurd om van hun "magie" af te komen. Het verhaal is wreed en gruwelijk, maar toch zo indrukwekkend. Het grijpt je vast en laat je bijna niet meer los. Zeker het lezen waard!
9

Een heel jaar verbannen

Op hun zestiende worden meisjes voor een heel jaar verbannen naar een kamp om ervoor te zorgen dat hun magie verdwijnt. Men gelooft namelijk dat meisjes de macht beschikken om volwassen mannen uit hun bed te lokken, jongens tot waanzin te drijven en hun echtgenotes gek te maken van jaloezie. De meisjes worden op hun zestiende weggestopt in de wildernis en hier worden ze aan hun lot overgelaten. Na dit jaar mogen ze weer terugkomen in de samenleving om met de mannen die hen hebben uitgekozen om te trouwen, samen te gaan wonen. Althans, als ze het hebben overleefd. En dat is helaas niet altijd het geval.

Wat er tijdens het genadejaar gebeurt, mag nooit naar buiten komen. Het is verboden om erover te praten en er hangt een fikse straf op als dit wel gebeurt en als mensen erachter komen. Dit zorgt ervoor dat de meisjes onvoorbereid zijn wanneer ze het genadejaar ingaan, maar ook dat ze niet goed kunnen verwerken wat er in het jaar is gebeurd. Dit jaar is het de beurt aan Tierney; ze ziet er erg tegenop, maar ze heeft geen keuze. Wanneer ze het genadejaar ingaat, blijkt dat haar beste vriend haar heeft verraden door haar te kiezen als echtgenote. Terwijl ze dit in haar hoofd meeneemt naar het kamp, wordt al snel duidelijk dat er een hiërarchie wordt gevormd in de groep van meisjes. Kiersten neem al snel het voortouw, waardoor de rest van de groep haar maar volgt. Niemand heeft echt een idee wat hen te wachten staan en het is fijn als er een leider is in de groep. Tierney kan niet geloven wat Kiersten allemaal zegt over de magie en probeert hier tegenin te gaan, maar het wordt al snel een kwestie van eten of gegeten worden. Iedereen lijkt elkaars vijand te zijn, aangezien het eten al snel opraakt. Tierney kan niet geloven dat ze zo aan hun lot worden overgelaten.

Wreed en indrukwekkend

Het schaduwjaar is een bijzonder verhaal dat zich afspeelt in een wereld waar mannen het voor het zeggen hebben en waar vrouwen minder waard zijn dan mannen. Het is wreed en gruwelijk, maar toch erg indrukwekkend. Terwijl langzaamaan het mysterie rondom het genadejaar ontrafelt, komt Tierney erachter dat eigenlijk iedereen een slachtoffer is, zowel de genadejaarmeisjes als de de stropers. Het gaat over tradities proberen te doorbreken en over anders denken dan de meeste mensen in de samenleving, maar ook over de rol die je zelf speelt in de samenleving. Tierney denkt meerdere keren dat de meisjes gek zijn geworden en dat het eigenlijk niet normaal is wat er vanuit de samenleving aan hen wordt opgedragen en toch lijkt zij de enige te zijn die zo denkt.

Het schaduwjaar is ongelooflijk goed geschreven en het laat zeker een indruk achter. Het boek grijpt je vast en laat je niet meer los tot het eind. Je wilt gewoon doorlezen, omdat het zo spannend is en omdat het je laat nadenken over wat je zelf zou doen als je in zo’n situatie terecht zou komen. Er is veel actie in het boek en het gaat voornamelijk over overleven in plaats van leven. Je wordt geraakt en meegenomen in de beleving van een genadejaarmeisje. Op sommige momenten voelt het wat zwaar aan om te lezen, maar het is echt een heel goed boek.

Ik ben niet meer of minder belangrijk dan een pas uitgekomen zaadje dat zijn blaadjes door de aarde heen probeert te duwen. We spelen allemaal een rol op deze aarde. En hoe klein die ook is, ik ben van plan de mijne te spelen.

Kim Liggett

Kim Liggett heeft al meerdere boeken op haar naam staan en dat is ook wel te merken aan de manier waarop ze schrijft. Het schaduwjaar is het eerste boek van haar dat in het Nederlands is uitgegeven. Naast schrijven houdt ze zich bezig met zingen en met het bestuderen van tarot.

Het schaduwjaar
Het schaduwjaar
Niemand praat over het genadejaar. Dat is verboden.
Score 4.6 van 5 sterren.
€18,99
Siska Schorn
Siska Schorn is een 19-jarige Social Work studente. Op rock- en metalmuziek kan ze helemaal los gaan en ze heeft een zwak voor coole koffiemokken. Ook is Siska een echte boekenwurm en ze is dan ook vaak te vinden in een boekenwinkel waar ze zich uren kan vermaken.